سفر رئیس جمهوری به نیویورک ممکن است انجام نشود

سفر رئیس جمهوری ایران  و هیأت همراه به نیویورک مقر سازمان ملل برای شرکت در نشست مجمع عمومی سران ممکن است لغو شود. این خبری بود که روز گذشته ایرنا منتشر کرد و دلیل آن را صادر نشدن روادید اعضای هیأت از سوی دولت امریکا خواند.
براین اساس تا آخرین ساعات دیروز و تنظیم این خبر، به دلیل صادر نشدن ویزا از سوی دولت امریکا، هیأت مقدماتی ایران برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل نتوانسته است به نیویورک سفر کند. طبق برنامه قرار است که «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه صبح جمعه و رئیس جمهوری روز دوشنبه - اول مهرماه - تهران را به مقصد نیویورک ترک کنند و اگر ویزاها صادر نشود احتمالاً این سفرها لغو خواهد شد.
حضور نیافتن ایران در مجمع عمومی نشان می‌دهد امریکا  برخلاف تعهداتش نسبت به سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی که در چارچوب قرارداد مقرر است، ارزشی برای دیپلماسی قائل نیست. اگرچه جمهوری اسلامی ایران صحنه را خالی نمی‌کند و به دیپلماسی فعال خود ادامه می‌دهد اما دولت امریکا باید پاسخگوی این رفتار خود باشد.
 این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا در ادامه اقدامات ضد ایرانی خود بعد از تحریم وزیر خارجه کشورمان، دیروز هم در توئیتی اعلام کرد که به وزیر خزانه‌داری این کشور دستورتشدید تحریم‌های ایران را صادر کرده است. البته به جزئیات این دستور و اینکه تحریم‌های جدید چه مواردی را شامل خواهد شد، اشاره‌ای نشده است.