هر چه نظام بانکی کارآمدتر؛ وضعیت اقتصادی بهتر

هادی حق‌شناس - امروزه در وضعیتی هستیم که هر یک از شهروندان مجاز هستند تا از بانک‌ها دسته چک دریافت کنند و هر مبلغی را که مایل هستند در این دسته چک‌ها بنویسند. این کار بدون اعتبارسنجی مشتری در حال انجام است. در یک مقیاس بزرگتر بانک‌ها نیز این وضعیت را دارند و باید با طبقه‌بندی آن‌ها توسط بانک مرکزی اعتبارسنجی شوند. هر چه به سمت زندگی صنعتی پیش می‌رویم بازارها پیچیده‌تر می‌شوند و در این میان بازار پول مهم‌ترین بازاری است که باید مورد توجه قرار بگیرد. چرا که بسیاری از بخش‌های اقتصادی از بنگاه‌های تولیدی گرفته تا بخش‌های خدماتی همگی ابزار کار‌ی‌شان بانک است و به این ترتیب هر چه نظام بانکی کارآمدتر باشد کارایی سایر بخش‌های اقتصادی نیز افزایش می‌یابد. همانطور که امروزه هر کارمند دولت هر رقمی را برای چک تضمین می‌کند، در بانک‌ها نیز وضعیت به این صورت است و بانک‌ها به راحتی می‌توانند در هر داد و ستد و پروژه‌ای مشارکت کنند. این در حالی است که پاسخگوی همه اقدامات بانک‌ها در واقع خود بانک مرکزی است.
این موضوع طی چند سال گذشته باعث ایجاد مشکلاتی در اقتصاد شد؛ زمانی که موسسات مالی غیر مجاز در بازار پول فعالیت می‌کردند و باعث ایجاد مشکلاتی نیز شدند. نکته قابل‌توجه این بود که با بروز مشکلات توسط این موسسات مالی غیرمجاز مردم مطالبات خود را از بانک مرکزی می‌خواستند و بانک مرکزی را پاسخگوی مشکلات ایجاد شده عنوان می‌کردند. بر همین اساس بانک مرکزی نیز باید برای پاسخگویی بهتر در این زمینه‌ها سراغ بانک‌ها رفته و آن‌ها را بعد از اعتبارسنجی رتبه‌بندی کند. با طبقه‌بندی بانک‌ها مردم بهتر می‌توانند در انتخاب بانک‌ها تصمیم‌گیری کنند. در حال حاضر بانک مرکزی اقدامات موثری برای نزدیکتر کردن نظام بانکی به استانداردهای روز دنیا انجام می‌دهد که از این موارد می‌توان به ادغام بانک‌های نظامی و ساماندهی موسسات مالی غیرمجاز اشاره کرد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری را ابلاغ کردند سه قوه موظفند اقدامات را زمانبندی و پیشرفت‌ها را گزارش نمایند حسین کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با «همدلی»: اصول‌گرایان رهبری سازمانی ندارند هر چه نظام بانکی کارآمدتر؛ وضعیت اقتصادی بهتر قهرمان‌پروری و رستگاری سیاسی امیر کبیر بدون روتوش روسیه و عمان از طرح روحانی اعلام حمایت کردند؛ بیم و امید‌ها برای آینده «صلح هرمز» گفت‌وگوی«همدلی» با خانواده‌های شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو به مناسبت 7 مهر روز آتش‌نشان «همدلی» بررسی می‌کند چالش اصول‌گرایان برای رسیدن به بهارستان «همدلی» اقدامات بانک مرکزی برای استاندارد سازی نظام بانکی را ارزیابی کرد سدی پیش روی شیطنت بانکی گیلتی پلژری به نام تتلو چرا تتلیتی‌ها برای امیرشان هر کاری انجام می‌دهند؟ رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری را ابلاغ کردند سه قوه موظفند اقدامات را زمانبندی و پیشرفت‌ها را گزارش نمایند مجلس و طرح شفافیت