منتقدان هشدار داده بودند شما به سخره گرفتید

سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد روز پنج‌شنبه در مطلبی با عنوان «موانع یک توافق» نوشت: «دونالد ترامپ به‌عنوان رييس‌جمهوري آمريكا مهر ابطال حضور اين كشور بر توافقي را زد كه به مدت قريب به 10 سال ميان ايران و شش قدرت جهاني با مشاركت اتحاديه اروپا در حال مذاكره بود و با قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد تضمين شده بود. با اين حال، آن‌گونه كه سناتور جمهوري‌خواه، تام كاتن ماه‌ها پيش در نامه‌اي به مقامات ارشد ايران هشدار داده بود، رئيس‌جمهوري بعدي-  دونالد ترامپ- با چرخاندن نوك يك قلم، تعهدات پذيرفته شده از سوي رييس‌جمهوري قبلي- باراك اوباما- را ناديده گرفت. در حالي كه كمتر كسي تصور مي‌كرد دولت آمريكا اين‌گونه يك توافق چندجانبه مهم را نقض كند. اين رفتار دولت كنوني آمريكا در ذهنيت به‌شدت بي‌اعتماد مقامات جمهوري اسلامي ايران به آمريكا تاثير ويرانگري برجاي گذاشت تا جايي كه اكنون حتي سرسخت‌ترين حاميان تنش‌زدايي با آمريكا در ايران نيز از عمل به تعهدات واشنگتن در صورت رسيدن به توافقات جديد اطمينان ندارند».
گفتنی است این روزنامه درحالی مدعی است که در ایران کمتر کسی عهدشکنی و فرجام مذاکره با آمریکا را پیش‌بینی می‌کرد که آنچه منتقدان دلسوز از روز اول مذاکره گفتند و بر آن تأکید داشتند، عهدشکنی طرف‌های غربی و تجربه مذاکرات گذشته بوده اما غرب‌زدگی مفرط مدعیان اصلاحات و برخی دولتمردان باعث شد که حرف‌های منتقدین در نظرشان دشمنی و حسادت تلقی شود و در نهایت برجامشان به فرجامی‌این چنین منجر شد که برای کشاندن طرف‌های اروپایی پای میز مذاکره و مجبور کردنشان به انجام تعهداتی که قبلاً داده‌اند، در حال ورود به سومین دوره زمانی کاهش تعهدات برجامی خود هستند. مدعیان اصلاحات گویا فراموش کرده‌اند که ظریف در جواب فواد ایزدی که بابت خروج دولت بعدی آمریکا از برجام ابراز نگرانی کرده بود، با خنده و تمسخر پاسخ داد که هرگز این اتفاق نخواهد افتاد و من به شما قول خواهم داد.
باید بعد از خروج آمریکا از برجام، با ترامپ مذاکره می‌کردیم!


روزنامه آرمان در مطلبی با‌ اشاره به نطق روحانی در سازمان ملل نوشت: «درخواست اصلي ايران در اين سخنراني، برداشتن تحريم‌ها بود تا باب مذاکره باز شود که البته اين ‌اشکال وارد است که چرا ايران در دوره پس از خروج آمريکا از برجام و قبل از اعمال تحريم‌ها، به مذاکره با ترامپ روي نياورد تا امروز حجتي قوي در مقابل جهانيان داشته باشد؟».
طیف مدعی اصلاحات به هیچ عنوان به «اصالت دستاورد» اهمیتی نمی‌دهد و تنها چیزی که برای این طیف اهمیت دارد، «اصالت مذاکره» است. بر همین اساس برخی دولتمردان پیش از امضای برجام رویکرد «امضای هر توافق، بهتر از عدم توافق» را مطرح کردند.
این رویکرد خسارت بار به هیچ عنوان منافع ملی و عزت مردم ایران را تأمین نمی‌کند. مدعیان اصلاحات در سال گذشته پس از خروج آمریکا از برجام نوشتند که دیوانه و مزاحم رفت، حالا این طیف در تناقضی آشکار مدعی است که چرا با آن دیوانه و مزاحم مذاکره نکردیم!
حالا حالاها، تورم داریم!
روزنامه سازندگی در گزارشی نوشت: «به‌نظر می‌رسد عزم جدی برای کاهش تورم وجود ندارد چراکه بسیاری از کشورهای دنیا که حتی از نظر توسعه‌یافتگی بسیار عقب‌تر از ایران هستند و برخی از آنها حتی در شرایط بی‌ثبات سیاسی قرار دارند، نرخ تورم زیر 5 درصد را تجربه می‌کنند.
در ادامه این مطلب آمده است: «در نیمه اول سال 98، روند رو به رشد نرخ تورم که تقریباً از اوایل سال قبل شروع ‌شده بود ادامه یافت و بسیاری را از اصلاح این رویه ناامید کرد. به‌بیان‌دیگر، متوسط تورم سالانه حدود 38 درصدی و تورم نقطه‌به‌نقطه حدود 47 درصدی در این مدت نشان داد که حتی در همین 2 سال مذکور نیز کاهش تورم پیرو یک تغییر رویه سیاسی در متغیرهای پولی و اصلاح زیرساخت‌هایی مثل کسری بودجه مزمن نبوده و بیشتر شبیه یک اتفاق بوده که انتظارات اقتصادی مثبت در آن برهه زمانی نقش قابل‌توجه در آن داشته است.»
این گزارش افزوده است: «با تمام این حرف‌ها موتور خلق نقدینگی همچنان با قدرت در حال فعالیت است و سرعت رشد آن به حدی است که انتظار کاهش معنادار تورم در آینده نزدیک قابل‌تصور نیست.»
روزنامه سازندگی در این گزارش نه به «تعلیل» یا ریشه‌یابی و تحلیل وضعیت بلکه صرفاً به «تعریف» وضعیت نرخ تورم در کشور پرداخته است. لازم به یادآوری است که دولت تدبیر وامید و مدعیان اصلاحات طی این سال‌ها بدون توجه به اقتصاد مقاومتی و تولید داخل و ظرفیت‌های داخلی، زلف تمام مشکلات کشور را به برجام گره زدند و همین باور، مبنای تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های اقتصادی دولت و در نتیجه، تورم نقطه‌به‌نقطه بیش از 47 درصدی شد.
اروپا؛ میانجی یا شریک دزد؟!
روزنامه شرق در گزارشی در شماره پنج‌شنبه خود به سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت.
در این گزارش که نظرات چند تن از فعالان سیاسی پرسیده شده «عبدالله رمضان‌زاده» سخنگوی دولت اصلاحات گفته است: «...دونالد ترامپ همان حرف‌های همیشگی را تکرار کرد و این نشان می‌دهد که دولت آمریکا در برابر منزوی نشدن ایران دچار کلافگی شده است. در این بین اروپایی‌ها سعی می‌کنند که نقش میانجی[!!] داشته باشند که رخدادهای مجمع عمومی امسال نشان داد که دولت‌های کشورهای اروپایی برای حل مناقشه توان لازم را ندارند.»
در همین چند سطری که از این گزارش ذکر شد چند نکته حائز اهمیت است: نخست آنکه بر این موضوع تأکید شده که مقاومت ایران نتیجه‌ای در پی داشته و آن کلافگی دولت آمریکاست. اگر این مقاومت ادامه یابد قطعا نتایج بهتر و بزرگتری در پی خواهد داشت.
دوم آنکه متأسفانه طیف موسوم به اصلاح‌طلب کماکان با ساده‌لوحی خود با اغلب مسایل پیرامون تعاملات کشورمان با سلطه‌طلبان غربی برخورد می‌کنند. در سطور بالا از اروپا به‌عنوان میانجی‌گر میان ایران و آمریکا نام برده شده است حال آنکه دست کم مرور اخبار روزهای اخیر نشان می‌دهد که اروپا نقش ‌ترغیب‌کننده ایران را برای تسلیم شدن در برابر خواسته‌های آمریکا بازی می‌کند. ترامپ هم طی روزهای اخیر و پس از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل و دیدار با سران اروپایی گفت که اروپا قول داده که گامی ‌به نفع ایران (در مسیر اجرای تعهدات اروپایی‌ها در برجام) بدون اجازه آمریکا برندارد.
همچنین سه کشور اروپایی با صدور بیانیه‌ای (بنا به خواست آمریکا) کشورمان را مسئول حمله به تاسیسات نفتی آل‌سعود (آرامکو) عنوان کردند که احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در همین رابطه در گفت‌وگویی با سایت خبری تحلیلی جهان‌نیوز گفت: فرانسوی‌ها در واقع نقش دلال آمریکایی را بازی می‌کنند و به‌دنبال این هستند که آقای روحانی با ترامپ دیدار کنند علاوه بر این انگلستان هم با همین نیت پا به میدان گذاشته است.
سانسورگران توطئه
روزنامه ایران در شماره روز پنج‌شنبه در مطلبی نوشت: «ایران پیش‌تر در مواجهه با طوفان تحریم‌های آمریکایی با متوقف کردن بخشی از تعهدات اصلی‌اش در چارچوب اجرای برجام نشان داده زمانی که شرایط ایجاب کند، برای از بین رفتن بن‌بست موجود تلاش خود را می‌کند. چه پیش‌بینی آن مبنی بر وقوع تنش در منطقه خاورمیانه و بروز ناآرامی‌در صورت تنش‌آفرینی نظامیان آمریکایی یکی از کابوس‌های وحشتناک ترامپ را رقم زد که آغاز یک جنگ دیگر در منطقه می‌توانست همه برنامه‌های او را برای دور دوم ریاست جمهوری به نابودی بکشاند آن هم در شرایطی که ایران نشان داده که همه گزینه‌ها برای پاسخ به تهدید نظامی آمریکایی‌ها در خلیج ‌فارس را در اختیار دارد. بنابراین قابل انتظار است که رئیس‌جمهور آمریکا این بار گوش به راهکارهای واسطه فرانسوی بسپارد که هم مؤلفه رفع تحریم‌ها را شامل می‌شود و هم بخت ترامپ برای شکستی دیگر در سیاست خارجی را می‌آزماید. شاید از این روست که ریچارد ‌هاس، رئیس اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی آمریکا آمادگی ایران برای پذیرش اندک تغییرات در برجام در ازای لغو تحریم‌ها را فرصتی مناسب برای ترامپ جهت خروج از مهلکه شکست سیاستش درباره برجام می‌داند.»
اروپا بدون عمل به تعهداتش در برجام و تداوم حضور نمایشی در آن، دلال و کاتالیزگر تحقق آرزوهای آمریکا نسبت به ایران در حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای شده است. از این رو، دو سوی اقیانوس اطلس، نقش مکمل هم را در بازی چماق و هویج علیه ایران بازی می‌کنند. مدعیان اصلاح‌طلبی اما با سانسور این توطئه، تحرکات اروپا را برجسته می‌کنند تا ذوق و شوقشان را برای خسارت محض برجام که جز جنازه‌ای از آن نمانده است، از خاطرها ببرند و شکست آن را به حاشیه.