با یارانه آمده‌اند تا به زخم مسکن مهر مرهم بگذارند؟!

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: درد کُشنده ای دارد. خیلی زود شروع می‌شود و بین 12 تا 18 ساعت به اوج می‌رسد. هیچ درمانی به جز عمل جراحی و برداشتن آن توصیه نمی‌شود، زیرا عدم توجه کافی و به موقع؛ حتی می‌تواند به مرگ بیمار منتهی شود! این‌ها را در شرح بیماری آپاندیس و بیماران آپاندیسی نوشته اند و اما سیاست و انتخابات هم ممکن است آپاندیس ایجاد کند و باعث شود شخص یا نحله ای سیاسی دچار دردهایی کشنده شود که اگر توجه نکند، درمان نشود و به تیغ تیز جراحی سپرده نشود چندان بعید نیست که نوعی اضمحلال همیشگی به دنبال داشته باشد.
******
از خرداد 92 تا اردیبهشت 96
چهارسال پیش وقتی نامزدان ریاست جمهوری، رخ به رخ شدند تا آن چه اندوخته اند به مردم خوب ایران زمین ارائه کنند هرگز کسی گمان نمی‌کرد که شکست در این مناظره‌های شایع و مرسوم در تمام دنیا، کم کم به خشم و کینه و احساس انتقام تبدیل شود! تا جایی که این خشم و کینه و احساس انتقام، روی عملکردهای سازمانی برخی، به طرزی عجیب تاثیراتی عمیق باقی گذاردچهار سال پیش اگر چه جمنا نبود، یکتا نبود و برخی دیگر از گروه‌های اصولگرا و شبه اصولگرا نیز نبودند اما پایداری بود و تفکرات آن نیز به اندازه کافی رخ نمایی کرده بود. همان چهار سال قبل نیز به قاعده اکنون! یکی از نامزدها از بس از مذاکرات هسته ای گفت، حتی پیش از ورود کامل به درگیری‌های انتخاباتی! از گردونه رقابت‌ها نه این که کناره گیری کند که به وسیله مردم کنار گذاشته شد و اما چهار سال بعد دوباره همه چیز بر مدار تکرار و تشابه در حال رخ دادن است.


چرا 4 سال قبل؟!اصلا چرا 4 سال قبل؟! همین اسفند 94، همین روزهایی که تلاش می‌شد تا بایدی عجیب ـ به نام:«باید شاکله اصولگرایی مجلس حفظ شود» ـ نهادینه شود و نشد! همین روزهایی که نامزدان مجلس به جای ارائه برنامه به دولت تاختند، به برجام تاختند، به برنامه‌های اقتصادی ـ دست بر قضا موفق ـ دولت تاختند و نتیجه انتخابات و همه اعتبار سیاسی خود را یک جا باختند و در انتهایی‌ترین قسمت لیستی 30 نفره هم جایی نیافتند!
**
یارانه و مسکن مهر، دو میراث کاندیدا خراب کن!
برخی اوقات به این نیز باید فکر کرد که نامزدان انتخاباتی اگر تجربه شرکت در یک ماراتن سنگین رقابتی ندارند، آیا توان و درک داشتن مشاورانی کارآزموده را نیز ندارند؟! که اگر داشتند لابد گوشزد شده بود به آن‌ها که برجام را اگر مردم پذیرفته اند نه به شعار و تبلیغات که با فهم سیاسی ـ اجتماعی خود پذیرفته اند و اگر مسکن مهر و یارانه را
هیچ گاه نپذیرفته اند نیز به همان دلایلی نپذیرفته اند که نباید می‌پذیرفتند! پس وقتی دو نامزد به نوبت یکی از مسکن مهر می‌گوید، دیگری از یارانه، این یعنی جامعه نادیده گرفته شده، مطالعات اجتماعی به هیچ انگاشته شده و افکار عمومی‌از گردونه توجه حذف شده است!
*****
مناظره فرصتی برای حمله به رقیب
یا تلاش برای جذب رای؟
مناظره یعنی تقابل دو یا چند اندیشه در بستری آرام و معقول، مناظره یعنی معرفی برنامه‌هایی که برای رسانیدن این کشور به باورهای نیک و مناظره یعنی عرضه اندیشه برای جذب حامی‌و اما عده ای آوردگاه تقابل و تخریب را با میدان مناظره اشتباه گرفته اند و اما در همین اشتباه گرفتن نیز، معیار و مبناهای درست اخلاق محوری زیر پا گذاشته می‌شود. دوازده دوره انتخابات ریاست جمهوری و ده‌ها انتخابات دیگر از خبرگان گرفته تا شوراهای اسلامی‌شهر و روستا، هنوز به برخی نیاموخته است که مردم می‌فهمند، می‌دانند و قوه قدرت تشخیص دارند که اگر ممکن است در خلال این همه انتخاب گاه دچار موج‌هایی زودگذر شده باشند اما در نهایت، حتی اگر ره به خطا رفته باشند حداقل ترین واقعیت آن
است که همان یک اشتباه را دیگر تکرار نخواهند کرد. این روزها هرجا که می‌رویم سخن از مناظره است، سخن از آن که چرا برخی اصول مناظره و مباحثه نیاموخته، دعوی کشورداری دارند؟! و سخن از آن است که اگر این شیوه در دوران پاستور نشینی بخواهد امتداد یابد پس پاسخگوی این همه شعار کیست؟ چیست؟کدام است؟
***
یکی که دیگر نیست هم کارشناس قبول نداشت!
آن قدر از چندبرابر شدن یارانه سخن به میان آورده شده که در نهایت علی لاریجانی مجبور شد بیاید وسط معرکه بازی با اعداد و بگوید:«یاراناضافه شدنی نیست! اصلا ممکن نیست و اصلا مجلس اجازه چنین کاری نخواهد داد» و فردای همان روز همان نامزد می‌نشیند روبروی مردم، دوربین و مخاطب و باز می‌گوید: می‌شود، می‌توانیم خواهیم توانست و این یعنی فرق قوه مقننه و مجریه هنوز مشخص و معلوم نیست! کارشناسان و نه بازیگران میدان سیاست آمدند و نوشتند که مسکن مهر علاوه بر خسارت‌های مادی در اشخاص محدودی باعث شد تا قیمت زمین و ساختمان چندین و چند برابر شود حتی اگر بگذریم از ساخت و سازهایبی ضابطه، بدون زیرساخت‌ها و بی آن که بدانیم اصلا مسکن مهر می‌سازیم که چه بشود؟ برخی گفته اند و می‌گویند که اگر مسکن مهر نبود خیلی‌ها صاحب خانه نمی‌شدند و در جواب گفته شده اگر مسکن مهر نبود خیلی بیشتر از آن خیلی‌ها صاحب مسکن شده بودند! اصلا مسکن مهر را دیگر پروژه و برنامه نمی‌گویند که آن را فاجعه می‌شناسند! زلزله ای در ساخت و ساز که نه یک و نه دو دولت که دولت‌های بسیاری را در خود می‌تواند غرق کند!