رایزنی بر سر سوئیفت روسی و افزایش مبادلات مالی با ترکیه

پنجمین نشست سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه که دیروز برگزار شد، به بستری برای گفت و گوی اقتصادی دو جانبه بین تهران با آنکارا و مسکو تبدیل شد. به ویژه آن که با تهدید روسیه توسط آمریکا طی سال های گذشته، مسکو به دنبال ایجاد یک سامانه نقل و انتقال مالی موسوم به سوئیفت روسی [یا همان اس.پ.ف.اس] بوده و در این خصوص از ایران نیز به عنوان یک کشور تحریم شده توسط سوئیفت دعوت کرد به این سامانه بپیوندد. یوری اوشاکوف دستیار امور بین المللی پوتین با اشاره به مذاکرات روحانی و پوتین اعلام کرد: «ایران و روسیه به دنبال ایجاد سیستم انتقال پیام های مالی برای جایگزینی سوئیفت هستند.» اوشاکوف همچنین از افزایش 17 درصدی مبادلات ایران و روسیه طی سال 2019 خبر داد. به گزارش ایرنا، اگرچه آمریکا تاکنون روسیه را از سیستم سوئیفت کنار نگذاشته است اما بسیاری معتقدند راه‌اندازی سوئیفت روسی باعث شده عملاً گذرگاه مالی جدیدی در دنیا در حال تولد باشد.
در مذاکرات دوجانبه روحانی با اردوغان نیز مسائل مالی بین دو کشور دنبال شد. به گفته رئیس کل بانک مرکزی کشورمان، در دیدار دو رئیس جمهور بر نحوه گسترش روابط اقتصادی و تجاری و به خصوص بانکی دو کشور تمرکز شده است. به گزارش ایرنا، رئیس جمهور کشورمان در دیدار اردوغان با تقدیر از مواضع روشن دولت ترکیه در برابر تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران، خاطرنشان کرد: ایران و ترکیه به رغم مشکلات به روابط اقتصادی همه جانبه خود ادامه خواهند داد. دکتر روحانی با اشاره به همکاری های دو کشور و این که گسترش همکاری های تجاری فی مابین با استفاده از پول ملی در مناسبات اقتصادی تهران-آنکارا تحرک و جهش ایجاد می‌کند، گفت: ایران از حضور سرمایه گذاران و بخش خصوصی ترکیه در اجرای پروژه های مشترک استقبال می کند. روحانی همچنین تصریح کرد که «جمهوری اسلامی ایران خود را موظف به تامین امنیت آبراه های منطقه ای می داند و امنیت آبراه های منطقه صرفاً باید توسط کشورهای ساحلی تامین شود.»
 
گزارش مرتبط
مخالفت اولیه ایران با درخواست ترکیه برای توقف عملیات ادلب
پنجمین دور مذاکرات ایران، روسیه و ترکیه درباره مسئله سوریه که از آن به مذاکرات سوچی یا روند آستانه یاد می‌شود، دیروز در حالی برگزار شده که طی ماه های گذشته تحولات جدیدی در عرصه سیاسی و میدانی سوریه  صورت گرفته است؛ از جمله عملیات ارتش سوریه برای بازپس گیری کامل ادلب تشدید شده و در این خصوص مناطقی از جمله خان شیخون آزاد شده‌اند که این موضوع به مذاق ترکیه خوش نیامده است. به گزارش تسنیم، توقف عملیات ادلب، تدوین قانون اساسی با حداکثر اثرگذاری به سود معارضان و نیز کسب مشروعیت درباره توافق با آمریکا و ایجاد منطقه امن در شمال سوریه از جمله خواسته های احتمالی ترکیه در مذاکرات سه جانبه مربوط به سوریه خواهد بود. البته اظهارات دیروز روحانی در دیدار با اردوغان و تأکید وی بر ضرورت ادامه عملیات در ادلب نشان دهنده مخالفت ایران با این خواسته هاست.