معاون وزیر راه وشهرسازی در نشست خبری به مناسبت افتتاح طرح‌های عمرانی بهارستان با حضور وزیر راه: بهارستان پرچم‌دار طرح اقدام ملی مسکن در کشور است

اصفهان- خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی: در آستانه شروع سال تحصیلی جدید و اولین روز از هفته دفاع مقدس، مراسم بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی شهر جدید بهارستان و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های جدید این شهر با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، جمعی از مدیران استان اصفهان و نمایندگان مجلس برگزار شد.وزیر راه و شهرسازی در ابتدای سفر خود به شهر بهارستان، با حضور در مزار شهدای گمنام این شهر و عطرافشانی این مکان مقدس با قرائت فاتحه نسبت به مقام شهیدان والامقام ایران اسلامی ادای احترام کرد ویاد و خاطره شهدای 8 سال دفاع مقدس را گرامی داشت. در ادامه، وزیر راه و شهرسازی از پروژه‌های عمرانی این شهر بازدید کرد.مسجد حضرت القائم(عج)، کتابخانه تخصصی مهدویت، مدرسه کامروا، پارک مرکز محله کارون(محله 4)، آماده‌سازی مرکز محلات فاز 2 و 3 و شبکه آبیاری فضای سبز محور میانی از طرح‌هایی بود که با حضور وزیر راه وشهرسازی ومسئولین استان به بهره‌برداری رسید. همچنین با حضور وزیر راه وشهرسازی عملیات اجرایی احداث میدان ورودی شهر بهارستان به نام مقدس امام علی(ع) و کلکتور و شبکه فاضلاب غرب بهارستان با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.
ایران اسلامی یکی از قدرت‌های تاثیرگذار منطقه و جهان است
وزیر راه و شهرسازی در ادامه باحضور در مراسم آغاز سال تحصیلی در مدرسه کامروا در شهر بهارستان زنگ این مدرسه را به صدا در آورد، محمد اسلامی در جمع دانش‌آموزان وخانواده‌های آنها ومسئولین استان بااشاره به آغاز هفته دفاع مقدس اظهارداشت: استکبار جهانی در چنین روزی تهاجم نابرابر را به کشور ما آغاز کرد و به تصور غلط خود قصد داشت در طول سه روز ایران را تسخیر و خوزستان و مناطق نفت خیر را از کشور ما جدا کند. وی افزود: دشمنان کشور ما را در جنگ نابرابر هشت ساله گرفتار کردند اما به لطف خدا، رهبری و اقتدار و عظمت امام خمینی(ره) و رهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب؛ کشورمان با ایثارگری وجان فشانی مردم و فداکاری شهدا امروز به یکی از قدرت‌های تاثیرگذار منطقه و مطرح در جهان تبدیل شده است. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران اسلامی امروز در مسیر عزت و سربلندی قرار دارد اظهار داشت: شهدای بسیاری در این مسیر جان با ارزش خود را تقدیم کردند و هزینه زیادی برای این عزت و اقتدار پرداخت شده است. وی با بیان اینکه دانش‌آموزان باید به خود ببالند که در کشور سلطه ناپذیر و سلطه ستیز ایران اسلامی زندگی می‌کنند، ادامه داد: در آغاز هفته دفاع مقدس یاد امام خمینی(ره) و شهدا را گرامی داشته و امیدواریم پیرو راستین امام و شهدا باشیم. اسلامی خطاب به دانش‌آموزان تاکید کرد: دانش‌آموزان هم باید با کسب علم، دانش و مهارت آینده سازان خوبی برای این کشور باشند تا آیندگان هم به شما افتخار کنند.
افتتاح بزرگترین مسجد شهر بهارستان با 2600 متر زیر بنا


وزیر راه و شهرسازی در ادامه بزرگ‌ترین مسجد شهر جدید بهارستان را با زیربنای 2 هزار و 600 مترمربع که به همت شرکت عمران شهر جدید بهارستان ساخته شده، افتتاح کرد. مسجد حضرت قائم شهر بهارستان از مساجد زیبا وچشم نوازی است که با معماری اسلامی ساخته شده وشامل بخش‌های محتلف کتابخانه وسالن مطالعه، کلاس کودکان.وسایر نیاز‌های فرهنگی می‌باشد.
قطار شهری بهارستان - اصفهان یک مطالبه و نیاز عمومی است
وزیر راه و شهرسازی در ادامه و درجریان بازدید از طرح نیمه تمام قطار شهری بهارستان اصفهان در جمع خبرنگاران، با ببان اینکه قطار شهری اصفهان- بهارستان یک مطالبه ونیازمردمی است، گفت: امروز مانعی برای اجرای این طرح نیست و این وزارتخانه هم برای تکمیل آن تلاش می‌کند.محمد اسلامی با اشاره به طولانی شدن زمان اتمام ساخت متروی بهارستان تصریح کرد: منابع ما محدود بوده است، ضمن این که در دوران‌های مختلف نیز اولویت‌های حمل و نقلی کشور به دلیل شرایط تغییر می‌کند.وزیر راه و شهرسازی بااشاره به این که ریل‌های کنونی مورد استفاده در مترو بهارستان موقتی است، افزود: این ریل‌ها به منظور انتقال تراورس‌ها و تنظیمات مترو از متروی اصفهان عاریه و امانت گرفته شده است.به گفته وی، وزارت راه و شهرسازی ریل‌های مورد نیاز برای اجرای طرح‌های خود را بصورت انبوه از ذوب آهن اصفهان خریداری کرده است.
بهره‌برداری مترو بهارستان – اصفهان تا سال 1400
اسلامی با بیان این که مترو بهارستان – اصفهان تا سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد، اضافه کرد: ذوب آهن طرح تحقیقات ساخت ریل راه آهن برای مصرف داخلی کشور را از 20 سال گذشته آغاز کرده و درحال حاضر نیز برای متروی بهارستان اعلام آمادگی کرده و قرارداد میان شرکت شهرهای جدید و این شرکت بسته شده که به محض آمادگی و تحویل ریل‌ها در متروی بهارستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. وی با بیان اینکه همه ریل‌های مورد استفاده در مترو اصفهان از ذوب آهن اصفهان تامین می‌شود، ادامه داد: سه نوع ریل برای قطارهای شهری، شریان اصلی حمل بار و مسافر و قطارهای پرسرعت در ذوب آهن اصفهان تولید می‌شود و محموله‌ای که روزشنبه از ذوب آهن برای اجرای پروژه بستان آباد تبریز تحویل گرفتیم نیز از نوع ریل پرسرعت بود.
اجرای طرح‌های زیر ساختی به پایداری اجتماعی کمک می‌کند
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید نیز پس از بازدید از طرح‌های عمرانی شهر بهارستان، در نشست خبری با گرامی داشت هفته دفاع مقدس، گفت: امروز رویداد بزرگ دیگری در شهر بهارستان رقم خورد و بازدید و افتتاحیه‌هایی صورت گرفت که شامل مجموعه آموزشی، مذهبی و پارک و فضای سبز بود که همه جزو زیرساخت‌های لازم برای ارتقای زندگی در شهر جدید است تا خدمات این شهرها به استانداردهای مورد نظر برسد و شهروندان امکان استفاده از ظرفیت‌ها را داشته باشند تا اجتماع پایداری در شهر شکل گیرد.
مسیر 15 کیلومتری بهارستان - اصفهان به سرعت درحال اجراست
حبیب اله طاهرخانی همچنین به بازدید از مترو بهارستان - اصفهان به عنوان اخرین بازدید از پروژه‌های شهر بهارستان اشاره و اظهارکرد: نوع اجرای این پروژه به گونه‌ای است که نیازمند تملک است اما خوشبختانه در تمام طول این مسیر معارضین رفع شده و بخش زیرسازی‌ها انجام شده است. وی گفت: طول این مسیر حدود 15کیلومتر است و خوشبختانه این پروژه به سرعت درحال اجراست. وی ادامه داد: همزمان روسازی پروژه شروع شده و پیمانکار مشغول فعالیت است. همچنین عملیات اجرایی ایستگاه بهارستان شروع شده است.طاهرخانی اعلام کرد: برای اجرای پروژه مترو بهارستان تاکنون 200 میلیارد از منابع بخش عمومی و منابع داخلی هزینه شده است.
با بهره‌برداری از قطار شهری بهارستان، اصفهان به بهارستان متصل می‌شود
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه تلاش می‌کنیم مترو بهارستان به اصفهان تا سال 1400 به بهره‌برداری برسد، تصریح کرد: خوشبختانه شهرداری اصفهان هم خط مترو تا صفه را به بهره‌برداری رسانده است و با تکمیل خط بهارستان، کلانشهر اصفهان به شهر جدید بهارستان متصل می‌شود.وی با بیان این که بهره‌برداری از مترو بهارستان نقش مهمی در بهبود وضعیت بهارستان، ارتقا جایگاه این و جذب سرمایه گذاران خواهد داشت، تصریح کرد: با تمرکزی که سال آینده روی مترو بهارستان خواهیم داشت این پروژه دراختیار مردم قرار خواهد گرفت.
بهارستان دومین شهر کشور از لحاظ پیشرفت فیزیکی وامکان بهره‌برداری از مترو
مدیرعامل شرکت عمرانی شهرهای جدید کشور با اشاره به تاکید این شرکت بر توسعه شهرهای جدید، تصریح کرد: درحال حاضر 127کیلومتر خط مترو از شهرهای جدید به سمت کلانشهرها در کشور درحال اجراست.وی شهر بهارستان از لحاظ پیشرفت فیزیکی و امکان بهره‌برداری از خط مترو، دومین شهر در کشور دانست و گفت: طرح ریل ملی هم به نتیجه رسیده و مترو بهارستان یکی از خریداران ریل ملی است که هم‌اکنون قرارداد خرید 600 تن در مرحله اول منعقد شده است.طاهرخانی با اعلام اینکه بهارستان یکی از اصلی‌ترین شهرها برای تحقق طرح اقدام ملی است، گفت: آماده‌سازی و ساخت واحدهای مشارکتی در بهارستان آغاز شده و جانمایی صورت گرفته و درحال انتخاب شرکا و پیمانماران است.
طرح اقدام ملی ساخت مسکن طی دو سال آینده دنبال می‌شود
طاهرخانی با بیان اینکه طرح اقدام ملی در بهارستان بعد از اتمام مترو یه صورت جدی طی دوسال آتی پیگیری می‌شود، اعلام کرد: این طرح ظرفیت جدیدی برای تامین مسکن خواهد بود.وی یکی از اولویت‌های اصلی این شرکت را جذب سرمایه گذاران عنوان و تصریح کرد: در برنامه اقدام ملی هم اولویت و سیاست استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است. به گفته وی ظرفیت ویژه محور میانی بهارستان ذخیره‌ای برای ظرفیت معماری ایرانی اسلامی است که می‌خواهیم محور زنده ایجاد کنیم و قطعا از نظرات مردم استفاده خواهد شد.وی احداث بیمارستان درشهر 90 هزار نفری بهارستان را ضروری خواند و اظهارداشت: اخیرا برای ساخت بیمارستان توسط بخش خصوصی زمینی واگذار کردیم، همچنین ملکی به تامین اجتماعی معرفی و اعلام آمادگی کرده‌ایم که امیدواریم مسئولان استان پیگیری کنند.
مباحث اجتماعی و هویت سازی در اولویت برنامه‌های شهرهای جدید است
طاهرخانی مباحث اجتماعی و هویت سازی را از حوزه‌های مورد توجه این شرکت عنوان کرد و افزود: شهر با مردم شهر است که معنا و مفهوم پیدا می‌کند و بدون اجتماع، شهر عنوان واقعی شهر را ندارد. وی با بیان اینکه هم فرایند اجتماع سازی و هم هویت سازی در شهرهای جدید مورد توجه است، گفت: در این راستا دو سیاست داریم که یکی احداث زیرساخت‌های اجتماعی همچون مدارس، مراکز محلات، احداث فرهنگسرا، ساخت مجموعه‌های فرهنگی و هنری و... است که امکان تعامل اجتماعی را فراهم می‌کند. در دهه فجر امسال نیز احداث فرهنگسرای بزرگ در این شهر را آغاز می‌کنیم که هم‌اکنون در مرحله طراحی و براورد است.وی ادامه داد: در کنار ایجاد زیرساخت‌های اجتماعی، برنامه‌ریزی رویدادهای اجتماعی و فرهنگی است که در این زمینه برگزاری جشنواره‌های مختلف مثل جشنواره صنایع دستی، فیلم و عکس، مجسمه سازی و...مورد توجه است.
محل آرامستان بهارستان به فرمانداری اصفهان معرفی شده است
وی خاطرنشان کرد: باوجود اینکه شرکت عمران شهرهای جدید هم عموما یک شرکت عمرانی است، تحول ساختار را ایجاد کردیم و در چارت شرکت حوزه اجتماعی و فرهنگی را ایجاد می‌کنیم تا این فعالیت‌ها رسمیت پیدا کند و مصوبات هم از سازمان امور استخدامی گرفته شده است. وی با اشاره به جمعیت گسترده در شهرهای جدید ولزوم توجه به نیازهای عمومی، اطهارکرد: با وجودجوان بودن جمعیت شهرهای جدید نیاز به آرامستان ضروری است که در این خصوص مکانی برای آرامستان شهر بهارستان به فرمانداری اصفهان معرفی شده و هماهنگی‌ها درحال انجام است.
بهارستان پرچم‌دار اجرای مترو وطرح اقدام ملی مسکن است
وی در خصوص اجرای پروژه‌های مهم در شهر بهارستان گفت: تاکید وزیر راه و شهرسازی بر مترو و طرح اقدام ملی است که در هر دو بهارستان پرچمدار است و کار را زودتر نسبت به شهرهای جدید دیگر شروع کرده است که امیدواریم هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد. وی در ادامه با اشاره به این که پروژه مسکن مهر متنوع است، تصریح کرد: بخش عمده پرونده مسکن مهر در استان اصفهان بسته شده و در اصفهان جز یکی دومورد، مشکل خاصی نداریم که آن هم مشکل حقوقی داشته و درحال حل شدن است.وی گفت: بخشی از مسکن مهر که متقاضی داشته واگذار شده و آنها که متقاضی نداشته مثل بخشی از مسکن مهر در شهر مجلسی هنوز واگذار نشده است.
جانمایی 159 هزار واحد مسکن جدید در کشور انجام شده است
وی با بیان این که برای 159هزار واحد مسکن جدید از 200 هزار واحد تعهد شده درشهرهای جدیدکشور جانمایی شده و 70 هزار واحد آماده‌سازی انجام شده و مابقی نیز درحال انجام است که از این تعداد 21 هزار واحد بهارستان است. وی درخصوص پروژه‌های مترو شهرهای جدید گفت: خوشبختانه الان همه کارها داخلی انجام می‌شود و تنها در یک مورد وابسته هستیم که آن هم در بخشی وابستگی داریم که مانع جدی وجود ندارد و تامین کنندگان متعددی وجود دارد. هم‌اکنون متخصصان داخلی هم بسیار فعال شده‌اند و ظرفیت واگن سازی داخلی هم مناسب است.
تامین 3 هزار تن ریل مورد نیاز مترو بهارستان از ذوب آهن اصفهان
طاهرخانی با بیان اینکه غیر از منابع بخش عمومی، شرکت عمران شهرهای جدید یک شرکت درآمد هزینه است، عنوان کرد: خوشبختانه دچار رکود در فعالیت‌ها نیستیم و افتتاحیه‌ها درحال انجام است به طوری که الان هیچ پروژه‌ای متوقف نشده و 101 پروژه خدمات روبنایی در شهرهای جدید افتتاح شد که آثار آن را در شهرهای جدید می‌بینیم. همچنین مدیرعامل شرکت عمران بهارستان نیز گفت: مترو بهارستان با 3 تا 4هزار تن ریل نیاز دارد که با توافق پیمانکار طی 5 قرارداد تامین و ریل‌گذاری انجام خواهد شد.