پیشنهاد رشوه ترامپ به اوکراین

یک رسوایی جدید برای رئیس جمهوری آمریکا به سرخط رسانه‌های این کشور تبدیل شده است.  «دونالد ترامپ» در تماس تلفنی ماه ژوئیه از رئیس‌جمهوری اوکراین خواسته بود تا درباره پسر جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری دموکرات‌ها و معاون سابق باراک اوباما تحقیق کند؛ گفت‌وگویی که حاشیه‌های بی‌شماری در پی داشت.
روزنامه وال استریت ژورنال فاش کرده که ترامپ در تماس تلفنی با «ولودیمیر زلنسکی»  رئیس‌جمهوری اوکراین حدود هشت بار به او تاکید کرد تا با رودی جولیانی، وکیل شخصی او و شهردار سابق نیویورک در این رابطه همکاری داشته باشد.
تماس‌های رئیس‌جمهوری آمریکا با اوکراین زیر ذره‌بین قرار گرفته است؛ پیش از این یک مامور اطلاعاتی از محتویات گفت‌وگوی دونالد ترامپ با یک رهبر خارجی نگران شده و به همین خاطر به بازرس کل سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا شکایت کرده بود. کاخ سفید هنوز اظهارنظری نکرده است. جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا پس از شنیدن این اخبار و خروج از یک کارزار انتخاباتی از اظهارنظر مستقیم درباره این گزارش خودداری کرد اما ادعایی مبنی بر هرگونه خطاکاری در اوکراین را «بی پایه و اساس» خواند.بایدن گفت: حتی یک رسانه معتبر هم شواهدی از ادعاهای او ارائه نکرده است، حتی یکی. بنابراین اظهارنظری ندارم جز اینکه رئیس‌جمهوری باید همچون یک رئیس‌جمهوری رفتار کند.
این سوال از ترامپ پرسیده شده که آیا درباره بایدن یا پسر او با رئیس‌جمهوری اوکراین صحبت کرده است یا خیر. او این امر را تکذیب نکرد و گفت: مهم نیست درباره چه صحبت کردیم اما حرفم این است که کسی باید سخنان جو بایدن را بررسی کند چون شرم‌آور بود.ترامپ همچنین گفت اطلاعی نداشته که آن تلفن به خصوص مورد بررسی قرار گرفته است. متحدان ترامپ از ارتباط بایدن با اوکراین سوء استفاده کرده و تلاش دارند تا این سناتور سابق و نامزد پیشتاز دموکرات‌ها را فردی فاسد جلوه دهند. ترامپ همچنین گفت از ماهیت این مامور اطلاعاتی و شکایت او اطلاعی ندارد و شکایت او را «حزبی» و «مسخره» توصیف کرد.


پرونده پسر بایدن
هانتر بایدن، وکیل آمریکایی و پسر دوم معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با یک شرکت گاز متعلق به یک میلیاردر اوکراینی کار می‌کرد. بایدن که سال ۲۰۱۶ معاون باراک اوباما بود، خواستار اخراج یک دادستان اوکراینی شد که به چشم‌پوشی از فساد در دفتر خودش متهم شده بود.
در حالی که هیچ مدرکی نشان نمی‌دهد که بایدن حفظ منافع پسرش را در نظر داشته، متحدان ترامپ شامل رودی جولیانی مدعی شده‌اند که این معاون سابق باید در اوکراین بیشتر هدف تحقیقات قرار بگیرد. جولیانی پنجشنبه شب در برنامه سی‌ان‌ان گفت که از اوکراین خواسته بود تا درباره اتهاماتی که به جو بایدن وارد می‌شود، تحقیق کنند.گفت‌وگوی مورد مناقشه ۲۵ ژوئیه انجام شده بود. اوکراین در رابطه با این تماس اعلام کرده بود، ترامپ «متقاعد شد که دولت منتخب جدید قادر است تا به سرعت وجهه اوکراین را بهبود بخشد و تحقیقات در پرونده‌های فساد را کامل کند؛ مواردی که مانعی در تعامل میان اوکراین و آمریکاست.» آمریکا هم درباره این تماس گفته بود، رهبران دو طرف درباره انرژی و همکاری اقتصادی صحبت کردند اما هیچ اشاره‌ای به بحث فساد نشد.
خشم دموکرات‌ها
«هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه سابق آمریکا و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۱۶ در توییتر نوشت، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا «بار دیگر» از کشوری خارجی برای «پیروزی در انتخابات درخواست کمک کرده است».
به گفته دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا که از تحولات روزهای اخیر خشمگین هستند، دولت ترامپ اطلاعاتی درباره این موضوع در اختیار کنگره قرار نداده است. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: باید اطمینان حاصل کنیم که رئیس‌جمهوری و دولت او، منافع ملی و سیاست خارجی ما را به بهترین نحو ممکن در راستای منافع مردم و نه منافع شخص رئیس‌جمهوری پیش می‌برند.
او افزود: سرسختی رئیس‌جمهوری و سرپرست اداره اطلاعات ملی باید فورا تمام شود و مامور اطلاعاتی مطلع باید تحت حفاظت قانون قرار بگیرد تا از انسجام دولتی ما و تضمین مسوولیت‌پذیری و اعتماد دفاع شود. بایدن بعدا در بیانیه‌ای گفت: اگر این گزارش‌ها صحت داشته باشد،‌ بنابراین متوجه می‌شویم تمایلات رئیس‌جمهوری ترامپ برای سوء استفاده از قدرت و سوء استفاده از کشورمان پایانی ندارد. این رفتار علی الخصوص بی‌شرمانه است زیرا بهره‌برداری از سیاست خارجی کشور ماست و منافع ملی ما را برای اهداف سیاسی تضعیف می‌کند.
در ادامه این بیانیه آمده است: این بدین معناست که او از این قدرت و منافع ایالات متحده برای وارد آوردن فشار به یک ملت مستقل و یک شریک که هنوز تحت تهاجم مستقیم از سوی روسیه است، استفاده می‌کند و از اوکراین می‌خواهد تا برای یک لطف سیاسی قوانین و مقررات را نادیده بگیرد. ‌ سناتور الیزابت وارن در پیام توییتری خود نوشت: «پس از گزارش‌های رابرت مولر،  بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا کنگره موظف بود استیضاح [ترامپ] را آغاز کند. کنگره با عدم عمل‌گرایی، در تلاش اخیر ترامپ جهت ایجاد مداخله خارجی و مساعدت به برگزیده شدن او در انتخابات‌، شریک جرم است».
او در ادامه پیامش تصریح کرده است: «طبق قانون اساسی، وظیفه خود را انجام دهید و رئیس‌جمهوری را استیضاح کنید؛ رئیس‌جمهوری در اتاق بیضوی نشسته و ارتکاب به جرایم را دامن می‌زند، زیرا می‌داند وزارت دادگستری او اقدامی نخواهد کرد و کنگره نیز همین رویه را پیش خواهد گرفت».  وارن که کاندیداتوری خود در انتخابات سال آتی میلادی آمریکا را اعلام کرده از نخستین حامیان استیضاح ترامپ بوده است. او معتقد است گزارش‌های رابرت مولر مدارک کافی برای اثبات قانون‌شکنی ترامپ ارائه می‌دهند.