آخرین دِربی مردانه

همدلی| فیفا روز شنبه ۳۰ شهریور (۲۱ سپتامبر) با صدور بیانیه‌ای خبر از پایان تبعیض جنسیتی در ایران برای ورود به استادیوم برای تماشای فوتبال داد و اعلام کرد که با مسئولان فدراسیون فوتبال هماهنگی‌های لازم جهت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها انجام شده است.
اینفانتینو، در این همین رابطه گفت: وقت آن رسیده که به زنان اجازه حضور در ورزشگاه فوتبال داده شود و او انتظار دارد در اولین بازی رسمی تیم ملی فوتبال ایران شاهد پیشرفت‌های مثبتی باشد.
اینفانتینو هم‌چنین گفته است که در حال حاضر هیئتی از فیفا در ایران است و ابراز امیدواری کرده که خبرهای خوشی از این هیئت به گوش او برسد. به گفته رئیس فدراسیون جهانی فوتبال، مواضع این فدراسیون درباره این تبعیض روشن و مشخص است و «زنان باید در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند».
متن بیانیه فیفا به شرح زیر است:


«هیئتی از کارشناسان فیفا برای گفت و گو در مورد اقدامات طراحی شده برای موضوع اجازه حضور زنان در استادیوم‌های ایران برای تماشای مسابقات فوتبال به تهران سفر کردند.
در کنار این هیئت، نماینده کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز حاضر بودند و با معاون وزیر ورزش و جوانان ایران، نمایندگان فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران با محوریت روابط بین الملل، امنیت و فروش بلیط دیدار و گفتگو کرد.
قرار است در تاریخ 10 اکتبر 2019 تیم‌های ملی ایران و کامبوج در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2022 با هم بازی کنند و هیئت فیفا همچنین از استادیوم آزادی تهران نیز بازرسی کردند.
در این بیانیه همچنین اشاره شده که هیچ محدودیتی در تعداد تماشاگران زن نباید وجود داشته باشد و تعداد بلیط‌هایی که به زنان اختصاص می‌یابد، باید براساس تقاضا باشد و بس.
بازرسی‌های موجود نشان داد که هیچ مانع عملیاتی بزرگی برای اجرای این اقدامات در ورزشگاه آزادی در زمان شروع بازی در تاریخ 10 اکتبر 2019 وجود ندارد. در همین راستا، هیئت فیفا مطابق مقررات مربوط به فیفا، در مورد روش‌های بلیت فروشی دقیق و همچنین شرایط عملیاتی مورد نیاز نیز صحبت کرده‌اند.
علاوه بر این هیئت، در مورد لزوم افتتاح استادیوم برای زنان برای حضور در بازی‌ها ملی نیز صحبت کردند. در همین راستا فیفا اعلام کرد که بر اساس برنامه‌های عملیاتی و نتایج بازی 10 اکتبر 2019 با فدراسیون فوتبال ایران در تهیه پروتکل عملیاتی و الزامات مربوط به آن برای مسابقات لیگ فوتبال ایران همکاری می‌کند. فیفا همکاری خود را با فدراسیون فوتبال ایران و نهادهای دولتی ذیربط را ادامه خواهد داد تا این تغییرات مهم را مطابق مقررات فیفا انجام دهد.
موضع فیفا محکم و واضح است:«زنان باید در همه مسابقات فوتبال در استادیوم‌های فوتبال در ایران اجازه ورود داشته باشند.»
البته ماجرای فیفا و فدراسیون فوتبال ایران مربوط به این چند ماه نیست. کمی پس از انتخاب «اینفانتینو» به ریاست فیفا و در آستانه مسابقات جام‌جهانی فوتبال در کشور روسیه، دیداری بین این مقام بین‌المللی و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، برگزار شد. در آن دیدار بحث حضور زنان در ورزشگاه یکی از موضوعات گفت‌وگوی دو طرف بود که در نهایت رئیس فیفا بدون اشاره به جزئیات بیشتر تنها به این جمله بسنده کرد که «قول حضور زنان در ورزشگاه‌ها را از حسن روحانی گرفته است».
متاسفانه تا به امروز که شاهد برگزاری نودمین دربی پایتخت بودیم، نه قول رئیس جمهور ایران عملی شده و نه از شدت برخوردها با زنان و دختران هوادار فوتبال کم شده است. چندی پیش بود که متاسفانه شاهد ماجرای تلخ خودسوزی «سحر خدایاری»‌ معروف به دختر آبی و هوادار تیم فوتبال استقلال تهران بودیم. فاجعه‌ای فراموش نشدنی برای ایران و جهان فوتبال. فاجعه‌ای که انگار «قول» حسن روحانی را بار دیگر به یاد مسئولین فیفا انداخت تا دوباره دست به کار شوند و گروهی را برای بررسی ابعاد ماجرا راهی ایران کند.
این بار اما پس از همه آن اتفاقات تلخ و ابعاد گسترده رسانه‌ای آن، حضور هیئت فیفا در ایران و صدور آخرین بیانیه‌شان درباره وضعیت حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال، امیدها را بیش از همیشه زنده کرد که شاید روز گذشته شاهد انجام آخرین دربی تمام مردانه فوتبال در ایران بوده باشیم.
البته پیشتر نیر فیفا اواخر خردادماه نیز به ایران «اولتیماتوم» داده بود تا هرچه سریع‌تر شرایط حضور زنان در ورزشگاه‌ها را فراهم کند. اما آنچه که «دختر آبی» فوتبال ایران با مرگ تراژیک خود رقم زد، شرایط را نسبت به گذشته کاملاً تغییر داد و مدیران فیفا و نیز فدراسیون فوتبال ایران را با فشار فزاینده افکار عمومی در سراسر جهان برای رفع این محدودیت‌ها مواجه کرده است.