سروقامتان بر بام آسيا

تيم‌ملي واليبال ايران فينال مسابقات قهرماني آسيا را برد و با غلبه بر استراليا به مدال طلا رسيد.تيم‌ملي واليبال ايران در بازي نهايي بيستمين دوره مسابقات قهرماني آسيا در سالن 12 هزار نفري آزادي تهران از ساعت 17:50 به مصاف استراليا رفت و با پيروزي قاطع 3 بر صفر قهرمان شد.دو تيم در حالي با هم روبه‌رو شدند که تيم ايران در مرحله نخست مسابقات از استراليا شکست خورده بود و بازيکنان علاوه بر کسب عنوان قهرماني، انگيزه مضاعفي براي شکست دادن و انتقام از استراليا داشتند و در نهايت هم به هدف خود رسيدند.ايگور کولاکوويچ سرمربي تيم‌ملي تيم ايران براي شروع اين بازي از سعيد معروف، امير غفور، ميلاد عبادي‌پور، فرهاد قائمي،‌ سيد محمد موسوي، علي اصغر مجرد و محمدرضا حضرت‌پور (ليبرو) استفاده کرد.تيم ايران از همان ابتدا با ريسک کم و بسيار کم‌اشتباه بازي کرد و همين موضوع سبب افزايش اختلاف دو تيم شد. دفاع داخل ميدان خوب و استفاده از توپ‌هاي برگشتي در کنار فشار تماشاگران، باعث شد تا ايران در تمان طول ست اول، تيم برتر ميدان باشد.
ست اول
در حالي که امتياز نخست بازي را استراليا کسب کرد، با درخشش موسوي ستاره ايران در دفاع روي تور، حمله استراليا دفاع شد تا بازي 4 -‌ 2 به سود ايران شود. با عملکرد خوب غفور در سرويس و حمله، ايران 6 -‌ 2 پيشي گرفت تا لبدف سرمربي استراليا تقاضاي وقت استراحت کند. برتري ايران در همه فاکتورها ادامه داشت تا 8 -‌ 3 وقت استراحت فني اول را کسب کند. در روز خوب مدافعان ايران علي‌اصغر مجرد آبشار توماس را دفاع کرد تا نتيجه 11 -‌ 5 به سود ايران شود. در حالي که با سرويس‌هاي خوب بازيکنان ايران دريافت‌ها و حملات استراليا از کار افتاد بود، شاگردان کولاکوويچ توانستند 16 -‌ 9 وقت استراحت فني دوم را کسب کنند.با ورود تيم‌ها به زمين روند خوب ايران در سرويس با درخشش موسوي ادامه داشت تا اختلاف دو تيم در امتياز 21 -‌ 11 به 9 پوئن به سود ايران افزايش يابد. در ميان تشويق بي‌امان هواداران برتري ايران در اين ست ادامه داشت تا با سرويس پر قدرت غفور 25 -‌ 14 ست نخست بازي را قاطعانه پيروز شود.
ست دوم


برتري ايران در ست دوم نيز ادامه داشت تا با آبشار ميلاد عبادي 3 -‌ 2 از استراليا پيش بيفتد. با سرويس پرشي موجي موسوي، توماس در دريافت توپ اشتباه کرد تا ايران 6 -‌ 4 پيشي بگيرد.عملکرد فوق‌العاده موسوي در زدن سرويس‌هاي پرشي موجي همچنان ادامه يافت تا پس از دو بازگشت متوالي توپ به زمين ايران، شاگردان کولاکوويچ 8 -‌ 4 وقت استراحت فني اول را کسب کنند. روي حملات پر سرعت ايران دفاع استراليا بارها جا ماند تا اختلاف دو تيم به 5 پوئن افزايش يابد. در حالي که استراليا با دو آبشار ويليام اختلاف را به 2 امتياز کاهش داد، اما با سرويس‌هاي خوب غفور ايران توانست 16 -‌ 10 وقت استراحت فني دوم را نيز از آن خود کند.پس از يک رالي 17 ثانيه‌اي، محمد موسوي حرکت دوبل وسط ادگار را تک دفاع کرد تا مانع از کاهش اختلاف شده و نتيجه همچنان 19  -‌ 13 به سود ايران باشد. روي يک حرکت دوبل وسط عبادي‌پور ايران را در امتياز 21 -‌ 14 با 7 پوئن اختلاف پيش انداخت. لبدف در حالي براي استراليا تقاضاي وقت استراحت کرد که ايران 23  - 25 پيش بود. در اين ست نيز استراليا مقابل مدافعان ايران حرفي براي گفتن نداشت تا سروقامتان 25 -‌ 17 پيروز ست دوم بازي شوند.
ست سوم
با شروع بازي باز هم حرکات سرعتي ايران دفاع استراليا را جا گذاشت تا بازي 2 -‌ 1 به سود شاگردان کولاکوويچ شود. نهايتا استراليا با سرويس 4 -‌ 3 از ايران پيش افتاد اما غفور با آبشار پر قدرت خود بازي را به تساوي کشيد. ايران در ادامه توانست 8 -‌ 7 وقت استراحت فني اول را کسب کند. دو تيم تا امتياز 12 به صورت پايا پاي پيش رفتند تا اينکه ايران با آبشار غفور 13 -‌ 12 پيش افتاد. بازي نزديک دو تيم ادامه داشت تا اينکه استراليا با سرويس هاي ويليام دريافت هاي ايران را دچار مشکل کرده و 15 -‌ 13 پيشي گرفت. اما باز هم اين ايران بود که با آبشار غفور و سرويس‌هاي قائمي 16 -‌ 15 وقت استراحت فني دوم را کسب کرد.با درخشش عبادي‌پور در زدن آبشار، نهايتا ايران براي نخستين‌بار در اين ست با دو پوئن اختلاف و 19 -‌ 17 پيش افتاد. روي خلاقيت فردي معروف ايران 22 -‌ 19 پيشي گرفت تا لبدف تقاضاي وقت استراحت کند. در نهايت ايران توانست 25 -‌ 21 پيروز ست سوم بازي شده و در مجموع به برتري سه بر صفر برسد.ايران پيش از اين در سال‌هاي 2011 و 2013 نيز عنوان قهرماني رقابت‌هاي قهرماني آسيا را از آن خود کرده بود و به اين ترتيب سومين قهرماني خود در قاره کهن را کسب کرد.تيم‌ملي واليبال ايران در مرحله نخست اين دوره از رقابت‌ها با نتيجه 3 بر يک مغلوب استراليا شده بود. پيش از اين مسابقه تيم‌ملي ژاپن با غلبه بر کره‌جنوبي توانست عنوان سوم را به خود اختصاص دهد.ايران قبل از اين دوره با 2 طلا، 2 نقره و يک برنز، چهارمين تيم پرافتخار تاريخ رقابت‌هاي قهرماني آسيا محسوب مي‌شد. 2 قهرماني ايران در سال‌هاي 2011 و 2013 با هدايت خوليو ولاسکو کسب شد و پس از آن ايران در مسابقات سال‌هاي 2015 و 2017 با تيم اصلي خود شرکت نکرد.
حواشي
در اين مسابقه داوراني از قزاقستان و کويت، قضاوت ديدار را بر عهده داشتند. در اين بازي سالن آزادي شاهد حضور بيشترين تماشاگر از ابتداي مسابقات تاکنون بود و تقريباپر شد. همچنين محمدرضا داورزني، معاون وزير ورزش و کانديداي رياست فدراسيون واليبال به‌همراه صالحي اميري رئيس کميته ملي المپيک تماشاگران ويژه اين بازي بودند. بازي فينال به‌دليل طولاني شدن ديدارهاي قبلي با حدود 20 دقيقه تاخير آغاز شد و مسئولان برگزاري مسابقات، پيش از بازي، سکوي  قهرماني و اهداي جوايز را به بيرون از سالن منتقل کردند.مهرداد مهران‌پور، آناليزور ايراني تيم‌ملي استراليا پيش از شروع بازي به سمت نيمکت ايران رفت و با کادر فني خوش و بش کرد. اوشين ساهاکيان، بازيکن پيشين تيم‌ملي بسکتبال و بهنام محمودي، بازيکن پيشين تيم‌ملي واليبال در جريان ست دوم براي ديدن بازي ايران در سالن حضور داشتند.