آمريكا«تغييرحداكثری» را جايگزين «فشارحداكثری» كند

با توجه به آنکه امانوئل ماکرون صراحتا مطرح داشته که «زمان از سر گيري مذاکرات ميان ايران و آمريکا فرا رسيده است.» مشخصا آيا امکان ديدار احتمالي ميان دکتر روحاني و دونالد ترامپ وجود دارد؟
ايران خواهان صلح و امنيت در تمام جهان است. همچنين ايران خواهان داشتن بهترين روابط با همه کشورهاست. بنابراين تهران از هر نوع تصميمي که براي حل بحران‌هاي مختلف در مناطق حساس جهان وجود داشته باشد در حد توانش استقبال مي‌کند. اما شرط اين شرايط جديد اين است که طرف مقابل بايد اعتماد‌سازي کند. زماني که با مقامات ايالات متحده در چارچوب برجام به توافقي مي‌رسيد و آن توافق به راحتي زير پا گذاشته مي‌شود با تغيير دولت خروج آمريکا از تعهداتش و برگرداندن تحريم‌ها به‌صورت يکجانبه و به‌خاطر خروج خودشان از تعهدي که نقض کردند انجام مي‌شود اين مساله نشان مي‌دهد که با فردي قرار است وارد مذاکره شويد که به حرف، قول و امضاي خود پايبند نيست. بنابراين اعتمادي وجود ندارد. به‌گونه‌اي که با هر تغييري در افرادي که در دولت ايالات متحده هستند و همچنين با گذشت زمان مي‌تواند تمامي تعهدات زير پا گذاشته شود پس اين اعتماد از بين رفته است. چگونه مي‌توان اين اعتماد را برگرداند؟ اين مساله را مقامات آمريکايي بايد دنبال کنند. آنها مي‌بايستي در عمل رويکردي داشته باشند که آن اعتماد از دست رفته مجددا احيا شود به‌نظر مي‌رسد آمريکايي‌ها بايد تغيير رويه دهند. بنابراين اين تفکري که در ميان مسئولان آمريکايي است و آنها تصور مي‌کنند با فشارهاي حداکثري و تحت فشار قرار دادن مردم کشورمان و يا ايجاد محدوديت براي شرايط اقتصادي کشور آنها به اهدافشان نزديک مي‌شوند اين در حالي است که اين رويکرد اشتباه است. اين رويکرد بايد تغيير کند. اگر آمريکايي‌ها خواهان مذاکره و رسيدن به يک توافق هستند بايد رويکرد اشتباه خودشان را تصحيح کنند. همچنين آنها بايد خساراتي که به ملت ايران وارد کرده‌اند را جبران نمايند. آنها بايد در عمل نشان دهند که از رفتار گذشته خودشان پشيمان هستند اين مساله کاملا مشخص است. اگر چنين رويکردي از سوي مقامات آمريکايي مشاهده شود حتما مقامات ايران آن را مورد ارزيابي و بررسي قرار مي‌دهند.
با توجه به آنکه وال استريت ژورنال طرح 5 بندي پيشنهادي ماکرون را براي مذاکرات احتمالي ميان ايران و آمريکا منتشر کرده است. تا چه ميزان چنين چارچوبي مي‌تواند دريچه احتمالي ديپلماسي ميان تهران-واشنگتن را باز کند؟
اين طرح 5 ماده‌اي امانوئل ماکرون در بند اول ابراز مي‌دارد ايران نبايد به سلاح هسته‌اي دسترسي يابد. ايران به هيچ‌عنوان به‌دنبال سلاح هسته‌اي نبوده، نيست و نخواهد بود. تهران بارها چنين مساله‌اي را اعلام کرده است. براي ايران بالاترين حدي که نسبت به تعهدات مي‌تواند ضمانت داشته باشد مسائل اعتقادي و فتواي رهبر معظم انقلاب است. مقام معظم رهبري صراحتا رفتن به سمت سلاح هسته‌اي را حرام اعلام کرده‌اند. بنابراين چنين مساله‌اي از سوي مسئولان کشورمان خط قرمز بوده است. به همين دليل تهران اين آمادگي را داشته تا راستي آزمايي را براي مدت زمان مشخص در چارچوب برجام انجام دهد. چون به هيچ‌وجه دسترسي و يا استفاده از سلاح‌هاي کشتار جمعي را در راستاي اعتقاد خود نمي‌داند بنابراين اين بندي است که به‌نظر مي‌رسد بارها از نظر ايران اعلام شده و لذا تهران در هيچ‌زماني قصدي براي دستيابي به سلاح هسته‌اي نداشته و ندارد. درخصوص راهکاري براي مساله يمن ايران طرح خود را آماده و بارها اعلام کرده است. ايران از حل بحران يمن استقبال مي‌کند. لذا کساني که اين بحران را در کشور يمن ايجاد کرده و همچنان به آن دامن مي‌زنند بايد بپذيرند که مسير اشتباهي را طي کرده‌اند. بنابراين براي حل بحران مي‌توان به‌وسيله گفت‌وگوهاي يمني-يمني مساله را دنبال کرد. براي مساله امنيت منطقه پيشنهاد ايران کاملا روشن است طرح ايران در سفر رئيس‌جمهور کشورمان در سازمان ملل متحد مطرح شد. تهران خواهان امنيت دسته جمعي در منطقه است. ايران خواهان صلح و ثبات و همکاري در منطقه است، بنابراين تهران بر اين نظر است که هر طرحي بتواند اين امنيت را با توجه به ديدگاه‌هاي تهران دنبال کند مي‌توان با چنين طرحي وارد بحث شد. مساله امنيت دريانوردي در منطقه در درجه اول به کشورهاي منطقه باز مي‌گردد. ايران اعلام کرده آمادگي دارد با تمام توانش با همه کشورهاي منطقه امنيت را برقرار نمايد. بنابراين حضور نيروهاي بيگانه فقط مي‌تواند به ناامني در منطقه دامن زند. کشورهاي قدرتمند در منطقه مي‌توانند امنيت منطقه را تضمين نمايند. اين مساله نيز جزو آن مواردي است که کشورمان پيش از آن اعلام آمادگي کرده است. لذا تهران توانايي ايجاد امنيت را دارد. مساله برداشتن تحريم‌ها نيز کاملا واضح و روشن است. تحريم‌ها بايد برداشته شود. چون وجود تحريم‌ها اساس و مبنايي ندارد. اين تحريم‌ها به‌صورت غيرقانوني و بر خلاف مصوبه شوراي امنيت بر اساس بي‌تعهدي مقامات آمريکايي و خروجشان از برجام ايجاد شده است. بنابراين به‌نظر مي‌رسد 5 بندي که امانوئل ماکرون پيشنهاد کرده مواردي است که ايران در رابطه با آنها اعلام موضع کرده و طرح داده است. لذا کليات طرح‌ها مسائلي است که ايران نسبت به آنها پيش قدم بوده است. بنابراين اگر واقعا فرانسوي‌ها و ساير کشورها به ديدگاه‌هاي ايران توجه داشته باشند متوجه مي‌شوند تمامي اين موارد جزو سياست‌هاي ايران بوده است. تهران هميشه به‌دنبال حل بحران‌ها بوده و بهترين شرايط را براي همسايگانش مي‌خواهد. همچنين تهران بر اين نظر است که توسعه و امنيت کشورهاي منطقه به نفع همه کشورها و از جمله ايران است.


با توجه به آنکه نتانياهو با انتشار ويدئويي در همراهي با اتهام افکني مقامات سعودي، آمريکايي و اروپايي مدعي شده است که ايران عامل حمله به تاسيسات نفتي آرامکو در عربستان بوده است. مشخصا نخست وزير رژيم صهيونيستي از مسموم کردن فضاي افکار عمومي جهاني و افزايش تنش در منطقه چه اهدافي را دنبال مي‌کند؟
بنيامين نتانياهو در حال حاضر در شرايط مناسبي قرار ندارد. وي هم اکنون در انتخابات شکست خورده و اگر به قدرت دسترسي نداشته باشد به‌دليل فسادهاي متعددي که داشته احتمالا محاکمه خواهد شد. همچنين نشان دادن عکس، انيميشن و ويدئو از جانب ايشان در سطح جهاني تبديل به يک جوک شده است. بنابراين به‌نظر مي‌رسد اگر ايشان مسئوليت‌هاي رسمي‌اش را در رژيم صهيونيستي از دست دهد يک نوع سرگرمي مي‌تواند براي خودش با نمايشگاه‌هاي عکس و انيميشن برگزار نمايد. وي همواره با نمايش‌هاي مضحکي که راه مي‌اندازد ايران را متهم مي‌کند. نتانياهو سعي مي‌کند تا برخي از کشورهاي منطقه را با خود همراه سازد. اما ديگر کسي به ادعاهاي چنين فردي توجه نمي‌کند. يک رژيم جعلي و بر اساس جنايت و زورگويي و اتهام زدن به ديگران و مداخله در امور داخلي ديگر کشورها تشکيل شده همچنين رژيمي که رسما از تروريسم دولتي حمايت مي‌کند و خود تبديل به بزرگترين رژيم تروريستي دولتي شده است به‌نظر مي‌رسد چنين مواضعي به هيچ‌عنوان جاي ارزيابي ندارد. بنابراين به‌نظر نمي‌رسد ديگر چنين مواضعي در دنيا جايگاهي ندارد. مردم دنيا به‌دنبال حقيقت و نه به‌دنبال اخبار جعلي و توهمي که به ايجاد تنش و درگيري مي‌انجامد هستند.
با توجه آنکه دکتر روحاني در مصاحبه با شبکه تلويزيوني فاکس نيوز صراحتا اعلام داشته «دولت آمريکا با خروج از برجام و اعمال تحريم اعتماد را از بين برده است.» مشخصا واشنگتن چه مجموعه اقداماتي را براي اعتمادسازي بايد انجام دهد؟
مقامات کشورمان صراحتا اعلام داشته‌اند که آمريکايي‌ها مي‌بايستي تحريم‌ها را بردارند همچنين اگر خواهان مذاکره با ايران هستند بايد به توافق هسته‌اي بازگشته و در چارچوب برجام با ايران راهکار ديپلماسي را پي گيرند. آمريکايي‌ها مي‌بايستي به شرايط قبل بازگردند. همچنين آنها بايد به تعهداتشان در چارچوب برجام عمل کنند. اگر برجام به‌طور کامل اجرا شود، مدل موفق برجام مي‌تواند در حل ساير بحران‌هاي بين‌المللي به کار گرفته شده و کشورهايي که در عرصه بين‌المللي تاثيرگذارند مي‌توانند از اين مدل به‌عنوان يک الگو در حل مسائل بين‌المللي و منطقه‌اي استفاده کنند.
با توجه به صدور بيانيه‌اي جهت دار و ضد ايراني توسط تروئيکاي اروپايي (آلمان، فرانسه و بريتانيا)، مشخصا کشورهاي اروپايي با صدور چنين بيانيه‌اي ضمن اتهام زني به تهران، چه اهدافي را مي‌کنند؟
به‌نظر مي‌رسد صدور چنين بيانيه‌اي از سوي سه کشور اروپايي عضو برجام به نوعي هماهنگ با سياست فشار حداکثري بوده که مقامات ايالات متحده آن را پيگيري مي‌کنند. چون موضوع اين مساله به دخالت‌هايي که عربستان و امارات در امور داخلي يمن داشته‌اند باز مي‌گردد. اين عربستان است که سعي داشته تا مردم مظلوم يمن را به خاک و خون بکشاند. اتفاقا آمريکايي‌ها جزو حاميان اصلي اين ائتلاف بوده و در تمامي اين جنايات شريک بودند. اينکه عربستان پس از 5 سال جنگ افروزي در يمن و بمباران هر روزه اين سرزمين حال با حمله تلافي جويانه مردم اين کشور روبه‌رو مي‌شود چنين مساله‌اي به سياست‌هاي غلطي که عربستان تاکنون اتخاذ کرده باز مي‌گردد. راهکار چنين مساله‌اي متهم کردن ايران نيست. راه‌حل برون رفت عربستان از چنين بن بستي توقف حملات و جنگ افروزي است. همچنين عربستان و حاميانش بايد اجازه دهند تا سرنوشت يمن توسط مردم اين کشور حل و فصل گردد. متاسفانه بعد از اقدامي که آمريکايي‌ها در خروج از برجام داشته و تحريم‌هايي که عليه ايران برقرار کرده و سياست فشار حداکثري را در دستور کار خودشان قرار دادند به خيال اينکه با اين روش مي‌توانند ايران را تسليم کنند و آن را پاي ميز مذاکره بکشانند برخي اميدواري‌ها در اين جهت بود که شايد اروپايي‌ها بتوانند هويت مستقلي داشته و سياست‌هاي مستقل از ايالات متحده آمريکا را در رابطه با برجام و موضوعات ديگر بين‌المللي دنبال کنند. متاسفانه صدور بيانيه‌اي که توسط سه کشور عضو برجام در راستاي هماهنگي با سياست خارجي آمريکا و متهم کردن ايران انجام شد اميدواريم اروپايي‌ها با يک ديد واقع‌بينانه در جهت حل مسائل و بحران‌هاي بين‌المللي نقش مستقل‌تري داشته باشند و از اتهام‌زني‌هاي بي‌اساس دست بردارند.
با توجه به آنکه عادل الجبير مدعي شده «تمام گزينه‌ها براي پاسخ به ايران را بررسي خواهيم کرد» از ديدگاه شما اين موضع اين مقام سعودي حائز چه نکاتي است؟
عادل الجبير شخصيت قابل ارزيابي نيست. سوابق و عملکرد ايشان نشان مي‌دهد فردي تندرو و فارغ از چارچوب ديپلماتيک و غيرقابل توجه حداقل از لحاظ مواضع اعلامي است. الجبير زماني که سفير عربستان در آمريکا بود در آن زمان تهران را ضمن فضاسازي رسانه‌اي متهم به ترور خود کرد. همچنين ايشان با طراحي يک سناريوي هاليوودي سعي در ايجاد فضاسازي در سطح رسانه‌اي برآمد. اين در حالي است که هيچ‌کس اصلا عادل الجبير را نمي‌شناخت. از سوي ديگر هيچ‌کس نيز در فضاي بين‌المللي چنين توهمي را نپذيرفت. سياست‌هاي مغرضانه وي نسبت به کشورمان مسبوق به سابقه است. در حال حاضر نيز سخناني که وي مطرح مي‌دارد به منظور انحراف افکار عمومي و پاک کردن صورت مساله است. صورت مساله واقعي عربستان رويکرد خصمانه و دخالت در امور داخلي يمن، جنگ افروزي و کشتار انسان‌هاي بي‌گناه است. عربستان در دنيا به‌عنوان يک رژيم کودک‌کش شهرت يافته است. به‌گونه‌اي که هم سازمان ملل نسبت به اين جنايات صداي بلندي دارد و هم بسياري از کشورها در غرب حاضر نيستند تا رژيمي با اين سياست را تاييد کنند. از سوي ديگر فضايي که در کشورهاي اروپاي غربي به‌وجود آمده نشان مي‌دهد که بايد از ارسال سلاح به عربستان جلوگيري شود چون آنها با اين سلاح‌ها مردم بي‌گناه يمن را قتل و عام مي‌کنند. اگر عادل الجبير از ضربه پذيري نگران شده و همچنين ضعفي که در برابر دفاع مشروع يمني‌ها دارند، آنهم با توجه به خريدهاي غيرقابل تصور نظامي که از آمريکايي‌ها و ساير کشورهاي غربي که بالغ بر چند صد‌ميليارد دلار براي حفاظت از خودشان هزينه کرده‌اند، اگر مي‌خواهند اين مشکل حل شود بايد سياست‌ها و رويکرد غلطشان را اصلاح کنند. لذا بهتر است سعودي‌ها دست از جنايت در يمن بردارند و به امور داخلي خودشان برسند.
با توجه به آنکه الميادين مدعي شده «عادل عبدالمهدي ضمن سفر به عربستان به‌دنبال ميانجي‌گري ميان تهران-رياض است» تا چه ميزان سفرهاي ديپلماتيک اين گونه مي‌تواند به کاهش تنش در سطح منطقه کمک کند؟
به‌نظرمي رسد مساله ميانجي‌گري مطرح نيست. ايران همواره آماده بهترين روابط با همسايگانش بوده است. رئيس‌جمهور کشورمان در سازمان ملل متحد طرح صلحي را پيشنهاد داده‌اند که ضمن دعوت از کشورهاي همسايه به منظور همکاري براي امنيت دسته جمعي مشارکت داشته باشند. همچنين توصيه هميشگي مقامات کشورمان اين گونه بوده است که دوستي و همکاري در کنار يکديگر به بهترين شکل آينده منطقه را تضمين مي‌کند. لذا ايران صراحتا اعلام داشته آماده دوستي و فراموشي خطاهاي برخي از همسايگان و داشتن روابط خوب و مناسب براي ايجاد ثبات و امنيت در منطقه است. بنابراين دستان دوستي خود را به سوي تمامي کشورهاي منطقه دراز کرده است. در نتيجه به‌نظر مي‌رسد اقداماتي که کشورهاي مختلف مي‌توانند انجام دهند اين است که مقامات عربستان را که به جاي دوستي با ايران در مسير اشتباهي قدم برداشته‌اند ترغيب به همکاري‌هاي مشترک نمايند. ايران هر اقدامي را که در جهت همکاري جمعي و منطقه‌اي و کنار گذاشتن سياست‌هاي اشتباه و جنگ افروزي در منطقه را يک گام مثبت به سمت جلو و براي آينده منطقه مي‌داند. بنابراين بهتر است عربستان از اين فرصت ايجاد شده استقبال نمايد. تا بدين ترتيب تنش‌ها از منطقه دور گردد و شرايط براي همکاري‌هاي بزرگ ايجاد شود.
با توجه به آنکه عمران‌خان نخست وزير پاکستان از درخواست محمد بن سلمان و دونالد ترامپ براي انجام ميانجي گري با ايران خبر داده است. مشخصا تا چه ميزان ميانجي‌گري‌هاي احتمالي مي‌تواند به کاهش تنش ميان تهران-واشنگتن و تهران-رياض کمک کند؟
به‌نظر مي‌رسد مواضع کشورمان در رابطه با مساله برجام و مذاکره کاملا روشن است و همچنين آمادگي ترامپ براي انجام مذاکره و همچنين امنيت منطقه و کشور عربستان و ساير موضوعات کاملا روشن است. مقامات کشورمان بارها اعلام کرده‌اند که اهل منطق و مذاکره در چارچوب منافع مردم ايران هستند. اما بايد ديد که مذاکره‌اي که آمريکايي‌ها آن را دنبال مي‌کنند با چه هدفي صورت مي‌پذيرد. اگر آنها واقعا اعتقاد دارند که از توافق در چارچوب مذاکرات مي‌توان براي آينده مذاکرات استفاده نمود. ابتدا بايد توافقي که در چارچوب برجام صورت گرفته را احيا نمايند. به‌نظر مي‌رسد پيشنهاداتي که مقامات کشورمان داشته‌اند کاملا منطقي است. آنها معتقدند که اگر ترامپ و مشاورانش علاقه‌مند به هر نوع مذاکره‌اي هستند بايد به شرايط قبل از خروج از برجام باز گردند. همچنين آنها بايد ضمن بازگشت به برجام و توقف تحريم‌ها مي‌بايستي که به تعهدات خودشان در چارچوب برجام عمل نمايند. چون ايران به‌طور کامل به تعهداتش در چارچوب برجام عمل نمود همچنين تهران محدوديت‌هايي را با مدت زماني مشخص پذيرفت، آنها هم بايد به تعهداتشان عمل مي‌کردند. بايد تحريم‌هاي غيرقانوني برداشته شود. اين مساله کاملا مشخص است. در نتيجه تمامي کشورهايي که در تلاش هستند تا نزديکي ميان ديدگاه ايران و آمريکا ايجاد کنند بايد مقامات ايالات متحده را قانع کنند تا دست از رويکرد اشتباهش بردارد. آمريکا بايد بناي اصلاح رفتارهاي گذشته اش را از نقطه برجام آغاز نمايد.