13 وزیر نفت خارجی آماده سفر به تهران

آفتاب یزد- گروه گزارش:‌ در شرایطی که فشار تحریم بر صنعت نفت و انرژی ایران سایه افکنده 13 وزیر نفت از کشورهای مختلف قرار است در سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست در تهران که از امروز 31 شهریور ماه در محل دائمی نمایشگاه‌ها برگزار شود، حضور یابند. این رویداد بیانگر نقش بی چون و چرای ایران در صنعت پلاست است. با این حال حضور 13 مقام کشور خارجی در نقش وزیر در چنین نمایشگاهی می‌تواند اهمیت و جایگاه ایران را در معادلات انرژی در جهان
نشان دهد.
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیشتر در مورد سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست گفته بود: مهمترین نمایشگاه داخل کشور در حوزه پتروشیمی ایران پلاست است که در دوره پیش رو، 570 شرکت داخلی و 35 شرکت خارجی حضور دارند و12 هیئت تجاری از 10 کشور و 14 کشور به صورت مستقل از نمایشگاه بازدید خواهند داشت.
>بازوهای کمکی وزارت نفت


اما به واقع این نمایشگاه چه تاثیری در صنعت پتروشیمی و کسب و کار کشور خواهد داشت؟ مدیران صنعت پتروشیمی معتقدند برپایی نمایشگاه ایران پلاست محملی برای تولیدکنندگان صنعت پتروشیمی کشور خواهد بود تا بتوانند ارتباطات خوبی با مشتری خارجی و داخلی برقرار کنند. این امر زمانی اهمیت می‌یابد که دریابیم وزارت نفت هم وعده داده که در خلال برپایی این نمایشگاه استارتاپ‌های فعالتر در این حوزه بیشتر شناخته خواهند شد و از آنها به عنوان بازوی کمکی وزارت نفت در شرایط فعلی بیشتر استفاده خواهد شد.
پتروشیمی‌ها و صنعتگران بازیگران اصلی رویداد ایران پلاست هستند؛ بازیگرانی که برای توسعه کسب و کارهای خود در این نمایشگاه حاضر خواهند شد تا دستاوردهای گسترده خود را در انظار شرکتهای بزرگ جهان به نمایش بگذارند.
صنعت پتروشیمی ایران در مجموع، 350محصول فرعی تولید می‌کند که به واسطه حضور شرکت‌های مختلف، این تولیدات رنگ و بوی متنوعی به خود گرفته است ضمن اینکه این شرکت‌ها در دو بخش دانش فنی محصولات و بخش کاتالیست‌ها فعالیت شایان توجه‌ای دارند.
پتروشیمی‌ها به عنوان پای اصلی صنعت انرژی کشور 33 میلیون تن خوراک از بخش‌های مختلف دریافت می‌کنند که 8 میلیون تن آن سوخت است، این میزان خوراک معادل 650هزار بشکه نفت است که در 56 مجتمع تولیدی استفاده می‌شود.
>هدف گیری درآمد 25 میلیارددلاری
اما با همه این تشکیلات و تاسیسات خوب است بدانیم که پتروشیمی کشور 31 میلیون تن محصول تولید می‌کند که البته 8 میلیون تن آن در داخل مصرف می‌شود، ضمن اینکه درآمد کنونی صنعت پتروشیمی 17 میلیارد دلار است که انتظار می‌رود با تنوع محصولات این بخش این درآمدها بیشتر هم بشود چرا که بنا به اعلام محمدی معاون وزیر نفت،ظرفیت کنونی صنعت پتروشیمی 66 میلیون تن است و تا سال 1400 میزان تولید به 100 میلیون تن هم می‌رسد که در نتیجه درآمد ارزی پتروشیمی ایران از این رهگذر به 25 میلیارد دلار هم خواهد رسید.
حال قرار است امروز و همزمان با آغاز به کار نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست 13 وزیر نفت از کشورهای مختلف به این نمایشگاه بیایند تا نحوه همکاری با ایران و تعیین سهم بازار این کشور در معادلات هم مشخص شود.
در خصوص اهمیت ایران پلاست، مدیران ارشد انرژی کشور اظهارنظرهای مهمی ارائه کرده‌اند. در حالیکه نمایشگاه ایران پلاست امروز آغاز به کار می‌کند، اهمیت این نمایشگاه به حدی است که از چند روز قبل آغاز آن، مدیران ارشد انرژی اظهارات مهمی درباره هدف برگزاری آن ارائه کرده‌اند.
>زنگنه: افزایش خوراک پتروشیمی‌ها
در طول 6 سال گذشته با توسعه پارس جنوبی، خوراک پتروشیمی‌ها افزایش یافته حالا زمان آن رسیده که ظرفیت تولید اتیلن به عنوان خوراک مادر برای توسعه پتروشیمی افزایش یابد.
>محمدرضا نعمت‌زاده:‌ صادرات انجام شود
محمدرضا نعمت‌زاده مدیرعامل اسبق صنایع پتروشیمی با تاکید بر ضرورت رویکرد صادرات محورشدن نمایشگاه ایران پلاست، از راه‌اندازی طرح‌های جدید کامپاند و تولید کاتالیست‌های پلیمری به‌عنوان دو ضرورت توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی یاد می‌کند و معتقد است: خیلی از قطعات به ویژه در بخش صنعتی، لوازم خانگی و خودروسازی، مواد پلیمر به صورت خام استفاده نمی‌شود بلکه تبدیل به کامپاند شوند و به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار بگیرد.
>محمدحسن پیوندی: تغییر رویکرد
محمدحسن پیوندی مدیرعامل سابق تاپیکو: رویکرد ایران پلاست باید از«پلی‌اتیلن» به «پروپیلن» تغییر کند، زیرا توسعه آتی صنعت پتروشیمی، پروپیلن‌محور بوده و ایران پلاست زمینه خودکفایی در تولید کاتالیست‌های پلیمری را فراهم کرد.
>عادل نژادسلیم:
ایران پلاست، توسعه زنجیره ارزش
عادل‌نژاد سلیم مدیرعامل سابق صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس: نمایشگاه ایران پلاست بهترین فرصت برای توسعه بیشتر زنجیره‌های ارزش در کشور است، باید از فرصت برگزاری ایران پلاست در قالب اجرای سه برنامه کلیدی جذب سرمایه و مشارکت با سرمایه گذاران خارجی، امضای قراردادهای فروش و صادرات محصولات و مذاکره برای خرید ماشین آلات و تکنولوژی‌های جدید استفاده کنیم.
>بهزاد محمدی: خوراک‌های محصول ساز
بهزاد محمدی مدیرعامل فعلی صنایع پتروشیمی: با افزایش ظرفیت خوراک در بالادستی پتروشیمی باید به سمت اجرای طرح‌هایی با خوراک ترکیبی اتان، پروپان، بوتان، نفتا و میعانات گازی برویم که بهترین جا برای معرفی این برنامه، نمایشگاه ایران پلاست است.
>بساق‌زاده: متنوع سازی تولید
علی‌محمد بساق‌زاده مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی: با توسعه پارس جنوبی و افزایش تولید «پروپان»، برنامه توسعه‌ پتروشیمی در برنامه ششم «پلی‌پروپیلن محور» بوده و باید به سمت متنوع‌سازی سبد تولید، عرضه گریدهای جدید پلیمری و پروپیلن با اتکا به خوراک «پروپان» حرکت کنیم.
>مرضیه شاهدایی: تولید پلاست
تا 12 میلیون تن در سال
«مرضیه شاهدایی مدیرعامل اسبق صنایع پتروشیمی: هدف از برگزاری ایران پلاست، زمینه‌سازی افزایش تولید فرآورده‌های پلیمری بوده و باید تولید پلیمرها را به 12 میلیون تن در سال تا پایان برنامه ششم افزایش دهیم.
>شعری‌مقدم: مزیت محوری صنایع تکمیلی
عباس شعری‌مقدم مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی: صنعت پتروشیمی مزیت اقتصاد ایران است و توسعه صنایع تکمیلی و زنجیره‌های ارزش مزیت توسعه پتروشیمی در کشور است.
>مهدوی:‌ افزایش سرانه مصرف مواد پلیمری
«احمد مهدوی دبیرکل انجمن کارفرمائی صنعت پتروشیمی: هدف از برگزاری نمایشگاه ایران‌پلاست افزایش سرانه مصرف مواد پلیمری بوده، در شرایط فعلی سرانه مصرف مواد پلیمری در اتحادیه اروپا، کانادا، چین، ژاپن و آمریکا به مراتب بالاتر از ایران است.
>اشرف زاده:‌ ساخت و توسعه پارک پتروشیمی
رسول اشرف‌زاده مدیرعامل پترول: هدف از برگزاری ایران پلاست توسعه و تکمیل زنجیره ارزش بوده و یکی از مسیرهای تکمیل این زنجیره ساخت و توسعه پارک پتروشیمی‌هاست.
>ارزآوری 20 میلیون دلاری
در میان شرکت‌های برتر در زمینه تولید محصولات پتروشیمی هستند؛ شرکت‌هایی که فعالیت‌های آنها خروجی ارزآوری به کشور را به همراه داشته و همین موضوع نشان می‌دهد که اهمیت نمایشگاه ایران پلاست برای ایران تا چه حد مهم است.
مدیر عامل شرکت صنعتی دوده فام با بیان اینکه این شرکت 20 میلیون دلار ارز وارد کشور کرده است، از حضور و رونمایی چند محصول جدید در نمایشگاه ایران پلاست خبر داد.
احمد رضوانی گفت: امروز«هتمام گریدهای کربن بلک» مصرفی در داخل کشور را از واردات بی نیاز کرده‌ایم و در حال حاضر جزو 4 شرکت تولید کربن بلک(به عنوان پرکننده تقویتی) در ایران هستیم.
وی در خصوص ظرفیت‌های تولید این شرکت گفت: ظرفیت تولید این شرکت در پنج ماه نخست امسال در دو خط سخت و نرم (مورد مصرف صنعت تایر و رابر) 40 هزار تن است. این شرکت سالانه حدود 30درصد درصد از سهم تولید دوده صنعتی کشور را به خود اختصاص می‌دهد. حدود 70 درصد صادرات دوده صنعتی کشور هم متعلق به شرکت صنعتی دوده فام است.
رضوانی در خصوص بازارهای صادراتی این شرکت تصریح کرد: طی سه سال اخیر شرکت موفق به صادرات (مستقیم و غیرمستقیم) به بیش از 20 کشور شامل هند(43درصد)، پاکستان(33درصد)، ترکیه(7درصد)، امارات، فیلیپین، آفریقای جنوبی، تایوان، آذربایجان، کره جنوبی، اندونزی، ویتنام، لهستان، تایلند، عربستان، چین، مالزی، سریلانکا، افغانستان، قطر، سوریه شده است.
به گفته وی، این شرکت تاکنون بیش از 20میلیون دلار ارز آوری برای کشور داشته است.
رضوانی در خصوص حضور این شرکت در نمایشگاه ایران پلاست 98، خاطر نشان کرد: امسال سال سومی است که در نمایشگاه شرکت می‌کنیم. ایران پلاست چون نمایشگاه تخصصی صنعت پلیمر (پلاستیک و لاستیک) است، محل خوبی برای معرفی شرکت وعرضه محصولات و آشنایی با دیگر شرکت‌هاست
>ماده اولیه ساخت محصولات پلاست چیست؟
مواد اولیه محصولات پلاست عمدتا از پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های نفتی (پسماندهای نفتی) و قطران است و هیج وابستگی ارزی ندارد.بدین لحاظ می‌توان شرکت‌های تولید صنعتی در این بخش را را به عنوان شرکت‌های دوستدار محیط زیست شناخت چرا که در صورت عدم تبدیل پسماندهای پتروشیمی به دوده، این مواد در محیط زیست رها شده و موجب آلودگی خاک می‌شوند.
کارشناسان این حوزه، بر ساخت داخل و رونق این بخش در صنعت تاکید دارند و معتقدند تقویت شرکت‌های فعال در این عرصه و تشویق آنها به ساخت محصول بومی ارزآوری زیادی به همراه دارد و درآمد کشور را افزایش می‌دهد.
>رقابت ایران پلاست با اروپا
انگیزه و اعتماد به نفس شرکت‌های سازنده محصول در ایران به حدی است که بیشتر آنها مایل به رقابت با رقیب اروپایی هستند و به قدری به کیفیت محصول خود مطمئن هستند که می‌گویند رقیب آنها در کیفیت محصول هستیم.
مدیر عامل شرکت فراصنعت طبرستان، نمایشگاه ایران پلاست را تخصصی ترین نمایشگاه صنعت دانسته و می‌گوید: ما در این نمایشگاه به دنبال رقابت با شرکت‌های اروپایی و بازارهای صادراتی هستیم.
سید صادق صحرایی، در خصوص حضور این شرکت در نمایشگاه ایران پلاست و اهداف آن گفت: ما با هدف به دست آوردن بازار‌های صادراتی در این نمایشگاه حاضر خواهیم شد. حداقل دستاوردی که می‌توان از ایران پلاست به عنوان یک نمایشگاه تخصصی انتظار داشت، آشنایی هر چه بیشتر صنایع با توانایی‌های یکدیگر است.معتقدم که ماشین سازان باید حضور بیشتری در ایران پلاست داشته باشند و فضای بیشتری به آن‌ها اختصاص داده شود.
وی با اشاره به رونق بازار صادراتی، در خصوص برنامه‌های این شرکت در بخش فروش خارجی و بازارهای هدف افزود: افزایش نرخ ارز باعث رونق کار ما شده است چرا که قیمت تمام شده ماشین آلات تولیدی ما نسبت به سایر کشور‌ها به خصوص کشور چین پایین تر است و ما علاوه بر تامین نیاز‌های داخل توانسته‌ایم به کشور‌هایی نظیر عراق، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان و سایر کشور‌های آسیای میانه صادرات داشته باشیم. دستگاه‌های ما در این کشور‌ها مشغول به کار هستند. البته مشکلاتی هم در صادرات داریم که از شاخص ترین آن‌ها می‌توان به انتقال ارز به کشور و قوانین بانک مرکزی اشاره کرد.
صحرایی ادامه داد: اگر ما بتوانیم به سمت بازارهای بزرگتری مانند اردن که با کشور‌های اروپایی در ارتباط‌اند گام برداریم، رشد چشمگیری خواهیم داشت و آینده درخشانی در انتظار ما خواهد بود. حتی توان رقابت با کشورهای اروپایی در افق‌های آن به چشم می‌خورد.
این کار آفرین صنعت پتروشیمی یاد آور شد:‌ در خصوص فعالیت‌های شرکت فراصنعت طبرستان گفت: شرکت ما به طور تخصصی در زمینه قالب‌گیری دورانی فعال است و تمام ماشین آلات این صنعت اعم از اکسترودر مورد استفاده در تولید کامپاند، آسیاب برای تولید پودر و کوره‌های ماشین آلات دورانی که دستگاه اصلی این صنعت هستند را تولید کرده است. در حوزه ماشین آلات جانبی این صنعت نیز فعال هستیم و دستگاه‌هایی مانند میکسر و کاتر را تولید می‌کنیم. به طور خلاصه از صفر تا صد این صنعت را در اختیار داریم. قسمت قالب سازی ما نیز توانایی ساخت تمامی قالب‌ها را دارد.
صحرایی افزود: آسیاب‌های تولیدی شرکت ما توان تولید 200 تا 400 کیلوگرم پودر با مش 500 تا 800 میکرون در ساعت را دارند. این آسیاب‌ها مختص پلی اتیلن است. اما آسیاب‌های پلی‌پروپیلن نیز فرق چندانی با این نمونه نداشته و در صورت نیاز قادر به تولید آسیاب برای این نوع از پلیمر نیز هستیم.
مدیر عامل شرکت فراصنعت طبرستان در خصوص برنامه‌های تولید این شرکت گفت: برنامه تولید 12دستگاه قالب گیری دورانی، 200 دست قالب و 30دستگاه جانبی را در دستور کار سالانه خود داریم و در کنار پوشش نیازهای داخلی، اهداف صادراتی را نیز دنبال می‌کنیم.
وی تاکید کرد: در حال حاضر 70 درصد از محصولات ما روانه بازار داخلی و 30 درصد آن به صادرات اختصاص دارد که درصدد افزایش میزان صادرات خود هستیم.
وی خواهان حمایت دولت و حذف قوانین
دست و پا گیر در مسیر صنعتگران شد وگفت:به نظر من اگر قوانین دست و پا گیر و موانع این چنینی از سر راه صنعتگران برداشته شود صنعت کشور به سرعت، شیرینی شکوفایی را تجربه خواهد کرد.
>صنعتگران، فعال تر از پتروشیمی‌ها
در ایران پلاست 98؟
تا اینجا به اهمیت بخش پتروشیمی‌ها و خوراک آنها در تولیدات مرتبط با پلاست اشاره شد اما واقعیت این است که ایران پلاست یک مدعی پروپاقرص دیگر هم دارد و آن صنعتگران هستند.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع همگن پلاستیک (استان تهران) با بیان اینکه 95 درصد نمایشگاه ایران پلاست به صنعتگران اختصاص دارد و تنها 5 درصد سهم شرکت‌های پتروشیمی است، خواستار توجه و حمایت از صنعتگران شد.
علی معین فر، رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع همگن پلاستیک (استان تهران) افزود: ما همانند سنوات گذشته در نمایشگاه ایران‌ پلاست شرکت کرده‌ایم و علی‌رغم تمام مشکلات اقتصادی موجود فعلا" مشوق دوستان برای شرکت در این نمایشگاه بوده‌ایم. در این دوره بنا داریم که به صورت تجمیع تشکل‌ها حضور پیدا کنیم. در گذشته تعداد تشکل‌ها کمتر بود، ولی متاسفانه انجمن‌ها به مرور زیاد شدند که برای احقاق حق اعضای خود با مشکلاتی مواجه هستند. هر تشکل مکان، نشریه، دبیر، سایت و دیگر امکانات و مسایل اختصاصی خود را می‌طلبد که متضمن مشکلات زیادی است. همین خاطر تصمیم گرفتیم که تمامی انجمن‌ها تحت عنوان یک تشکل گرد هم بیایند و بعد از یک فراخوان، شورای تشکل‌های پلاستیک را بنا نهادیم که با استقبال زیادی رو به رو شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر 12 تا 14 تشکل عضو هستند و جلسات ماهانه برگزار می‌شود. خواسته‌های مشترک خود را مطرح و به مراجع مورد نظر ارسال و از آن دفاع می‌کنیم. ریاست انجمن نیز به صورت دوره‌ای است و همواره میزبان، ریاست شورا را بر عهده دارد از این شورا نتایج بسیار خوبی گرفته‌ایم. از جمله برای عوارضی که به نا‌حق از تولیدکننده‌ها گرفته می‌شود، مکاتباتی انجام داده و جلساتی هم برگزار کردیم که بازخورد خوبی داشته است. این شورا از تمامی تشکل‌ها برای عضویت، دعوت کرده و از مشارکت آنان استقبال می‌‌کند.
معین فر، در خصوص اینکه نمایشگاه‌های تخصصی صنعت پلیمر اصولا" چه کار کردی برای صنایع می‌توانند داشته باشند، گفت: برگزار کننده‌ نمایشگاه و انگیزه وی بسیار حایز اهمیت است. اگر انگیزه در سطح ملی باشد آن نمایشگاه دستاورد‌های خوبی خواهد داشت و اگر انگیزه تجارت باشد، مثمر ثمر نخواهد بود. به عنوان مثال در نمایشگاه ایران پلاست شرکت کنندگان 95درصد صنعتگران پلاستیک و 5 درصد پترو‌شیمی‌ها هستند. اگر پترو‌شیمی‌ها بخواهند صنعتگران را نادیده بگیرند دستاورد‌ها کمرنگ و مختص به خود آنها خواهد شد و فایده‌ای برای صنعت گر نخواهد داشت.
معین فر صنعت پلاستیک را صنعت اول ایران خواند و افزود: از نظر من این صنعت می‌تواند ارزآوری بسیار بالایی داشته باشد.اما با مشکلاتی نیز دست و پنجه نرم می‌کند. این مشکلات شامل دو دسته‌ عمده‌ ماشین آلات و مواد اولیه است که ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. به طوری که اگر ماشین‌سازی پیشرفت نکند، منجر به کاهش کیفیت محصول و از دست رفتن بازارهای صادراتی (در عراق،افغانستان، سوریه و...) و افتادن آن به دست کشور‌هایی همچون ترکیه و چین و... در آینده‌ نه چندان دور خواهد شد. ابزار صنعت پلاستیک باید به روز باشد تا در نهایت محصول با کیفیت تولید شود.
>همسایگان ایران مشتری
درجه اول «ایران پلاست»
بررسی‌ها نشان می‌دهد مشتقات حاصل از پتروشیمی و تولیدات صنعتگران جزو آن دسته از محصولاتی است که طرفداران زیادی هم در کشورهای همسایه ایران دارد، بخصوص که بخش اعظم مدعوین و مشتاقان حضور در نمایشگاه ایران پلاست را کشورهای مشتاق همسایه تشکیل می‌دهند.
بیوک صحاف امین، رئیس هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر و پلاستیک در این باره می‌گوید: نمایشگاه‌های پلاستیک در تمام دنیا بیشتر روی ماشین آلات و مواد اولیه متمرکز است، اما در ایران به دلیل نوپا بودن، صنایع تکمیلی(تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی) هم حضور دارند که البته امر مثبتی است چراکه بسیاری از کشور‌های همسایه‌ی ما مانند عراق، افغانستان و حتی سوریه و کشور‌های آسیای میانه به دنبال محصولات تکمیلی هستند.بازار‌های صادراتی با توجه به شرایط رکود حاکم بر کشور برای شرکت‌ها حائز اهمیت است و به همین خاطر فضای زیادی به این صنایع در نمایشگاه اختصاص داده شده است.
وی در پاسخ به این سوال که بعد از گذشت 13دوره، ایران پلاست چه دستاوردهایی برای صنعت پلیمر کشور داشته است، گفت: ‌وجود نمایشگاه ایران پلاست به دلیل ظرفیت‌های رو به رشد پتروشیمی‌ها و معرفی هر چه بیشتر محصولات آنان به بازارهای جهانی از ملزومات صنعت پلیمر کشور به حساب می‌آید.خصوصا که تولیدات این واحد‌های صنعتی بسیار بیشتر از مصرف داخلی است.
صحاف امین در خصوص تشکل گرایی در این عرصه گفت:‌ در مقایسه با سالیان گذشته شرایط به مراتب بهتر شده است. چرا که ما می‌توانیم از طریق تشکل‌ها با مقامات بلند پایه مذاکره کرده و درخواست‌های خود را مطرح کنیم. در همین راستا جلسات مختلفی تشکیل می‌شود و ما می‌توانیم به راحتی مشکلات و نظرات خود را منعکس کنیم.
>رقیبان ما جدی هستند
گرچه بیشتر کارشناسان صنعت پلاست ایران را یک صنعت رو به رشد و با کیفیت می‌دانند اما رقیبان جدی ایران در این بخش کشورهایی هستند که ضمن جدی گرفتن توان ایران سعی دارند از تجربیات صنعتگران ایرانی نیز نهایت استفاده را ببرند.
مدیر بازرگانی شرکت دوران فیدار مهاب که در ساخت ماشین آلات خطوط مخازن پلی اتیلن و قالب‌های مربوطه را انجام می‌دهد در این رابطه می‌گوید: ما با محصولات مان هم بازار داخل را پوشش می‌دهیم و هم به کشورهای عراق، افغانستان و تاجیکستان صادرات داریم.
حسن معصومین در خصوص کیفیت نمایشگاه امسال ایران پلاست تصریح کرد:‌به نظر من ایران پلاست سال به سال رو به بهبود بوده و با توجه به این که ایران تولیدکننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر است، پتانسیل زیادی برای محصولات پلی‌اتیلنی و پلاستیکی و خصوصا ماشین آلات مربوطه دارد.
وی در خصوص ارایه محصولات جدید در نمایشگاه می‌گوید: برای این نمایشگاه ما قالب‌های جدید آلومینیومی را وارد چرخه تولید کرده‌ایم که هم کیفیت محصول نهایی را افزایش می‌دهد و هم در عمر قالب و تیراژ تولید، موثر است.
این کارآفرین فعال در عرصه پلاست در خصوص مشتری‌های محصولاتش یادآور شد: ‌مشتریان ما عمدتا مشتریانی هستند که تولید مخازن و کانتینرهای ذخیره آب دارند. ولی در صنایع مختلفی چون صنایع خودروسازی، ماشین آلات و ادوات کشاورزی مثل تراکتور، سمپاش‌های کشاورزی و صنایع آب و فاضلاب، مشتریان متنوع و زیادی داریم.
او شرایط اقتصادی کشور را اینگونه تحلیل می‌کند: ما سال گذشته تقریبا نیمه فعال بودیم؛ به خاطر اینکه نمی‌دانستیم چه قیمتی بدهیم. مشتری هم نمی‌دانست بخرد یا نخرد، گران می‌شود یا ارزان. نوسانات موجب رکود کامل صنعت شده بود. اما امسال در سه چهار ماه اخیر وضعیت بهتر شده است. ثبات نرخ ارز و ثبات قیمت مواد اولیه، هم تولیدکنندگان را راغب کرده که سفارش قالب بدهند، هم ما را تشویق کرده که تولید را افزایش بدهیم.
معصومین در پاسخ به سوالی در باره رقبای خارجی ایران در پلاست و نحوه فعالیت در بازارهای منطقه می‌گوید:‌ رقیب خارجی در کشورهای آسیای میانه و کشورهای عربی نداریم. در ترکیه یکی دو شرکت رقیب وجود دارند. بعد هم تولیدکنندگان کشورهای چین و هند و کشورهای دیگر هستند.
وی ادامه داد: در صنعتی که ما فعالیت می‌کنیم چون محصولات حجیم است و هزینه حمل و نقل زیادی دارد، نزدیک بودن سفارش دهنده و سفارش گیرنده فاکتور بسیار مهمی به شمار می‌رود. قالب‌ها شکل خاصی دارند و چون ممکن است که مورد نظر خریدار نباشد، معمولا بازار داخلی و بازار کشورهای همسایه برای ما در اولویت است و کشورهای دیگر به راحتی نمی‌توانند با ما رقابت کنند.
این فعال صنعت پلاست در خصوص روش‌های تولید متنوع محصولات گفت: سیستم مورد استفاده ما سیستم دورانی (روتومولدینگ) است. برنامه ما این است که صفر تا 100 یک سیستم روتومولدینگ را در ایران تولید کنیم و صادرات به کشورهای همسایه داشته باشیم. چشم انداز ما تبدیل شدن به شرکت اول تولیدکننده ماشین‌آلات روتومولدینگ در منطقه خاورمیانه است؛ این صنعت در ایران حدود 40 سال سابقه دارد.
معصومین ادامه داد: نزدیک به صد در صد این صنعت داخلی است و ایران ساخت: در حال حاضر ما 80 تا 90 درصد محصول را خود در ایران تولید می‌کنیم. یکسری قطعات برقی و الکترونیکی در تولید ماشین آلات وجود دارند که وارداتی هستند. بقیه قطعات ماشین‌ها را یا خودمان تولید می‌کنیم یا از تولیدکنندگان ایرانی خریداری می‌کنیم.
وی گفت: همه ما در نمایشگاه شرکت می‌کنیم، به امید حضور بازدیدکنندگان موثر؛ نه بازدیدکنندگانی که برای گشت و گذار می‌آیند. خصوصا بازدیدکنندگان از کشورهای عربی و کشورهای همسایه برای ما بسیار مهم و حیاتی هستند. از سوی دیگر ثبات اقتصادی و ثبات نرخ ارز بسیار مهم است. افزایش نرخ ارز بر اساس قانون باید مطابق با نرخ تورم باشد وگرنه مجددا بحث تولید و صادرات دچار مشکل خواهد شد.
ایران پلاست چیست؟
منابع عظیم هیدروکربوری که موهبت الهی به کشور ماست، زمینه توسعه صنعت نفت و صنایع وابسته به آن را در کشور فراهم نموده است. با رشد فزاینده مصارف متنوع محصولات پتروشیمیایی در جهان و ایجاد بازاری گسترده در این حوزه، طی سالیان گذشته، سیاست‌گذاران کشور با تمرکز در برنامه ریزی، طراحی و احداث مجتمع‌های عظیم نفت، گاز و پتروشیمی درصدد استفاده بهینه از این منابع اقتصادی با مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و بهره گیری بهینه از موقعیت استراتژیک جغرافیایی کشور با استفاده از آخرین دستاوردهای دانش و فناوری در این صنعت مهم بوده‌اند.
وزارت نفت در راستای کاهش خام فروشی و توجه به توسعه زنجیره ارزش در صنعت نفت تمام تلاش خود را جهت تامین خوراک مورد نیاز صنعت پتروشیمی انجام داده و توانسته است تمامی گاز و خوراک مایع مورد نیاز این شرکت‌ها را تامین نماید.
در حال حاضر، پس از گذشت بیش از نیم قرن از فعالیت رو به رشد صنعت پتروشیمی در کشور و در آستانه جهش سوم، ظرفیت اسمی تولید محصولات به بیش 8 / 65 میلیون تن رسیده و اقدامات صورت گرفته موجب شده تا ایران در این صنعت استراتژیک، از جایگاه ویژه‌ای در منطقه و جهان برخوردار باشد که نشان دهنده ارزش افزوده بالای این صنعت و نیز کاهش خام فروشی از طریق صنعت پتروشیمی می‌باشد و در نتیجه آن، صادرات محصولات به میزان 17 میلیارد دلار افزایش یافته است.
رشد صادرات توام با حضور فعال‌تر نقش آفرینان حوزه پتروشیمی ایران در صنایع پائین دست بخصوص صنایع پلیمری بیانگر به‌وجود آمدن بستر مناسب جهت فعالیت و نیز نوید دهنده افقی روشن برای توسعه زنجیره‌ای از صنایع است، باشد تا جهش دوم صنعت پتروشیمی موتور محرک تکمیل فرآیند توسعه صنعتی و اقتصادی کشور عزیزمان ایران باشد.
و در این رهگذر، نمایشگاه ایران پلاست که امروز سیزدهمین دوره آن در محل دائمی نمایشگاه‌ها در تهران آغاز به کار می‌کند؛ فرصتی است برای ارائه دستاوردهای جدید صنعت پلاستیک و عرصه‌ای برای به نمایش گذاردن نوآوری‌ها و دستاوردهای فناوری این صنعت که در جای خود بایستی هر چه بیشتر مدنظر و توجه برگزارکنندگان قرار گیرد.
کمک به ایجاد نظام نوآوری و تقویت پتانسیل‌های نوآوری و حمایت از توسعه کیفی و فناورانه صنعت پلاستیک، از مهمترین ماموریت‌های نهادهای حامی این صنعت در کشور و بخصوص شرکت ملی صنایع پتروشیمی است و نمایشگاه ایران پلاست نیز باید ظرفیت‌های خود را در این مقوله توسعه داده و دستاوردهای عینی و قابل اتکایی برای این صنعت و صنایع وابسته به آن از قبیل صنایع ماشین آلات و تجهیزات پلاستیک داشته باشد.