آقای شهردار!

آفتاب یزد – گروه سیاسی: «برجام»، بزرگ‌ترین و ارزشمندترین دستاورد دولت یازدهم، این روزها تبدیل به ابزاری برای تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری شده است و نه فقط حسن روحانی در قامت پدیدآورنده این سند ملی، که سایر کاندیداهای انتخابات نیز با استمساک به آن، خواهان جلب آرای مردم ایران هستند.
دیر زمانی از آن روزهایی که کاندیداهای فعلی، توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 را ضعیف می‌شمردند و زبان‌هایشان در جهت تخریب آن در کام‌ها‌یشان می‌چرخید، نمی‌گذرد. تا پیش از قرار گرفتن در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، برجام ننگ نامه خوانده می‌شد اما این روزها توسط نامزدهای اصولگرا از آن به عنوان دستاوردی ملی یاد می‌شود که هرکدام از نامزدها وعده داده‌اند که در صورت به دست گرفتن سکان دستگاه اجرایی کشور، ملزم به پاسداری از برجام خواهند بود. محمدباقر قالیباف هم در زمره آن دسته از نامزدهایی قرار می‌گیرد که زمانی در قول و فعلش به عنوان شهردار پایتخت نشینان، ابراز انزجار نسبت برجام به وفور یافت می‌شد اما این روزها آن را دستمایه تبلیغات انتخاباتی خود کرده است و در آخرین اظهارنظرش گفته که خواهان حفظ برجام است و اگر هر دولت دیگری هم که روی کار می‌آمد اقدام به حصول برجام می‌کرد. انگار سرهنگ به یک فراموشی انتخاباتی مبتلا شده و بیلبوردهای «صداقت آمریکایی» و «دبه آمریکایی» را که چندی پیش توسط سازمان زیباسازی شهرداری در سراسر پایتخت نصب شده بود از خاطر برده است که امروز اینگونه از برجام برای تجمیع آرای مردم به سبد رای خود سوءاستفاده می‌کند.
***
سند سرخوردگی را پاس بداریم؟!


دوشنبه شب آنتن شبکه دو سیما در اختیار محمدباقر قالیباف شهردار پایتخت نشینان قرار گرفت و مردم ایران با پدیده‌ای رو به رو بودند که به دوربین برنامه گفتگوی ویژه خبری زل زده بود و حرف‌هایی را به زبان می‌آورد که در تناقض کامل با اظهارات پیشین خود بود. قالیباف در این برنامه اظهار داشت: «برجام موجود با همه انتقادات دلسوزان و متخصصان، یک سند و تعهد ملی است. برجام امروز تعهد حاکمیت و کشور است. هر دولتی غیر از دولت فعلی هم بود همین مسیر را طی می‌کرد چرا که مجموعه نظام و حاکمیت تصمیم گرفته بودند این مذاکره را انجام دهند. هیچ دولتی نمی‌تواند این تعهد را بر هم بزند. بنده هم در دولت مردم حتما از این توافقنامه‌ای که صورت گرفته پاسداری می‌کنم.» این در حالی است که تا پیش از شروع مجادلات انتخاباتی و طی سه سال گذشته، شهرداری شهر تهران را با نصب بنرهایی در مخالفت با برجام آذین بندی کرده بود و خود قالیباف هم در اظهاراتی توافقنامه هسته‌ای را عامل سرخوردگی مردم ایران و سند بی اعتمادی به آمریکا دانسته بود.
***
"فعل" سرهنگ نسبت به برجام
درست در زمانی که دستگاه دیپلماسی ایران در لوزان سوئیس برای به ثمر نشاندن برجام به صورت شبانه‌روزی با شش کشور قدرتمند جهان مذاکره می‌کرد، قالیباف و همکارانش در تهران بیکار ننشستند و شهر تهران را با بنرهایی که محتوای آن عدم اعتماد به کشورهای قدرتمند جهان بود و مذاکره کنندگان را افرادی ضعیف نشان می‌داد که به راحتی توسط همتایان غربی‌شان گول می‌خورند، می‌آراستند؛ بیلبوردهایی چون « صداقت آمریکایی» که در آن نماینده ایالات متحده با لباسی که در بخش بالاتنه، غیرنظامی اما در زیر میز، نظامی و با اسلحه است، بر سر میزی با نماینده ایران نشسته که هر دو دستش به نشانه باز بودن و چیزی را پنهان نکردن روی میز قرار دارد. مضمون این بیلبوردها این بود که آمریکا، طرف قابل اعتمادی در مذاکره با ایران نیست و نمایندگان ایران در حال گول خوردن هستند!
اینها ماحصل تلاش‌های سرهنگ و همکارانش است که امروز حامی برجام شده‌اند و مدعی‌اند که هر دولتی غیر از دولت یازدهم هم برجام را به دست می‌آوَرد.
***
"قول" سرهنگ نسبت به برجام
سرهنگ تنها با بهره‌گیری از امکانات سازمان تحت ریاستش انزجار خود را نسبت به برجام ابراز نمی‌کرد بلکه او بارها در کلام خود نیز لب به انتقاد از توافقنامه هسته‌ای گشوده بود. او در فروردین 94 در سرمقاله روزنامه متبوع خود؛ همشهری چنین نوشته بود: «سرنوشت ما و چشم‌انداز بلندمدت این مرز و بوم را نه ژنو مشخص می‌کند، نه وین، نه لوزان و نه هیچ جای دیگر. نه اوباما مشخص می‌کند، نه کری و نه هیچ‌کس دیگر. لوزان هرچقدر هم که شادی بیاورد، آینده ما را نمی‌سازد. چرخ اقتصاد ما را برای همیشه نمی‌چرخاند. گره زدن همه امورات کشور به مذاکرات هسته‌ای اشتباه بوده و هست.» و در خرداد 94 نیز در جمع دانش آموختگان دانشگاه تهران اظهار داشت: «انرژی مسئولین به‌جای حل مشکلات آنها صرف مسئله‌سازی‌هایی می‌شود که هدف از آن وابسته کردن کشور به مذاکرات هسته‌ای و گریزناپذیر نشان دادن توافق به هر قیمت است. گویی هدف دولت برای دستیابی به توافق، رفع تحریم‌ها نیست بلکه جلب آرای سیاسی برای پیروزی در انتخابات آتی است...» و در نهایت هم سرهنگ در مراسم 16 آذر سال95 در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در مورد برجام چنین گفت: «مذاکره کننده‌های ما باید میز مذاکره را هم یک مبارزه تلقی کنند،
نه اینکه احساس کنیم اگر امروز به هر دلیلی عاجز
و ناتوان هستند و دشمنان لبخند زده و با ما صحبت می‌کنند، حالا دیگر دَم کدخدا را دیده‌ایم و مشکلات دیگر حل شده است.امروز می‌بینیم که نه چرخ هسته‌ای و نه چرخ زندگی، نمی‌چرخد؛ این بابت خوش باوری به آمریکاست. این هم ساده لوحی است که آب و نان و زندگی مردم و اقتصاد و آلودگی هوا و همه چیز را به برجام گره بزنیم. اگر این کار را انجام دهیم معلوم است الفبای حکومت‌داری را بلد نیستیم و دنیا و استکبار را نشناخته‌ایم.»
***
صلاحیت اولیه را هم از دست داده است
حال قالیبافی که برجام را ناشی از خوش‌باوری دولت خوانده و آن را بی‌ثمر دانسته بود، شب سه‌شنبه عنوان کرد که هر دولتی روی کار می‌آمد حصول برجام را محقق می‌کرد و دولت آینده او نیز از این توافقنامه پاسداری خواهد نمود.
درباره این قول و فعل متناقض این روزهای شهردار پایتخت نشینان، محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران به خبرنگار «آفتاب یزد» گفت: آقای قالیباف بیش از آنکه اقدام به تبیین برنامه‌هایش کند، یک فضای مملو از عصبانیت و ناراحتی و دلخوری ایجاد کرده است و به آسمان و زمین با نگاهی بدبینانه می‌نگرد. رفتارش پر از تناقض است. امروز یک حرفی می‌زند که با حرف یک هفته پیش او حتی در تناقض کامل است.وی افزود: چنین فردی شاید صلاحیت‌های اولیه برای نامزدی را هم چه بسا از دست بدهد. توصیه من به عنوان یک دوست به ایشان این است که به جای اینکه این همه عصبانی باشد و سخنان ضد و نقیض بیان کند، صلاحیت‌ها و کفایت‌ها و برنامه‌هایش را عرضه کند شاید بتواند
به یک جایی برسد.
**
از علم دیپلماسی چیزی نمی‌داند
علی تاجرنیا، نایب رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان بر این باور است که قالیبافی که امروز در مورد توافق هسته‌ای یک سخن گفته است و دیروز صحبت دیگری کرده بود، فاقد دانش دیپلماسی است. او در این باره به خبرنگار «آفتاب یزد» گفت: آقای قالیباف هیچ تجربه و دانشی در حوزه سیاست خارجی ندارد. بنابراین اظهارنظرهایش ناشی از عدم برخورداری از سابقه و مسئولیت در حوزه دیپلماسی بوده و کارشناسانه نیست. وی افزود: مسئله بعدی این است که قالیباف و دوستان اصولگرایش در دورانی که برجام در حال به ثمر نشستن بود از هیچ تلاشی برای به شکست کشاندن مذاکرات فروگذاری نمی‌کردند و حتی ما شاهد بودیم که برخی نمایندگان وابسته به طیف قالیباف در مجلس، مسائل محرمانه امنیت ملی کشور را در تریبون‌ها مطرح می‌کردند فقط به‌خاطر اینکه با دولت و جریانی که به سمت تحقق برجام پیش می‌رفت مقابله کنند.
***
رفتارهای ریاکارانه
نماینده مجلس ششم اضافه کرد: بعد از حصول توافق هسته‌ای هم طبیعتا با اینکه یک میثاق ملی و تفاهم‌نامه بین‌المللی بود و علی‌القاعده طبق روالی که در چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشته است و همواره از توافقنامه‌ها و معاهدات بین‌المللی تمامی جریانات دفاع کردند و سعی نمودند که آن را تضعیف نکنند، در این دولت شاهد آن بودیم که از جانب گروه‌های مختلف شدیدترین حملات ‌به برجام صورت گرفت؛ از جمله شهرداری تهران که برخلاف وظیفه ذاتی و قانونی خود که وظیفه‌اش ساماندهی امور شهری است، ما شاهد بودیم که با نصب بیلبوردها و طرح برخی از شعارها، به نوعی سعی کردند برجام را محکوم کنند و دستاوردهای آن را بی اهمیت جلوه دهند و حتی پالس‌هایی برای بیگانگان فرستادند که بدانید برجام مورد حمایت و مورد اتفاق نظر همه جریان‌های سیاسی کشور نیست.
تاجرنیا خاطرنشان کرد: از همین روی، صحبت‌های قالیباف در خصوص حمایت از برجام نشان دهنده رفتارهای ریاکارانه این طیف است که متاسفانه در این روزها باب شده است و ظاهرا برایش حد یقفی نیست.
**
اسناد ضد برجامی موجود است
روزی که برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام حاصل شد، از یک سو آحاد ملت ایران در هر کوی و برزن به جشن و پایکوبی پرداختند و از دیگر سو سران و بزرگان نظام نیز متن به دست آمده را ستایش کردند. همین دو اتفاق کافی است تا مخالفان حسن روحانی که خود از عرضه دستاوردی چشم گیر، ناتوان هستند، از برجام بهره ببرند و به یک فراموشی چند هفته‌ای مبتلا شوند تا آرای مردم را به سبد رای خود بریزند. غافل از اینکه هنوز تصویر اسناد انزجارشان نسبت به برجام موجود است و گفتارشان علیه برجام نیز یافت می‌شود.
اینکه به صداقت آمریکایی‌ها اعتماد نداریم و آمریکا بدعهدی می‌کند همه توافق داریم ولی نباید بدعهدی آمریکایی ها را به تلاش تیم مناظره‌کننده گره زد و تلاش آنها را نادیده گرفت.