به خود تحقیری پایان دهیم!

ناصر رعیت نواز-چند روزی است که #خودتحقیری در فضای مجازی داغ شده و بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با استفاده از این هشتگ تصمیم گرفته اند که با پدیده «خود تحقیری» مقابله کنند. حتما بارها برای شما هم اتفاق افتاده که در جمع های دوستانه یا در فضای مجازی یا حتی در وسایل نقلیه عمومی مثل مترو و تاکسی جملاتی از دیگران درباره ایران یا فرهنگ ایرانی شنیده، دیده یا خوانده اید که در آن ها با ظاهری دلسوزانه، با تعریف کردن داستانی سوزناک و اثرگذار، فرهنگ خانواده‌های ایرانی را با خانواده‌های فلان کشور مقایسه می کنند، عکس‌هایی که فلان محصول صنعتی ایرانی را کنار محصولی پیشرفته و گران قیمت قرار می دهند و نوع ایرانی‌اش را به مسخره می‌گیرند، ویدئوهایی که فلان رفتار و کنش اجتماعی ایرانیان را با رفتاری شیک و ویترینی در فیلم‌های هالیوودی مقایسه می‌کنند، محتواهایی که تلاش دارند برخی خیابان‌ها، پل‌ها و اتوبان‌های معمولی و قدیمی تهران را در برابر بزرگ‌ترین خیابان‌ها، پل‌ها و... در آمریکا و اروپا، یک شوخی شهرسازی یا گاف عمران و توسعه معرفی کنند و موارد زیاد دیگری که لابد خودتان بارها دیده اید. مواردی که از بدترین نقطه در کشور خودمان با بهترین نقطه در کشوری دیگر مقایسه می شود در حالی که اگر وضعیت بسیاری از خانواده ها، جاده ها و محصولات کشورهایی را که بهشت غرب‌زده هاست ببینید، از وضعیت اسفناک آن ها مطلع می شوید. البته شکی نیست که  مدیریت در کشور ما هم ایراداتی دارد و ما هم در وضعیت گل و بلبلی قرار نداریم اما با توجه به آن چه امروز عده ای قصد دارند با خودتحقیری کشور را در وضعیت اسفناک نشان دهند هم فاصله داریم .
 
 از مقایسه تا جعل و دروغ
اوایلی که خودتحقیری ها در فضای مجازی شروع شد، بسیاری آن را شوخی یا گلایه های متداول فضای مجازی دانستند که شیوه ای جدید برای انتقاد به ایرادهاست اما این شوخی ها و نقدها رفته رفته شکل و ظاهری کارشناسانه به خود گرفتند و در واقع تبدیل شدند به محتواهایی با بازنشر زیاد که دیگر نمی‌شد آن‌ها را به حساب شوخی‌ها و محتواهای عادی گذاشت که فقط برای سرگرمی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند. اما هر چه سن شبکه های اجتماعی بالاتر رفت تعداد و اندازه این تحقیرها بیشتر و بزرگ تر شد تا جایی که تحقیرها از مقایسه های نامربوط به جعل، دروغ و شایعه هم رسید. برای مثال شما تصویری شیک و پررنگ و لعاب از یک اتوبان زیبا را در فضای مجازی می بینید که زیر آن نوشته شده: «این یک اتوبان شهری در ایالت کالیفرنیاست... اینا هم اتوبان دارن...ما هم اتوبان داریم»! تا وقتی یک آدم دقیق با حوصله پیدا شود و زیر این پست بنویسد: «بابا این که اتوبان شهید صدر خودمونه... چرا چاخان نوشتی توی کالیفرنیاست...». پست جعلی و دروغکی «اتوبانی در کالیفرنیا» در خیلی از گروه‌ها، کانال‌ها و صفحات فضای مجازی منتشر و دست به دست شده و لایک‌های فراوانی را هم گرفته است. نکته جالب ماجرا هم آن جاست که بسیاری از کشورها در حالی که برخی مشغول خودتحقیری هستند از دستاوردهای علمی و دفاعی ما حرف می زنند.

 #خود_تحقیری
نمونه‌هایی از پست‌های کاربران شبکه های اجتماعی با هشتگ خودتحقیری را که بازتاب زیادی در فضای مجازی داشته اند باهم مرور می کنیم.

 این جا یه اتوبان تو ایالت کالیفرنیاست!  (اتوبان صدر در تهران)
 
 


 


شهردار آمستردام هلند وقتی دیده مردمش هر جا از شهر که می رسن ادرار می کنن وسط خیابونا توالت سرپا گذاشته. هلند؛ بوی ادرار یا بوی گل؟!
 
 
 


اگه چشم رنگیِ مو بلوند باشی و 17، 18 تا بچه بیاری خیلی‌ام نایسی! اما اگه ایرانی باشی و دوتا بچه ا‌ت بشه سه تا خاک برسرِ عقب‌مونده‌ پشت‌کوهیِ گداگشنه‌ ای!
 
 
 


 تصویر بالا جزایر مصنوعی امارات و تصویر پایین کار قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) سپاه
غرب گراها کار امارات رو پیشرفت می بینن و خودتحقیری می کنن اما کار سپاه میشه دریاخواری و آسیب زدن به محیط زیست
 
 
 
 
 
 
این پیرزن 93 ساله به خاطر ناتوانی در پرداخت اجاره خونش بازداشت شده! با وجود بازوهای کبودش این بلاها رو سرش آوردن و مجبورش کردن که از لباس های نارنجی زندانی ها بپوشه!
 
 
 
 
  ویدئویی  در آمریکا  با بازتاب زیادی روبه رو شد که در آن از آمریکایی ها پرسیده می شود   آخرین کتابی که خوانده اید چه نام داشته و با سوال مشابه از ایرانی ها  مقایسه شده است . اکثر آمریکایی ها گفته اند  کتاب نمی خوانند ولی بیشتر ایرانی ها از آخرین کتابی که خوانده اند گفتند.
  ایران بالاتر از آلمان و ژاپن و فرانسه و انگلستان و... رتبه چهارم تولید علم نانو در جهان است. دم همه مهندسای با غیرت ایرانی گرم. #خودتحقیری
  «عطوان»، تحلیل گر مشهور عرب: «حکام عرب فحاشی می‌کنند، ایرانی ها پیشرفت می‌کنند.» #خودتحقیری
 
 هویت ملی
بررسی جامعه شناسانه و روان‌شناسی فرهنگی و تاریخی این پدیده، وظیفه صاحبان اندیشه و استادان مربوط و راهکار درمانی آن نیز به عهده صاحب نظران است؛ اما فضای کنونی فرهنگ کشور از یک بیماری مزمن رنج می‌برد و باید این موضوع بررسی شود که چرا در ماه های اخیر این میزان از خود تحقیری در فضای مجازی زیاد شده تا جایی که صدای عده ای را در آورده تا هشتگی علیه آن به راه بیندازند. باید مراقب بود که فضای مجازی باعث نشود در سایه غفلت فرهنگ و عزت نفس را از ما بگیرد همان طوری که غفلت مولانا، ابن سینا، فارابی و بسیاری دیگر از مفاخرمان را از ما گرفته است.فرهنگ ملی بسیاری از مردم کشورهایی مانند هندی‌ها و ژاپنی‌ها و چینی‌ها انباشته از حس شدید به هویت ملی شان است و بسیاری از اندیشمندان، عامل موفقیت‌های اقتصادی این کشورها را در نیم قرن اخیر، وجود فرهنگ بسیار چسبنده و هویت ملی آن‌ها می‌دانند؛ به طوری که یک ژاپنی ،هندی ، آلمانی و چینی همواره به ژاپنی بودن، هندی بودن، آلمانی بودن و چینی بودن خود افتخار می‌کنند.