برگزاری انتخابات افغانستان زیر سایه تهدیدات طالبان

مراکز اخذ رای دیروز (شنبه) در سراسر افغانستان برای انتخاب رئیس‌جمهوری جدید به مدت پنج سال، به روی رای دهندگان افغانستانی باز شد و قرار است نتایج انتخابات سه هفته دیگر اعلام شود. انتخابات با انفجارهای متعدد در شهرهای مختلف همراه بود. در این انتخابات ۱۳ نماینده با هم رقابت کردند.
به گزارش ایسنا، کمیسیون انتخابات افغانستان رای گیری را تا ساعت پنج عصر برای دو ساعت دیگر تمدید کرد. در ابتدا پایان مهلت رای گیری ساعت سه بعد از ظهر به وقت محلی اعلام شده بود.
کمیسیون انتخابات همچنین افزود، نتایج انتخابات سه هفته دیگر اعلام خواهد شد. هنوز اطلاعات دقیقی از میزان مشارکت مردم در دست نیست اما خبرنگاران گفتند حضور مردم در انتخابات امروز نسبتا کمرنگ بوده و دلیل آن تهدیدات امنیتی خوانده شده است. با این حال، حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات در یک نشست خبری از «مشارکت وسیع» مردم در انتخابات سپاسگزاری کرد و افزود که به دلیل مشارکت گسترده این انتخابات را دو ساعت تمدید کرد. رقم دقیق مشارکت تاکنون اعلام نشده است.اما وزارت زنان افغانستان گفته مشارکت زنان در این انتخابات گسترده بوده است. کمیسیون حقوق بشر افغانستان که از نهادهای نظارتی است می‌گوید یافته‌های اولیه این نهاد نشان می‌دهد که مشارکت زنان در روند رای‌دهی در ولایت‌های دایکندی، بامیان، هرات بیشتر بوده است.
انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در میان تدابیر امنیتی شدید برگزار شد و ۷۲ هزار نیروی امنیتی تامین امنیت انتخابات را برعهده داشتند. بیش از ۹ میلیون رای دهنده واجد شرایط رای دادن در میان حضور گسترده نیروهای امنیتی در سی و چهار ولایت برای رای دادن ثبت نام کرده بودند.


حملات خفیف تروریستی
براساس گزارش‌ها از سراسر افغانستان در حوادث امنیتی که از صبح دیروز رخ‌ داده سه نفر غیرنظامی کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.
از سه نفر کشته شده، یک خانم در ولایت کنر در شرق افغانستان به دلیل حمله شورشیان به یک مرکز رای دهی کشته، یک زن و یک کودک دیگر نیز در ولایت اروزگان در جنوب افغانستان به دلیل اصابت راکت در نزدیکی خانه‌شان کشته شده‌اند. علاوه برکشته شدگان یک سرباز ارتش در کابل، چهار غیرنظامی در ولایت کنر، یک دختر در ولایت پکتیکا، ۱۳ کودک و زن در ولایت ارزگان، ۱۷ نفر در ولایت قندهار و شش نفر دیگر در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان زخمی شدند.