اهدای عضو، ۴۰ درصد افزایش یافت

آفتاب یزد- حمیده مهرعلی: شاید اگر تا همین 10 سال پیش از اهدای عضو صحبت می‌کردید خیلی‌ها آن را نمی‌پذیرفتند و به نظرشان این کار قابل قبول نبود اما در سال‌های اخیر می‌بینیم که اهدای عضو تحت عنوان اهدای زندگی، از طرف خیلی از اقشار جامعه پذیرفته شده است و حتی مورد استقبال نیز قرار می‌گیرد. جوانان زیادی این روزها کارت اهدای عضو دارند و دوستان و آشنایانشان را هم به این کار دعوت می‌کنند و این دقیقا اتفاقی است که زیر سایه فرهنگسازی در کشور رخ داده است. به همین دلیل هم به گفته مسئولان امروز با رشد 40 درصدی اهدای عضو در کشور مواجه هستیم.
>اهمیت اهدای عضو
اهدای عضو و نجات افراد اقدامی خداپسندانه محسوب می‌شود که به عده‌ای فرصت دوباره نفس کشیدن و زندگی کردن می‌دهد و بدون تردید این کار برای همیشه ماندگار است و تمرینی زیبا برای بخشندگی است.
اهمیت تصمیم اهدای عضو به قدری است که در تقویم رسمی کشورمان ۳۱ اردیبهشت همزمان با سالروز صدور فتوای امام خمینی (ره) در ارتباط با جایز بودن پیوند اعضا به عنوان «روز اهدای عضو، اهدای زندگی» نام گذاری شده است. با نگاهی اجمالی به سیر تغییر و تحول قوانین اهدای عضو در کشور می‌توان به این نتیجه رسید که این عمل نیک و خداپسندانه در کشور از جایگاه خوبی برخوردار است.


به تبع آن در استان‌های مختلف افراد زیادی اقدام به دریافت کارت اهدای عضو کرده‌اند و در این میان بسیاری از متولیان امر تلاش ‎های زیادی در راستای نهادینه شدن فرهنگ اهدای عضو انجام داده‌اند. نخستین پیوند انجام شده در ایران در سال ۱۳۱۴ خورشیدی و با پیوند قرنیه شروع شد. پس از آن پیوند کلیه در ۱۳۴۷ خورشیدی انجام گرفت. همچنین پیوند مغز استخوان در ۱۳۶۹ خورشیدی، پیوند قلب و کبد در ۱۳۷۲ خورشیدی، پیوند ریه در ۱۳۷۹ خورشیدی و در نهایت پیوند روده و پانکراس در ۱۳۸۵ خورشیدی صورت پذیرفت. مرگ مغزی مترادف با مرگ قلبی است و ثابت شده افراد مرگ مغزی شده دیگر به زندگی باز نمی‌گردند، اما با پیوند اعضایشان، می‌توان حیاتی دوباره به بیماران نیازمند و در انتظار پیوند بخشید.
>اهدای عضو، ۴۰ درصد افزایش یافت
با این حال روز گذشته رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت از افزایش ۴۰ درصدی اهدای عضو در کشور طی سال جاری خبر داد و گفت: یقین دارم که در سال آینده کارهای بسیار بزرگتری نیز در حوزه سلول‌های بنیادی انجام خواهد شد.
دکتر مهدی شادنوش در همایش بزرگداشت روز جهانی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی، گفت: جای خوشحالی است که امروز یکی از کشورهای پیشرفته در زمینه اهدا و پیوند عضو هستیم.وی با بیان اینکه در حال حاضر تمامی پیوندهای عضو در کشور امکان پذیر است، افزود: اهمیت اهدای عضو در کشور به گونه‌ای است که برای زنده نگه داشتن یک انسان، هواپیماهای فالکون جت با پشتیبانی وزارت بهداشت برمی‌خیزد تا عضوی را از شهری به شهر دیگر منتقل کند.رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت ادامه داد: امروز با همت شما حرکت جمعی دیگری در کشور آگاهی رسانی می‌شود و دست یاری به سمت مردم دراز خواهیم کرد تا در شبکه ملی سلول‌های بنیادی اطلاعات سلولی خود را ثبت کنند و به این ترتیب زندگی‌های زیادی را نجات دهند.
وی همچنین گفت: امروز بیش از ۲۴ نوع از این بیماری‌ها در کشور ما با اهدای سلول‌های بنیادی قابل درمان است. یقین دارم که این امر با آگاهی‌رسانی میسر خواهد شد. همانطور که در سال جاری با کمک هموطنان‌مان شاهد افزایش ۴٠درصد آمار اهدای عضو در کشور بودیم. بنابراین یقین دارم که در سال آینده کارهای بسیار بزرگتری نیز در حوزه سلول‌های بنیادی انجام خواهد شد. پیام ما بسیار روشن است و امیدوارم اصحاب رسانه و تریبون‌ها پیام ما را به خوبی به تمامی کشور منتقل کنند؛
‌ای که دستت می‌رسد کاری بکن
پیش از آن کزتو نیاید هیچ کار.
>یزد در صدر جدول اهداء عضو
به نسبت جمعیت در کشور
شادنوش پیش از این در گفت‌‌و‌گو با برخی خبرگزاری‌ها گفته بود: «۲۵ هزار نفر در لیست انتظار برای انجام عمل پیوند هستند و از این تعداد متاسفانه روزانه بین ۷ تا ۱۰ نفر که چشم انتظار تماس مراکز پیوند هستند فوت می‌کنند. در سال ۹۶ که بهترین آمار اهدای عضو در کشور طی ۱۸ سال گذشته را داشتیم، تنها ۹۲۶اهدا یعنی یک چهارم افراد اهدای عضو داشتند. سالیانه ۱۶ هزار حادثه در کشور اتفاق می‌افتد و ۸ هزار نفر دچار مرگ مغزی می‌شوند و از این تعداد بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار نفر امکان اهدای عضو را دارند وهر فرد فوت شده می‌تواند به ۸ نفر عضو و بیش از ۵۰ بافت مانند قرنیه و پوست را به بیماران نیازمند اهدا کند و باعث ارتقای کیفیت زندگی و نجات جان آن‌ها شود.»
>روند اهدای عضو
این طور که معلوم است برخی از افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند، پیش از مرگ به صورت داوطلبانه تمایل خود را نسبت به اهدای عضو با دریافت کارت اهدای عضو، اعلام می‌کنند، اما در صورت تایید مرگ مغزی از سوی چهار پزشک معتمد متخصص داخلی، متخصص بیهوشی، متخصص مغز و اعصاب و متخصص پزشکی قانونی، در صورت اعلام رضایت قانونی خانواده متوفی نسبت به اهدای عضو، اعضای حیاتی مناسب به بیماران نیازمند اهدا می‌شود. کارت اهدای عضو یکی از بزرگترین نماد‌های فرهنگی در زمینه ارتقای فرهنگ اهدای عضو است.
از زمان راه‌اندازی واحد‌های فراهم آوری اعضای پیوندی در کشورمان، مراکز مختلفی شروع به ثبت نام و صدور کارت اهدای عضو کردند. در روز‌ها و ماه‌های اول تعداد ثبت نام به بیش از ۱۰۰ نفر در ماه نمی‌رسید، اما با شروع تبلیغات فرهنگی و برگزاری جشن نفس، تعداد بیشتری از مردم نیک اندیش سرزمینمان با این امر آشنا شدند و تعداد افراد متقاضی کارت اهدای عضو به بیش از ۵۰۰ نفر در روز رسید.
>ترویج فرهنگ اهدای عضو
هر ایرانی می‌تواند با افزایش آگاهی خود و دیگران، بالابردن سطح اطلاعات جامعه در زمینه مرگ مغزی و اهدای عضو، گرفتن کارت اهدا و شرکت در طرح سفیران به ترویج فرهنگ اهدای عضو کمک کند. به گفته پزشکان اعضای قابل اهدای فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده، کلیه‌ها و برخی بافت‌های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب است. اهداء کنندگان عضو، بخشندگان و سخاوتمندانی هستند که فریاد سکوت بیماران نیازمند را شنیده و دست‌ها و دل‌های پر از مهرشان با آن‌ها همنوا شده و مرهمی بر زخم آنان می‌شوند.