سمت و سو‌های تهدیدات نظامی جدید واشنگتن در قبال تهران

دکتر پوریا غرایاق زندی‪-‬ دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بحران آرامکو را دستمایه اقدام نظامی علیه تهران کرده است. او طی توئیتی اعلام کرد که در صورت مشخص شدن نقش و دست داشتن ایران در حملات اخیر به پالایشگاه و مراکز نفتی عربستان، در پاسخ به این رفتارهای تهران اقدام نظامی را به کار خواهد گرفت.
در نگاه نخست این اعلام مواضع ترامپ به معنای عدم تغییر در نگرش‌های سلبی واشنگتن در قبال تهران است و نشان می‌دهد که همه تلاش‌ها و تمایلات ترامپ در از سرگیری پروژه مماشات و سازش در قبال تهران بیشتر جنبه تبلیغاتی و انتخاباتی دارد و هدف ترامپ در دعوت تهران به مذاکره چیزی جز ایجاد شرایط تضمین برای پر بار کردن کارنامه خود در سیاست خارجی و در نهایت ایجاد شرایط تضمین در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی آمریکا در ۲۰۲۰ نیست.
اتفاق قریب‌الوقوع در این میان آن است که چنین هشدار و اقدامی می‌تواند سناریویی باشد که قطعا مورد استقبال مجموعه‌های عبری - عربی قرار می‌گیرد. چراکه این مجموعه‌ها هیچ توافق و تمایلی به نقش‌یابی واسطه‌ای پاریس برای از سر گرفتن مذاکرات محتمل تهران- واشنگتن نداشته و برخلاف نقش‌های سازنده واسطه‌ای تلاش داشتند که با بحران‌های ساختگی بر هیزم آتش اختلافات تهران- واشنگتن بیفزایند.
برای نمونه تل‌آویو چند حمله ساختگی و البته بی‌هدف در جنوب سوریه را دستمایه وهن و شکست مذاکرات تهران- واشنگتن قرار داد. ریاض نیز با هدف بر جسته‌سازی نقش تهران در توسعه بحران در هندسه ژئوپولیتیک غرب آسیا حملاتی را علیه حوثی‌های یمن سازماندهی کرد. غایت و هدف همه این اقدامات این مجموعه‌ها، بی‌اثرسازی نقش‌های واسطه‌ای در مذاکرات تهران - واشنگتن و در نتیجه عقیم‌سازی پروژه سازش تهران - واشنگتن بود.


در شرایط حاضر نیز این اقدام واشنگتن منطبق با خواسته‌ها و منویات این مجموعه‌هاست و آنها قطعا با پالس‌های مثبتی که از سوی واشنگتن برای آنها ارسال می‌شود، همراه با واشنگتن برای مهار و انزوای تهران آماده می‌شوند.
این شرایط در صورت جدی بودن و اجرایی‌سازی تهدیدات نظامی ترامپ چیزی جز التهاب و تزاید تنش در منطقه نخواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
گزارش همدلی از سیاست‌های چندگانه در زمینه پوشش گره کور روسری زنان پیامدهای حمله به آرامکو در گفت و گو با مهدی مطهرنیا کارشناس روابط بین الملل: آمریکا در صدد ایران هراسی است وحید جلیلی به حسین محمدی تاخت، حسین صفارهرندی و پسرش به جلیلی جنجال برای فتح صدا و سیما آمار تامل‌برانگیز فرماندار تهران ۸۴۴ راننده سرویس مدرسه لیسانس هستند و تعدادی هم فوق‌لیسانس و دکتری! گزارش «همدلی» از حال و هوای بازار لوازم‌التحریر در آستانه مهر نوشتن پرهزینه شد گزارش همدلی از نشست «صلح و ضرورت دموکراسی» توسعه دموکراسی؛ آخرین رسالت‌ انقلاب‌ها عبدالله ‌ناصری تمایل آشکار صدا و سیما به یک جناح خاص سوالات بی‌پاسخ علی مطهری از کیهان در ماجرای خودسوزی سحر اگر مشکل روحی داشت چرا پرونده تشکیل شد؟ عبدالله ‌ناصری تمایل آشکار صدا و سیما به یک جناح خاص سمت و سو‌های تهدیدات نظامی جدید واشنگتن در قبال تهران روحانی در پنجمین اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه : افزایش همکاری سه‌جانبه ضامن حل بحران سوریه