بازار داغ نمایشگاه ایران پلاست

روز گذشته وزیر نفت کشور سوریه و سفیر این کشور در ایران به همراهی دکتر محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از نمایشگاه ایران پلاست دیدن کردند و از بخش‌های مختلف نمایشگاه در قالب دستاوردهای صنعت پتروشیمی و همچنین صنایع پایین دستی بازدید به‌عمل آوردند.
سلیمان غانم وزیر نفت و منابع معدنی سوریه همچنین از سالن‌های 6 و 7 نیز بازدید و با سازندگان ماشین آلات فرآیندهای پلیمر ایران گفت‌‌و‌گو کرد.
همچنین در دومین روز نمایشگاه توافق نامه همکاری جهت ایجاد دانش صد در صد بومی تولید HDPE میان شرکت پژوهش و فناوری و پتروشیمی تبریز منعقد شد.
در این قرارداد زمینه برای تحقیق و توسعه آتی بر روی پلی اتیلن‌های سنگین فراهم می‌شود و سخت افزار و نرم افزار مربوط به این پروژه فراهم خواهد شد. پتروشیمی تبریز دانش فنی تولید پلی اتیلن سنگین با ظرفیت 310 هزار‌تن در سال را برای اولین بار در ایران به صورت 100درصد بومی و توسط متخصصان داخلی کشور و در همکاری با شرکت پژوهش و فناوری به اجرا می‌گذارد.


پتروشیمی تبریز در تلاش است ظرفیت تولیدی خود را طی یک برنامه 4 ساله که به تازگی تدوین شده است 2 برابر کند و این توافق نامه یکی از گام‌های مهم در راستای این پروژه است.
همچنین در حاشیه این نمایشگاه محسن بیگلر بیگی، عضو هیئت مدیره و معاون بازرگانی پتروشیمی غدیر به ستاد خبری ایران پلاست گفت: ما با هدف حمایت از تولید ملی و با شعار آری به تولید ملی در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌ایم. با توجه به تحریم‌هایی که علیه جمهورری اسلامی ایران اعمال شده، ما در غدیر با حضور جوان‌های متخصص و همکاری با شرکت‌های دانش بنیان کشور توانسته‌ایم موفق به تولید مواد اولیه، قطعات و کمپرسورها شویم. سیاست ما همواره جذب سهم بیشتری در بازارهای فروش بوده است. پتروشیمی غدیر می‌تواند 6 گرید PVC را تولید کند که تاکنون دو گرید تولید شده است.
در این میان بازار حضور چینی‌ها نیز در نمایشگاه ایران پلاست داغ بود بطوریکه نماینده HB Machinery چین، یکی از غرفه‌گذاران در نمایشگاه، به ستاد خبری ایران پلاست گفت HB Machinery از شرکت‌های ماشین سازی در کشور چین است که ماشین‌آلات تولید فیلم‌های پلاستیکی به صورت Casمی‌سازد. در سال 2006 این شرکت تنها دو یا سه مدل دستگاه تولید می‌کرد. برای CPP، CPE و استرچ پلی اتیلن ولی در حال حاضر هم تنوع این دستگاه‌ها بیشتر شده و هم با توجه به اینکه نگاه رو به جلویی داشته از شرکت‌های کره‌ای و دیگر کشورها، تکنولوژی‌های جدیدی به کار گرفته و توانسته دامنه محصولات خود را توسعه دهد.
شریفی گفت: در ایران طی دو سه سال اخیر واردات ماشین آلات دچار مشکل شده است. به واسطه گران شدن نرخ ارز و محدودیت‌های وضع شده بر واردات، خرید از شرکت‌های خارجی برای تولیدکنندگان ایرانی دیگر به صرفه نیست. با این حال وارداتی در مورد ماشین آلات استرچ پلی اتیلن و استرچ پی وی سی انجام داده‌ایم. اخیرا با توجه 3 عامل ارزان بودن مواد پلیمری، ارزان بودن کارگر و ارزان بودن برق، فیلم استرچ بازار ایرانی بازار خوبی در منطقه پیدا کرده است. مخصوصا شرکت‌های ترکیه‌ای خرید خود را از ایران انجام می‌دهند. این باعث شده که چندین مورد جدی برای مذاکره در نمایشگاه داشته باشیم. حتی یکی از دستگاه‌ها را فروختیم و در راه بندرعباس برای نصب است.