نماینده دادستان: دلال بازی مدیرعامل سایپا ۱۲۰ میلیاردتومان خسارت بارآورد

سرویس جامعه جوان آنلاین: جلسه رسیدگی به اتهامات مسئولان سابق شرکت خودروسازی سایپا و مرتبطان این پرونده صبح دیروز به ریاست قاضی زرگر برگزار شد.
به گفته قاضی زرگر، با توجه به مشکلات اقتصادی به‌وجود آمده برای مردم، برخورد با مسئولان و مدیرانی که به وظیفه خود در این رابطه عمل نکرده و کوتاهی کرده‌اند، لازم شد و خودرو یکی از این حوزه‌ها است.
فروش رانتی ۱۶۸ هزار خودرو
وی با بیان اینکه در همین راستا پرونده‌ای درخصوص تخلفات برخی از مدیران شرکت سایپا در واگذاری خودرو به برخی از نمایندگی‌ها و افراد خاص تشکیل شد و از نماینده دادستان خواست تا کیفرخواست را قرائت کند.


نماینده دادستان با بیان اینکه این پرونده ۲۶ متهم دارد، افزود: اتهامات موجود شامل اخلال در نظام ارزی از طریق ثبت سفارش‌های صوری و غیرواقعی و انجام معاملات ارزی در سطح کلان، اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی از طریق تحصیل ۱۶۷ هزار و ۸۳۴ دستگاه خودرو با انحصار و بهره‌مندی از رانت و همچنین اخلال در نظام اقتصادی از طریق فعالیت شرکت هرمی به مبلغ ۲۶۳ میلیارد ریال و پولشویی به میزان ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان با ۲۶۰ حساب بانکی است.
تخلف معاونان ارزی بانک‌های مختلف
حسینی در ادامه تصریح کرد: متهمان ردیف اول و دوم پرونده مورد نظر زن و شوهر و دارای شغل آزاد هستند که با مدیرعامل و معاون بازاریابی و فروش و همچنین مدیر اداره برنامه‌ریزی فروش سایپا در قسمت اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی تبانی داشته‌اند.
وی ادامه داد: مهدی جمالی فرزند علی‌اکبر متهم است به مشارکت در اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی و تولیدات مورد نیاز مردم که از ۱۷۲ هزار و ۹۴۱ دستگاه خودرو ۱۶۷ هزار و ۸۳۴ دستگاه به ۱۵ نمایندگی از میان ۶۰۰ نمایندگی تحویل داده شده است.
حسینی در ادامه افزود: همچنین شبکه گسترده‌ای از افراد در امور ترخیص داری فعالیت داشتند. برخی از مسئولان و معاونان ارزی بانک‌های مختلف مراحل تخصیص ارز به بانک را تسهیل و در قبال آن سکه دریافت می‌کردند.
هم خریدار بودند هم فروشنده
نماینده دادستان تأکید کرد: برخی از متهمان از طریق ثبت سفارشات صوری هم خریدار و هم فروشنده بودند که با این کار اقدام به فریب دولت جهت دریافت ارز دولتی می‌کردند. حسب تحقیقات صورت گرفته وحید بهزادی با استفاده از تبانی با شرکت سایپا اقدام به انعقاد قرارداد برای تولید و فروش خودرو کرده و سپس با رایزنی سعی در تمدید قرارداد کرده است.
درآمد ۳۰ میلیارد تومانی
نماینده دادستان گفت: نجوا لاشیدایی هم از حساب‌های بانکی خانواده بهزادی همچون پدر و مادر وی استفاده کرده است که براساس ردیابی مالی متهمان مبلغ ۳۰میلیارد تومان عواید حاصل از فعالیت مجرمانه وحید بهزادی و نجوا لاشیدایی بوده است.
توزیع خودرو ازسوی متهمان!
نماینده دادستان ادامه داد: با توجه به تحقیقات صورت‌گرفته متهمان در کل کشور اقدام به توزیع خودرو و تحویل به سایر نمایندگی‌های شرکت خودروسازی سایپا می‌کردند. در حالی که شرکت خودرو‌سازی سایپا باید این کار را انجام می‌داد، این بی‌توجهی منجر به گرانی و کمبود خودرو شد. از سوی دیگر حتی یک ریال مالیات نیز از سوی متهمان پرداخت نشده که این خود از مصادیق پولشویی به شمار می‌رود.
پولشویی ۳۲۰۰ میلیارد تومانی
وی با بیان اینکه تشکیل شبکه پولشویی بخش دیگری از فعالیت‌های متهمان وحید بهزادی و فساد از طریق حساب‌های بانکی سایر متهمان است، افزود: بر این اساس مجموع گردش‌های مالی ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که به لحاظ گستردگی عملیات پولشویی می‌تواند مصداق اخلال در نظام محسوب شود.
گردش مالی ۸ هزار میلیاردی
نماینده دادستان با اشاره به گزارش‌های متعدد وزارت اقتصاد و بانک مرکزی درباره شبکه پولشویی مذکور اظهار کرد: نجوا لاشیدایی در سال ۹۷، تعداد ۲ هزار سکه دریافت کرد و از وی ۳۰ حساب در شبکه بانکی شناسایی شد و تا زمان تهیه کیفرخواست گردش مالی حساب‌ها ۸ هزار میلیارد ریال بوده است.
وضعیت مبهم ۱۳ میلیون ارز دولتی
حسینی گفت: شرکت سایپا علاوه بر مشارکت یک فرد حقیقی در تولید ۶ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو تنها با پیش پرداخت ۵ میلیون تومان خودرو‌ها را تحویل داده است که این مورد اعتراض سایر نمایندگی‌ها در پی داشته است. حداقل بیش از ۱۳ میلیون یورو از ارز‌های دریافتی رفع تعهد نشده است. طرح فروش سبدی و ایجاد شبکه دلالی مدیرعامل هم در سال ۹۶، هزار و ۲۶۶ میلیارد ریال خسارت به شرکت سایپا زده است.
وی در ادامه با اشاره به اخلال انجام شده ناشی از اقدامات مدیرعامل سابق سایپا در خصوص کاهش و افزایش سهام شرکت در بورس بیان کرد: متهم جمالی برای نشان دادن موفق عمل کردن خود اقدام به افزایش و کاهش سهام سایپا در بورس کرد.
با اتمام کیفرخواست، قاضی زرگر ختم جلسه دادگاه را اعلام کرد.