ابهام در محاسبات برقی

آفتاب یزد - گروه اقتصادی: حذف کامل قبوض کاغذی برق در حالی انجام شده که هنوز نحوه محاسبه برق مصرفی برای مشترکان ابهام دارد، مردم معتقدند نحوه محاسبه حتی در سایت مربوط به شرکت توزیع نیروی برق نیز به صورت دقیق مشخص نیست و شائبه گران شدن برق در اذهان برخی مشترکان وجود دارد به طوری که برخی از آنها می‌گویند قیمت برق مصرفی‌شان از وقت‌های دیگر بیشتر شده است.
براساس این گزارش، قیمت برق مصرفی در اردیبهشت امسال افزایش یافته و شرکت توانیر تعرفه‌های برق بخش‌های مختلف مصرفی و شرایط عمومی آنها از ابتدای اردیبهشت‌ماه ۹۸ را بر اساس مصوبه جدید دولت در ۲۷ اسفند سال گذشته ابلاغ و اجرا کرده است.
هیئت وزیران در جلسه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ مقرر کرد تا بهای آب شرب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸ سالانه به میزان هفت درصد افزایش یابد. همچنین با هدف مدیریت مصرف و بازدارندگی مصارف غیرضرور، از ابتدای خرداد ماه، سالانه ۱۶درصد به خالص صورتحساب آب و برق مصارف خانگی (بدون احتساب آبونمان، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض) مشترکین بالای الگوی مصرف افزوده می‌شود. فاضلاب بها، مشمول افزایش موضوع این بند نخواهد بود. به عبارت دیگر، براساس این مصوبه بهای آب و برق برای کم مصرف‌ها ۷ درصد و برای پرمصرف‌ها ۲۳ درصد افزایش یافت.
به علاوه، خانوارهایی که مصرف آب یا برق ماهانه آنها پایین‌تر از الگوی مصرف بوده و در بازه زمانی اول خرداد تا پایان شهریور، در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، مصرف خود را کاهش دهند، مشمول تخفیف به میزان مصرف، کاهش یافته با نرخ اولین پله مصرف محاسبه خواهند شد.


> اعتراض مجلس هم جواب نداد
هر چند همان زمان نیز علی لاریجانی، رئیس مجلس با ارسال نامه‌ای به دولت در تاریخ 25 فروردین ماه، افزایش قیمت آب و برق را که در اسفندماه 97 از سوی دولت ابلاغ شد غیرقانونی اعلام کرد.
لاریجانی در این نامه با استناد به مواد (۱) و (۳) قانون هدفمند کردن یارانه ها-مصوب ۱۳۸۸ و بند «الف» ماده (۳۹) قانون برنامه ششم توسعه- مصوب ۱۳۹۵ می‌نویسد: «دولت مکلف است قیمت آب و برق را به نحوی تعیین کند که به تدریج تا پایان برنامه، معادل قیمت تمام شده آن شود». از آنجا که در بندهای (۱) و (۲) مصوبه مقرر شده که بهای آب و برق سالانه به صورت ثابت هفت و شانزده درصد افزایش یابد و این امر می‌تواند به بیش از سقف ناظر به قیمت تمام شده منتهی گردد، مغایر قانون می‌باشد.
علاوه بر تکالیف مندرج در جدول ذیل تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۹۸، براساس بندها و تبصره‌های ذیل ماده (۳۹) قانون برنامه ششم توسعه، منابع حاصل از افزایش قیمت آب و برق و حامل‌های انرژی باید "در چارچوب بودجه‌های سالانه» صرف امور جدید برای مصرف درآمد حاصل از افزایش بهای آب و برق، از حیث متفاوت بودن با محل‌های مصرف شمارش شده در قوانین مذکور مغایر قانون است."
با این حال دولت کار خود را کرد و افزایش قیمتها را به مرحله اجرا گذاشت. اما با حذف قبض کاغذی به نظر می‌رسد رقم افزایش‌ها حتی از مصوبه دولت نیز بالاتر بوده است. به عبارتی علاوه بر افزایش 7تا23 درصدی بعد از حذف قبوض کاغذی، باز هم رقم قیمت‌ها بالاتر رفته است.
در حال حاضر اطلاعات بیش از 95 درصد از مشترکان برق در تهران، جمع‌آوری و چاپ و توزیع قبوض کاغذی برق در پایتخت، از ابتدای دوره جدید همزمان با اول مهرماه متوقف خواهد شد.
شرکت توزیع برق تهران اعلام کرده است: مشترکان شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ می‌توانند با مراجعه به تارنمای این شرکت و مشاهده ریز اطلاعات قبض برق مصرفی و همچنین سوابق مصرف برق اشتراک خود در سال‌های مختلف، در صورت نیاز، قبض برق مصرفی خود را نیز
چاپ کنند.
این در حالی است که سخنگوی صنعت برق گفته است: هیچ تغییری در نحوه محاسبه قبوض و یا نرخ‌ها اتفاق نیفتاده و تنها تغییری که صورت گرفته، به جای صدور قبوض کاغذی، صدور قبوض به صورت الکترونیکی است.
سخنگوی صنعت برق در پاسخ به اینکه "اخیرا برخی اخبار غیررسمی از تغییر در روش‌های محاسبه هزینه برق و افزایش عوارض قبوض حکایت دارد، آیا این اخبار صحت دارد"، گفت: تاکید می‌کنم که هیچ تغییری در نحوه محاسبه قبوض و یا نرخ‌ها اتفاق نیفتاده و تنها تغییری که صورت گرفته، صرفا نحوه صدور قبوض است که به جای صدور قبوض کاغذی، صدور قبوض به صورت الکترونیکی خواهد بود.
با این حال برخی مشترکان برق تهرانی می‌گویند در پیامکی که برایشان ارسال شده این متن آمده است:
شرکت توزیع برق تهران بزرگ
مشترک محترم اقا /خانم بابت برق مصرفی خود مبلغ.... ریال بدهکار می‌باشید. خواهشمند است ظرف مدت 48 ساعت نسبت به پرداخت آن
اقدام فرمایید.
شناسه قبض....
شناسه پرداخت.....
شرکت توزیع برق تهران اعلام کرده مشترکان می‌توانند با مراجعه به تارنمای این شرکت و مشاهده ریز اطلاعات قبض برق مصرفی و همچنین سوابق مصرف برق اشتراک خود در سال‌های مختلف، در صورت نیاز، قبض برق مصرفی خود را نیز چاپ کنند. اما مشترکان با مراجعه به تارنمای این شرکت تنها میزان برق مصرفی را مشاهده می‌کنند و جزئیات محاسبه آن اعلام نشده است.
> قیمت برقمان 4 برابر شده است!
یکی از مخاطبان آفتاب یزد در این زمینه گفت: پیامکی که برای ما آمده نشان دهنده آن است که مبلغ برق این دوره ما 4 برابر حد معمول بوده است و زمانی که به سایت شرکت برق مراجعه کردیم از نحوه محاسبه میزان برق مصرفی سر در نیاوردیم و به قدری گنگ و مبهم بود که ما چیزی سر درنیاوردیم.
وی ادامه داد: ما همیشه مبلغ برق مصرفی‌مان 30 تا 40 هزار تومان می‌آمد اما در این دوره 200 هزار تومان برایمان مبلغ پرداختی پیامک شده است. برای اطلاع از نحوه محاسبه دقیق به اداره برق مراجعه کردیم و موضوع را گفتیم که متصدی مربوطه سیستم را باز کرد و گفت مبلغ برقتان همین مقدار است.به او اعتراض کردیم که که ما نه کولر گازی داریم و نه چیلر و همیشه حتی مبلغ تیر و مرداد هم همین قیمت 30تا40 تومان را پرداخت کردیم اما توجهی به اعتراض ما نکردند.
وی افزود: جالب است تنها 48 ساعت هم به مشتری فرصت پرداخت را دادند در صورتی که در پیامک اصلا مشخص نیست برق مصرفی از چه زمانی تا چه زمانی بوده است. چقدر مصرف شده و کیلووات مصرفی چه میزان است. بهتر است در پیامکهای مورد نظر به مردم اطلاعات کامل بدهند که بدهی گذشته چقدر بوده وآیا اصلا بدهی داشته که مردم راه نیافتند به ادارات برق بروند و باز پاسخ مناسبی نگیرند. یک مشترک دیگر نیز به آفتاب یزد گفت: مادر من پیرزنی است که اصلا برق مصرفی ندارد و نهایت هر دوره 15تا16 هزار تومان برایش مبلغ برق می‌آمد اما متاسفانه این دوره با رقم 37 هزار تومان مواجه شده آن هم پیرزنی که حتی تلویزیون هم به ندرت روشن می‌کند و مصرف برقش بسیار کم است.
وی افزود: وی افزود اگر مبنا را همان 8 درصد اضافه رقم اردیبهشت در نظر بگیریم نباید این رقم شود و این رقم افزایش3برابری داشته است. چرا شفاف‌سازی نمی‌شود و شرکت توزیع برق به بهانه حذف قبوض کاغذی هر رقمی که دلش بخواهد برای مردم می‌فرستد و باز هم می‌گویند افزایشی در کار نبوده است.
مردم می‌گویند پیامک مبلغ برق مصرفی در شهریورماه بیش از رقم تعیین شده در این قانون است و شرکت برق باید پاسخگو باشد.
اگر قرار باشد به بهانه حذف قبوض کاغذی روشهای محاسبه پیچیده و برای مردم قابل لمس نباشد شائبه دور زدن قانون و افزایش دلبخواهی قیمتها در ذهن مردم از سوی شرکت توزیع برق شکل می‌گیرد. بهتر است این شرکت با شفاف‌سازی لازم پاسخ ابهامات موجود را بدهد و مشخص کند این افزایش قیمتی براساس چه فرمول محاسباتی بوده است.