روحاني: مدرك بدهيد

آرمان ملي: رئيس‌جمهوري اسلامي ايران عصر چهارشنبه به وقت نيويورک با حضور در جمع نمايندگان رسانه‌هاي بين‌المللي، تازه‌ترين مواضع ايران اسلامي در مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي را تشريح و تبيين کرد و به پرسش‌هاي آنان پاسخ داد. پس از آن در روز جمعه و بعد از رجعت حسن روحاني به تهران، در فرودگاه مهرآباد نيز توضيحاتي درخصوص سفر به نيويورک و دستاوردهاي اين سفر ارائه کرد. روحاني گفت: امسال برنامه‌هاي بسيار فشرده‌اي داشتيم و عمدتاً بحث‌ها، ملاقات‌ها و گفت‌وگوهاي ما پيرامون مسأله برجام و نحوه اجراي توافقات هسته‌اي و نيز موضوع ثبات و حساسيت و ضرورت صلح و امنيت در منطقه و پايان جنگ خونين بي‌ثمر يمن بود. رئيس‌جمهور ادامه داد: در هفتاد و چهارمين اجلاس سازمان ملل متحد، طرح ابتکار صلح هرمز را ارائه کرديم و نظر ما بر اين بود که در مسأله خليج فارس، تنگه هرمز و درياي عمان، تنها راهي که وجود دارد گفت‌وگوي سازنده بين کشورهاي منطقه، تفاهم بين آنها و همکاري براي امنيت و پايان يافتن جنگ يمن است که مي‌تواند امنيت منطقه را تضمين کند. اهم اظهارات رئيس‌جمهور را در ادامه مي‌خوانيد:
در مورد يمن و حمله‌اي که به تأسيسات نفتي آرامکو شده چرا ما توضيح دهيم؟ به عبارتي ما در فارسي مي‌گوييم نه‌سر پيازيم و نه ته پياز. آنهايي که به ديگران اتهام مي‌زنند، بايد سند و مدرک خودشان را ارائه بکنند؛ اگر اين تهاجم از سمت جنوب نبوده و از شمال، شرق و يا غرب بوده آن کسي که ادعايي دارد بايد مدارک ادعاي خودش را روشن کند.
از برخي رهبران اروپا که در اين باره اظهارنظر نادرستي کرده بودند پرسيدم که مدرک شما چيست و آنها گفتند که ما مدرکي نداريم؛ منتها فکر کرديم که نيروهاي يمني توانمندي‌شان کمتر از آن چيزي است که در اين حمله واقع شده است و در پاسخ آنها گفتم آيا عدم اطلاع شما از توانمندي‌هاي جديد يمن باعث مي‌شود که شما به ديگران تهمت بزنيد؟ آنها پاسخي نداشتند.
بهترين آرزوي ما اين است که رئيس دولت آمريکا هر کسي که هست، سياست‌هاي درست را انتخاب کند. چه آقاي ترامپ و چه يک فرد ديگر، چه جمهوري‌خواه، چه دموکرات، اگر آمريکا سياست‌هايي به نفع مردم آمريکا و منطقه و صلح انتخاب کند، اين به نفع همه است.


اگر آمريکا بخواهد امروز مذاکره کند و بعد از 2 سال مذاکره به يک توافق برسد و آن توافق را امضا و اجرا کند و بعد از چند ماه پشيمان شود و بگويد آن توافق خوب نبود و چيز ديگري مي‌خواهم ما در زبان فارسي مي‌گوييم بعضي‌ها هر روز «دبه» در مي‌آورند و هر روز که با مشکلي مواجه مي‌شوند، تقصير را به گردن طرف مقابل مي‌اندازند.
آنچه ما معتقديم آن است که برجام به معناي يک توافق حداکثري نيست، برجام يک توافق است که در زمان خودش مورد قبول واقع شد و بايد اجرا شود. اگر بخواهيم فرداي برجام قدمي ديگر برداريم اين کار امکان پذير است اما پايه‌اش اين است که اول برجام اجرا و پياده‌سازي شود. مي‌توانيم درباره اقدامات بالاتر حرف و مذاکره کنيم. ما مشخص کرديم که در چه زمينه‌هايي ممکن است حرف بزنيم. راجع به موشک به نفع همه است که از ما سوالي نکنند چون خيلي خيلي بدهکار مي‌شوند. آنقدر آمريکا و اروپا به منطقه سلاح و موشک مي‌فرستند اگر بخواهند در اين زمينه صحبت کنند ابتدا بايد فروش اين سلاح‌ها را به منطقه متوقف کنند، چون عدم توازن ايجاد کردند.
رئيس‌جمهور فرانسه ماه‌هاست در تلاش است تا براي اين مشکل راه‌حلي پيدا کند و با يکديگر دو راه‌حل اروپايي و آمريکايي را پيش مي‌برديم، در راه‌حل اروپايي به توافقاتي رسيديم و در شرف اجرا بود، اما آنها گفتند که بايد موافقت آمريکا را هم براي راه‌حل اروپايي اخذ کنيم. آقاي مکرون هميشه اين خط را هم دنبال مي‌کرد که بهتر اين است که مشکل بين ايران و آمريکا حل شود و ما هم هميشه همين حرف را مي‌زديم و امروز هم تاکيد کردم که آمريکا بايد پيش شرط را بردارد آن وقت زمينه آماده مي‌شود براي يک شرايط جديد و مي‌شود براي آن فکر کرد.
در حين فشار و در تخلف مدعي هستند که مي‌خواهند با ايران صحبت هم بکنند، ما براي حرف زدن و مذاکره کردن مشکلي نداريم اما با پيش‌شرط حاضر نيستيم مذاکره کنيم. آمريکا پيش‌شرط‌ خود را که همان فشار حداکثري و تحريم است کنار بگذارد و با صداقت و اعتماد ثابت کند که مي‌شود با اين دولت حرف زد و به توافق رسيد، آن وقت شرايط کاملاً متفاوت خواهد شد.
به دفعات با مقامات آمريکايي در گذشته براي آزادي زندانيان در دو طرف حرف زديم و مذاکره کرديم و گاهي هم موفق بوديم. يک بار هم يک زنداني دوتابعيتي که تابعيت آمريکا و لبنان را داشت از سوي ايران آزاد شد و به جاي اينکه آمريکايي‌ها به وعده‌شان درمورد اقدام متقابل عمل کرده و چند نفر ايراني را آزاد کنند، فقط به تشکر از ايران اکتفا کردند، ما هميشه آمادگي داشتيم و باز هم آمادگي داريم اما توپ در زمين آمريکا است.
در مذاکرات اخير بيشتر درباره مسأله برداشته شدن کل تحريم بحث بود. موضوع اعتبار، بحث موقتي بود. يعني يک اعتباري در طول 4 - 5 ماه در اختيار ايران قرار داده مي‌شد و بعد هم به صورتي ادامه پيدا مي‌کرد. از نظر ما آن پيشنهاد هنوز روي ميز است. منتها براي اجراي آن، اينکه اروپايي‌ها چه مشکلي دارند و يا ندارند، به خودشان مربوط است.
مشکل ايران با عربستان عمدتاً به مسأله يمن برمي‌گردد، اگر در يمن آتش‌بس برقرار شود، مسائل ما هم با عربستان در يک روال سريع‌تري به نتيجه مي‌رسد.