ترامپ فقط به دیدار با ایران علاقه‌مند است کاری با محتوای دیدار ندارد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در مصاحبه‌ای که مشروح آن دیروز (یکشنبه) از شبکه «ان‌بی‌سی» پخش شد، در مورد موضوعات مختلف سیاست خارجی ایران از جمله توافق هسته‌ای و اقدامات آمریکا علیه ایران صحبت کرد.
ظریف گفت: تحلیل من این است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بیش از آنکه به محتوای مذاکره با ایران علاقه‌ای داشته باشد، به صرف برگزاری نشست علاقه‌مند است. اما برای ما، محتوا مهم است. وی افزود: به همین دلیل بود که مقام‌های دو کشور با یکدیگر دیداری نکردند. وزیر امور خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا ملاقات با ترامپ برای کره شمالی مفید بوده، گفت: نه واقعاً، چراکه بعد از ملاقات هم هیچ‌یک از تحریم‌های این کشور رفع نشده است و ایالات متحده همچنان به طرح درخواست‌های بیشتر ادامه می‌دهد.
ظریف در مورد اینکه چرا ایران به این نشست به‌عنوان یک گام نخست نگاه نکرد، با‌ اشاره به اینکه ترامپ در آستانه مجمع از تمایل به دیدار با همتای ایرانی‌اش صحبت کرده بود، گفت: او چندین پیام‌آور نزد ما فرستاد، اما بعد در یک نشست خبری گفت که «ایرانی‌ها درخواست دیدار کرده‌اند و من هنوز نپذیرفته‌ام.» این مبنای خوبی برای آغاز نیست. او در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که «من تحریم‌ها را رفع نخواهم کرد، بلکه می‌خواهم تحریم‌ها را افزایش دهم».
وی اظهار داشت: آمریکا آغازگر هر جنگی باشد قادر به پایان آن نخواهد بود.


مشکل اروپاست، نه ما
وزیر امور خارجه قبل از‌ترک نیویورک در پاسخ به سؤالی درباره علت دیدارهای متعدد مقامات اروپایی‌ با مقامات ایران در نیویورک، گفت: خیلی از اروپایی‌ها فکر می‌کنند راه‌حل مشکل آنها این است. ما که بحمدالله مشکلی نداریم، آنها نتوانستند تعهداتشان را در برجام و همچنین تعهداتشان بعد از خروج آمریکا از برجام را انجام دهند. فکر می‌کنند راه‌حل مشکلات آنها این است که ما با آقای ترامپ مذاکره کنیم.
ظریف افزود: این مشکل ما نیست که آنها در اجرای تعهداتشان مشکل و ایراد دارند و یا اراده و توان کافی ندارند که این تعهدات را اجرا کنند. آنها باید برای این مشکل خود راهی پیدا کنند.
دیدار نمایشی
وی تصریح کرد: ما آمادگی نداریم اقتصاد و آینده مردم را در گرو یک دیدار نمایشی با رئیس‌جمهوری قرار دهیم که تاکنون به تعهداتش پایبند نبوده و از همه تعهداتش خارج شده است.
به گزارش فارس، وزیر امور خارجه در پاسخ به این سؤال که پیام آخر شما قبل از‌ترک نیویورک همین است؟ گفت: بله ما همواره اعلام کردیم و مقام معظم رهبری اعلام کردند که اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند این توفیق را داشته باشند که با جمهوری اسلامی طرف صحبت باشند باید به تعهداتشان برگردند و تحریم‌ها را متوقف کنند. ظریف درباره آخرین وضعیت جسمانی مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با ابراز امیدواری به بهبودی هر چه سریع‌تر روانچی، گفت: در ماه نخست سفارتشان در  نیویورک تشخیص داده شد که یک مشکل سرطانی دارند که با تشخیص و عمل جراحی سریع، خطر رفع شده اما مقداری ناراحتی و فشار بعد از عمل و شیمی‌درمانی برای ایشان پیش آمد. متأسفانه اجازه ندادند که با فاصله چند ۱۰۰ متری از محل اقامتم، به دیدار ایشان بروم، اما به ناچار با استفاده از وسایل الکترونیکی توانستم با وی صحبت کنم.
تقلا برای سرپوش گذاشتن
 بر شکست
وزیر امور خارجه همچنین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین گفت: اروپایی‌ها هنوز برای لغو تحریم‌های ایران جدی نیستند حال آنکه فورا حملات به شرکت آرامکو را محکوم کردند.
ظریف خاطرنشان کرد: مشکل ما این است که آنها نمی‌توانند از مقاومت گروهی که از هیچ‌گونه حمایت بین‌المللی برخوردار نیست در مقابل ائتلافی که قوی‌ترین سلاح‌ها را در اختیار دارد، ولی از پیروزی بر آن گروه ناتوان است تفسیری ارائه دهند. برای آنها سخت است که این حمله (حمله به شرکت آرامکو) را به یمنی‌ها نسبت دهند، اما هیچ دلایل و مدارکی درباره دست داشتن ایران در اختیار ندارند، آنها از یکسو می‌خواهند اتهام بزنند و از سوی دیگر بر شکست خود سرپوش بگذارند.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که جمعه شب 29 شهریور ماه به منظور شرکت در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل راهی نیویورک شد، شنبه شب ششم مهر ماه پس از انجام رایزنی‌ها نیویورک را‌ترک و راهی تهران شد.