ائتلاف سعودی شکست را باور کند

بسم‌الله الرحمن الرحیم
روزنامه آمریکائی وال‌استریت‌ژورنال از طرح شیطنت‌آمیز تازه ائتلاف متجاوز سعودی در یمن خبر داده و خاطرنشان ساخته که آنها با پیشنهاد «آتش‌بس جزئی» در چهار محور ازجمله شهر صنعا خواستار اجرای محدود آتش‌بس جزئی هستند که در صورت موفقیت آن درباره گسترش ابعاد آتش‌بس به سایر بخش‌های یمن تصمیم‌گیری شود.
این پیشنهاد سعودی‌ها ظاهراً واکنشی در برابر توقف عملیات جنگی ارتش و مقاومت یمن است اما به جای پیشنهاد یمن برای توقف کامل تجاوزات و جنایات جنگی ائتلاف سعودی، آنها فقط به صنعا و سه نقطه دیگر حمله نظامی نخواهند کرد و فرصت خواهند داشت که جنایات جنگی خود را در سایر نقاط یمن ادامه دهند که البته بسیار بی‌شرمانه است. ارتش و نیروهای مقاومت یمن ضمن رد این پیشنهاد فرصت‌طلبانه ائتلاف سعودی از آتش‌بس کامل و جامع سخن به میان آورده‌اند و آتش‌بس جزئی را به‌کلی مردود می‌دانند.
این برای سعودی‌ها ننگ بزرگی است که علیرغم آگاهی از توان و ظرفیت عملیات جنگی ارتش و مقاومت یمن باز هم درباره محدوده برقراری آتش‌بس به چانه‌زنی پرداخته‌اند و گویا فراموش کرده‌اند که توان مهار و مقابله با یک فقره عملیات پهپادی یمن را هم ندارند و نیمی از ظرفیت تولید و صدور نفت خود را از دست داده‌اند ولی هنوز هم شکست قطعی در جنگ یمن را باور نمی‌کنند. موضوع مهم‌تر اینکه سعودی‌ها در طول دوره چهار سال و نیمه گذشته خاک یمن را شخم زده‌اند و دیگر جای سالمی باقی نمانده که به شرارت و جنایت بیشتر متوسل شوند ولی در عوض یمن با انتخاب سه هزار نقطه برای انجام رفتارهای تلافی‌جویانه، دست برتر در جنگ کنونی را در اختیار دارد. همین دیدگاه وقیحانه سعودی‌ها نشانگر اشتهای سیری‌ناپذیر ائتلاف در انجام جنایات جنگی جدید است و مایل است با انجام یک دوره حملات برنامه‌ریزی شده به سایر نقاط یمن، از یکطرف ادعا کند گویا آتش‌بس جزئی برقرار کرده و از سوی دیگر هم رفتار تلافی‌جویانه یمن را مهار و متوقف سازد که البته با واکنش منفی در یمن مواجه شده است. یمن می‌گوید یا آتش‌بس کامل یا تقابل به هر قیمت ممکن و متجاوزین هم در موقعیتی نیستند که بخواهند باز هم اراده جنگ‌افروزانه و شرورانه خود را تحمیل کنند.


گویا ضربات مرگبار پهپادی ارتش یمن هم سعودی‌ها را از جنایت بیشتر منصرف نکرده و آنها به اندازه کافی از حملات پهپادی به آرامکو درس‌های لازم را نیاموخته‌اند که روی خشمگین کردن طرف مقابل سرمایه‌گذاری کرده‌اند. تشدید حملات وحشیانه سعودی‌ها و تمرکز آن بر روی «نقاط خاص» در روزهای اخیر نشان می‌دهد که شاید سعودی‌ها مایلند صبر ارتش یمن را امتحان کنند اما کاملاً بعید به نظر می‌رسد که آماده هضم عواقب سیاست‌های شرورانه خود باشند.
موضوع مهم دیگر واکنش تهاجمی حامیان تسلیحاتی ائتلاف سعودی است که انگشت اتهام را بدون هیچ توجیه روشنی به سوی ایران گرفته‌اند و مدعی هستند مسئولیت حملات پهپادی ارتش و مقاومت یمن متوجه ایران است و ادعا می‌کنند گویا سلاح‌های ارتش و مقاومت یمن ایرانی است! گرچه هیچ دلیل و مدرکی برای اثبات این ادعای گزافه وجود ندارد ولی اگر قرار باشد کشورهای تامین‌کننده اسلحه در جنگ یمن در قبال عواقب آن مسئول باشند، پس به همین دلیل آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و دیگران به خاطر استفاده ائتلاف متجاوز سعودی در جنگ یمن از سلاح‌های اهدائی آنها باید پاسخگو باشند و عواقب تامین اسلحه برای متجاوزین را بپذیرند. بدین ترتیب سه کشور اروپائی که با صدور بیانیه هفته گذشته علیه ایران درخصوص حملات پهپادی یمن به تاسیسات آرامکو اراجیفی را مطرح ساختند، در واقع به نقش محرز و اثبات شده خود و آمریکا در سیل ارسال اسلحه و جنگ‌افزار برای ماشین جنگی متجاوزین اعتراف کرده‌اند که البته بدون اعتراف اخیر هم نقش همین کشورها در اتاق جنگ علیه یمن و حضور محرز مستشاران نظامی آمریکا، انگلیس، فرانسه و دیگران در این ماجرا بارها به اثبات رسیده و جائی برای کتمان و پرده‌پوشی وجود ندارد.
انتظار می‌رفت و می‌رود که حامیان ائتلاف سعودی به جای فرافکنی و وارد کردن اتهامات بی‌اساس به ایران که چیزی را عملاً تغییر نمی‌دهد، از اشرار سعودی و اماراتی بخواهند به این جنگ بیهوده، ابلهانه و پرخسارت پایان دهند و به شکست قطعی و نتایج اجتناب‌ناپذیر آن اعتراف نمایند. این به عقل و تدبیر نزدیکتر است.