دفاع جانانه

طرح‌هاي تحميلي آمريکايي و صهيونيستي مانند معامله قرن، تعيين بيت‌المقدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي و الحاق بلندي‌هاي جولان به ديگر سرزمين‌هاي اشغالي، محکوم به شکست است». در ادامه رئيس‌جمهور به بيان تلاش‌هاي ايران براي گسترش صلح در منطقه پرداخت و افزود: «برعکسِ طرح‌هاي ويرانگر آمريکا، کمک‌ها و همکاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي جمهوري اسلامي ايران در حوزه تامين امنيت و مقابله با تروريسم بسيار تعيين کننده بوده است. نمونه‌هاي بارز آن، همکاري با روسيه و ترکيه در چارچوب روند آستانه در مورد بحران سوريه، ارائه طرح صلح براي بحران يمن و همکاري فعال با نمايندگان دبيرکل سازمان ملل متحد، گفت‌وگوهاي سازنده با 4 کشور اروپايي و تلاش فعال براي تسهيل مذاکرات صلح ميان طرف‌هاي يمني است که منجر به موافقت‌نامه صلح استکهلم درخصوص بندر حديده شد».
آمريکا معتاد به استفاده از تحريم است
روحاني گفت: من از کشوري مي‌آيم که از يکسال و نيم پيش، در برابر بي‌رحمانه‌ترين تروريسم اقتصادي ايستادگي نموده و از حق استقلال و توسعه علمي و فناوري خود دفاع کرده است. دولت آمريکا با اعمال تحريم‌هاي فرامرزي و تهديد ديگر ملت‌ها، تلاش کرده ايران را از مزاياي حضور در اقتصاد جهاني محروم کند و با سوء استفاده از نظام بانکي، به راهزني بين‌المللي دست زده است. وي افزود: ما ايرانيان، پيشگامِ ملت‌هايِ منطقه در نهضت‌هاي آزادي‌خواهي بوده‌ايم؛ همواره براي خود و همسايگانمان، صلح و پيشرفت خواسته‌ايم و هرگز در برابر تهاجم و تحميل خارجي، تسليم نشده‌ايم. ما نمي‌توانيم دعوت به مذاکره کساني را باور کنيم که اعلام مي‌کنند سخت‌ترين تحريم‌هاي تاريخ را عليه کرامت و معيشت ملت‌مان اعمال‌کرده‌اند. چگونه مي‌توان باور کرد که جنايت و فشار بر زندگي 83 ميليون ايراني به ويژه زنان و کودکان براي دولتمردان آمريکايي امري خوشايند و موجب افتخار تلقي شود و استفاده از تحريم عليه طيفي از کشورها همچون ايران، ونزوئلا، کوبا، چين و روسيه به يک اعتياد مفرط تبديل شده باشد. ملت ايران هرگز اين جنايت‌ها و اين جنايتکاران را نه فراموش مي‌کند و نه مي‌بخشد.
رويکرد آمريکا تجاوز به حاکميت تمام کشورهاست


رئيس‌جمهور با بيان اينکه رويکردِ دولتِ کنوني آمريکا نسبت به برجام، نه تنها نقضِ قطعنامه 2231، بلکه تجاوز به حاکميت و استقلالِ سياسي و اقتصادي کليه کشورهاي جهان است، اظهار داشت: «ايران با وجود خروج آمريکا از برجام تا يک سال، همچنان نسبت به اجراي تمامي تعهدات هسته‌اي خود وفق برجام، وفادار بوده است. ما به احترامِ قطعنامه شورايِ امنيت، به اروپا فرصت داديم تا به تعهدات يازده‌گانه خود براي جبران خروجِ آمريکا عمل‌کند ولي متاسفانه فقط حرف‌هاي زيبايي شنيديم و شاهد اقدام مؤثري نبوديم. اينک بر همگان ثابت شده‌است که آمريکا به تعهدات خود پشت مي‌کند و اروپا از اجراي تعهداتش ناتوان است. ما حتي در اجراي بندهاي 26 و 36 برجام، راهبردِ گام‌به‌گام را در پيش گرفتيم و هنوز بر عهد خود به برجام، برجا مانده‌ايم، اما صبر ايران هم حدي دارد؛ وقتي آمريکا قطعنامه سازمان ملل متحد را حرمت نمي‌گذارد، وقتي اروپا ناتواني خود را به نمايش مي‌گذارد، تنها راه، تکيه بر عزت، غرور و اقتدار ملي است. روحاني تأکيد کرد: ما را به مذاکره مي‌خوانند؛ در حالي که خود از معاهده گريزانند. ما با همين دولت فعلي آمريکا بر سر ميز 1+5، در گفت‌وگو بوديم، اما آن‌ها بر عهدِ سلفِ خويش، خط بطلان کشيدند. من به نمايندگي از ملت و کشورم، اعلام مي‌کنم که: پاسخ ما به مذاکره تحت تحريم، نه مي‌باشد. دولت و ملت ايران، يک سال و نيم زير شديدترين تحريم‌ها، استقامت کرده است و هرگز با دشمني که مي‌خواهد با سلاح فقر، فشار و تحريم ايران را تسليم وادارد مذاکره نخواهد کرد.
حساسيت به اسم، بازگشت به رسم
او در ادامه به تشريح شرايط ايران براي مذاکره پرداخت و تصريح کرد: اگر پاسخ آري مي‌خواهيد همان طور که رهبر معظم انقلاب اعلام کرده‌اند، تنها راه براي گفت‌وگو، بازگشت به تعهدات است. اگر نسبت به اسم برجام حساسيت داريد، به رسمِ آن بازگرديد و به چارچوب قطعنامه 2231 شوراي امنيت، متعهد باشيد. تحريم‌ها را متوقف کنيد تا راه گفت‌وگو باز شود. روحاني تصريح کرد: من به روشني مي‌گويم، اگر به حداقل‌ها قانع هستيد، ما هم به حداقل‌ها بسنده مي‌کنيم. برجام، حداقل بود؛ چه براي شما و چه براي ما. اما اگر بيشتر مي‌خواهيد، بايد بيشتر بپردازيد. اگر بر سر حرفِ خود هستيد که فقط يک خواسته از ايران داريد و آن، عدم ساخت و بهره‌‌گيري از سلاح هسته‌اي است، اين با نظارت آژانس و بالاتر از آن، فتواي رهبري ايران، حاصل است. فقط کافي است به جاي نمايشِ مذاکره، به واقعيتِ مذاکره بازگرديد. عکس يادگاري آخرين ايستگاهِ مذاکره است، نه اولين ايستگاه. رئيس‌جمهور همچنين دستاوردهاي اخير ايران را تشريح کرد و افزود: ما در ايران، به‌رغم همه سنگ‌اندازي‌هاي دولت آمريکا، به حرکت در مسير رشد و سازندگي اقتصاد و جامعه ايران، ادامه داده‌ايم. اقتصاد ايران در سال 2017، بالاترين نرخ رشد اقتصادي در جهان را همراه با کاهش مستمر نرخ تورم، تجربه کرد و امروز هم، به‌رغم التهابات ناشي از عوامل خارجي در يک سال و نيم گذشته، بار ديگر به مسير رشد و ثبات بازگشته است. رشد توليد ناخالص داخلي ايران، بدون نفت، در ماه‌هاي اخير، مجددا مثبت شده و تراز تجاري کشور، همچنان مثبت است.
دعوت به ائتلاف اميد
روحاني درخصوص سياست‌هاي منطقه‌اي جمهوري اسلامي اظهار داشت: دکترين امنيتي جمهوري اسلامي ايران حفظ صلح و ثبات در خليج فارس و تامين آزادي و امنيت کشتيراني در تنگه هرمز است. حوادث اخير، اين امنيت را به شکل جدي در خطر قرار داده است. امنيت و صلح در خليج‌فارس، درياي عمان و تنگه هرمز را با مشارکت کشورهاي اين منطقه مي‌توان تأمين کرد و جريان آزاد نفت و ساير منابع انرژي را تضمين نمود، به شرط آن که امنيت را چتري فراگير در همه حوزه‌ها براي تمامي کشورها بدانيم. بنا به مسئوليت تاريخي کشورم در حفظ امنيت، صلح، ثبات و پيشرفت در منطقه خليج فارس و تنگه هرمز، همه کشورهايي را که از تحولات خليج فارس و تنگه هرمز متأثر مي‌شوند به «ائتلافِ اميد»Hope يعني «ابتکار صلح هرمز»(Hormoz Peace Endeavor) دعوت مي‌کنم. وي درباره هدف اين ائتلاف گفت: هدف «ائتلاف اميد» ارتقاي صلح، ثبات، پيشرفت و رفاه کليه ساکنان حوزه تنگه هرمز، و تفاهم متقابل و روابط صلح آميز و دوستانه ميان ايشان است. اين ابتکار حوزه‌هاي مختلف همکاري مانند تأمين همگاني امنيت انرژي، آزادي کشتيراني و انتقال آزادانه نفت و ساير منابع از کشورهاي حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را در بر مي‌گيرد. «ائتلاف اميد» بر پايه اصول مهمي همچون پايبندي به اهداف و اصول ملل متحد، احترام متقابل، منافع متقابل، جايگاه برابر، گفت‌وگو و تفاهم، احترام به حاکميت و تماميت ارضي، خدشه‌ناپذيريِ مرزهايِ بين‌المللي، حل و فصلِ مسالمت‌آميزِ تماميِ اختلافات و از همه مهم‌تر دو اصلِ بنيادينِ «عدم تجاوز» و «عدم دخالت در امور داخلي يکديگر» قرار دارد. حضورِ سازمانِ ملل متحد براي ايجادِ يک چترِ بين‌المللي در حمايت از «ائتلاف اميد» نيز امري ضروري است. روحاني خاطرنشان کرد: وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران جزئيات بيشتري از ائتلاف اميد را به اطلاع کشورهاي ذي‌نفع خواهد رساند.
ادامه صفحه6