۱۲۰ میلیون تومان وام مسکن برای زوجین

جزئیات مصوبات شورای پول و اعتبار  
وام مسکن ۱۲۰ میلیون تومانی  برای زوجین بدون سپرده

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به جزئیات ۵ مصوبه شب گذشته شورای پول و اعتبار در حوزه مسکن گفت: از این پس در حالی سقف تسهیلات پرداختی بدون سپرده به زوج‌ها به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد که بانک توسعه و تعاون نیز مجاز به ارائه تسهیلات ساخت و خرید مسکن به تعاونی‌ها شده است.


سیدعلی اصغر میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی  در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن تشریح جزئیات 5 مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار گفت:‌ این 5 مصوبه با هدف ایجاد رونق و تقویت قدرت خرید متقاضیان مسکن به تصویب شورای پول و اعتبار رسید در حالی که در سال گذشته بانک‌های کشور درخواست‌های مختلفی را در این زمینه به بانک مرکزی ارائه داده بودند که پس از طرح در کمیسیون اعتباری بانک مرکزی و ارسال به شورای پول و اعتبار خوشبختانه به تصمیم‌های مهمی در این زمینه منتهی شد. وی افزود: برخی از این مصوبات مربوط به زوج‌ها‌، برخی انفرادی و یک مورد در خصوص تسهیلات جعاله است که بر اساس آن تمامی تسهیلات‌گیرندگان بخش مسکن می‌توانند بدون سپرده‌گذاری از آن استفاده کنند.
چه کسانی چقدر وام می‌گیرند
این مقام مسئول با اشاره به جزئیات تغییرات جدید در حوزه تسهیلات اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن (تسه) گفت: ارائه تسهیلات از محل این اوراق بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار برای تهران پیش از این تا سقف 60 میلیون تومان و برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت تا سقف 50میلیون تومان و برای سایر مناطق شهری تا سقف 40 میلیون تومان بود که براساس مصوبه اخیر این شورا مقرر شد در کنار تسهیلات ناشی از حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به صورت انفرادی برای افراد بدون سپرده، این تسهیلات تا مبلغ 10 میلیون تومان افزایش یابد. بنابراین در کنار دریافت 60میلیون تومان تسهیلات ناشی از اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، مبلغ 10 میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده نیز افراد می‌توانند دریافت کنند که به این ترتیب سقف تسهیلات اعطایی به 70 میلیون تومان در شهر تهران افزایش می‌یابد. میرمحمد صادقی اظهار داشت: برای زوج‌ها  اما این مبلغ 10 میلیون تومانی به 20 میلیون تومان افزایش یافته که به این ترتیب با احتساب سقف تسهیلات 100میلیون تومانی برای زوج‌ها  و افزوده شدن تسهیلات 20 میلیون تومانی بدون سپرده‌گذاری، این افراد می‌توانند تا سقف 120 میلیون تومان تسهیلات برای خرید مسکن از بانک مسکن دریافت کنند.
به گفته وی تغییرات در سقف تسهیلات زوجین برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر و همچنین سایر مراکز استان‌ها شامل مبلغ 20 میلیون تومانی جدید شده به‌طوری که زوج‌ها در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر که پیش از این تا سقف 60 میلیون تومان می‌توانستند تسهیلات خرید مسکن دریافت کنند، علاوه‌بر این می‌توانند از تسهیلات 20میلیون تومانی بدون سپرده‌گذاری نیز استفاده کنند.
 وام جعاله 20 میلیون تومان شد
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در عین حال با اشاره به مصوبه دیگر شورای پول و اعتبار در خصوص افزایش سقف تسهیلات جعاله مسکن (تعمیر و ساخت) گفت: بر اساس این مصوبه سقف جعاله از مبلغ 10 میلیون تومان به 20 میلیون تومان برای تسهیلات بدون سپرده‌گذاری افزایش یافته است. این در حالی است که تسهیلات بدون سپرده‌گذاری در تهران که پیش از این تا سقف 50 میلیون تومان بود با این مصوبه، مبلغ 20 میلیون تومان دیگر افراد می‌توانند بدون تعهد سپرده دریافت کنند که در مجموع به مبلغ 70 میلیون تومان این تسهیلات افزایش می‌یابد.
 دریافت وام بدون سپرده در کنار جعاله
وی افزود: امکان دریافت تسهیلات بدون سپرده زوج‌ها توسط بانک‌های تجاری و بانک مسکن در حالی برای هر پلاک ثبتی مبلغ 50 میلیون تومان بود که با مصوبه شورای پول و اعتبار هر یک از زوجین تا مبلغ 50 میلیون تومان و در مجموع مبلغ یکصد میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده روی یک پلاک ثبتی را می‌توانند دریافت کنند. در کنار این موضوع امکان دریافت تسهیلات 20 میلیون تومانی جعاله برای زوجین نیز امکان‌پذیر بوده که درنهایت میزان تسهیلات دریافتی برای زوجین بدون سپرده در بانک به مبلغ 120 میلیون تومان افزایش می‌یابد.
 امتیاز ویژه برای صاحبان حساب
در بانک مسکن
میرمحمد صادقی در ادامه با اشاره به اینکه تأکید بانک مرکزی همواره در راستای افزایش مشارکت مردم و بانک‌ها و ایجاد حساب‌های تعهدی بوده است، گفت:‌ بر اساس مصوبه شب گذشته شورای پول و اعتبار، افرادی که در سه حساب پس‌انداز مسکن، پس‌انداز مسکن جوانان و صندوق پس‌انداز ساخت مسکن در بانک مسکن سپرده‌گذاری کرده‌اند، به ازای هر امتیازی که از این سه حساب دریافت کرده‌اند می‌توانند مابقی دوره افتتاح حساب خود را تا سقف 60 میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده از بانک مسکن دریافت کنند. به طور مثال چنانچه سپرده‌گذاری در سه حساب مذکور از امتیاز 30 میلیون تومانی دریافت تسهیلات برخوردار شده، می‌تواند روی پلاک ثبتی یک واحد مسکونی تا مبلغ 30میلیون تومان دیگر تسهیلات بدون سپرده دریافت و به این ترتیب برای خرید مسکن در تهران از تسهیلات 60 میلیون تومانی برخوردار شود. این مقام مسئول با بیان اینکه سقف تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم بانک مسکن همچنان بدون تغییر تا مبلغ 80 میلیون تومان خواهد بود، عنوان کرد: در حالی پیش از این برای حساب پس‌انداز مسکن جوانان به طور انفرادی اقدام به افتتاح حساب و سپرده‌گذاری می‌شد که با توجه به مصوبه جدید شورای پول و اعتبار اگر هر دو زوج در صندوق پس‌انداز مسکن جوانان حساب داشته باشند، می‌توانند پس از تجمیع امتیاز خود، به طور یکجا تسهیلات از صندوق پس‌انداز مسکن جوانان دریافت کنند.
پرداخت وام جدید از 2 هفته دیگر
وی در خصوص اجرای مصوبه دیشب شورای پول و اعتبار از طریق بانک‌های تجاری و مسکن گفت: این 5 مصوبه شورای پول و اعتبار باید ابتدا به بانک مسکن و بانک‌های تجاری ابلاغ شود که به نظر می‌رسد تا هفته آینده صورت خواهد گرفت. پس از آن باید دستورالعمل داخلی بانک‌ها روی این مصوبات ارائه و به شعب سرپرستی ابلاغ شود که به احتمال زیاد طی دو هفته پس از ابلاغ مصوبه شورای پول و اعتبار به بانک‌ها به طول خواهد انجامید. ازاین‌رو باید متقاضیان دقت کنند که هنوز هیچ ابلاغیه یا آیین‌نامه اجرایی برای مصوبه جدید شورای پول و اعتبار به بانک‌ها ابلاغ نشده است. میرمحمدصادقی ارائه مجوز به بانک توسعه تعاون به‌منظور ارائه تسهیلات به تعاونی‌ها را از دیگر مصوبات مهم دیشب شورای پول و اعتبار عنوان کرد و گفت:‌ از این پس بانک توسعه تعاون نیز مجوز پیدا کرده که تسهیلات ساخت و خرید مسکن را به تعاونی‌های مسکن بدهد که برای استان تهران تا سقف 60 میلیون تومان و برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر 50 میلیون تومان و در سایر شهرها تا سقف 40 میلیون تومان خواهد بود. همچنین برای اعطای تسهیلات ساخت مسکن این بانک تا 80 درصد هزینه ساخت را به انبوه‌سازان یا سایر سازندگان پرداخت خواهد کرد. میرمحمد صادقی بیان کرد: تمام مصوبات جدید شورای پول و اعتبار مشروط به میزان مصارف و منابع بانک‌ها نسبت به تقاضای
تسهیلات‌گیرندگان است.
وی عنوان کرد: نحوه پرداخت اقساط این تسهیلات به‌گونه‌ای تعیین شده که چنانچه زوجین بخواهند آن را با شرط پلکانی پرداخت کنند، توانایی آن را داشته باشند به‌طوری که چنانچه یک زوج اقدام به اجاره یک ملک کنند، اقساط پرداختی در حد اجاره آنها خواهد بود.