ماموران رأی در مجلس چه می‌کنند؟

آرمان ملي- مطهره شفيعي: قصد دارند که باز هم مسافر بهارستان شوند اما مي‌دانند طي اين مسير با توجه به عملکردي که در مجلس دهم و پيش از آن داشتند، ساده نخواهد بود و بزرگترين مانع بر سر راه آنها رفتارهايي است که در طي سال‌هاي اخير از سوي آنها مشاهده و البته تقبيح شد. 6 مهرماه بود که ايلنا خبر داد: «شوراي هماهنگي اصولگرايان قم بعد از بررسي گزينه‌هاي مختلف براي قرار گرفتن در کنار اميرآبادي و ذوالنور، در نهايت زاکاني نماينده سابق تهران را براي قرار گرفتن در ليست انتخاباتي خود انتخاب کردند.» هر 3 منتخب شوراي هماهنگي تجربه حضور درمجلس را داشته يا دارند اما به‌خوبي مي‌دانند براي ورود به بهارستان يازدهم نياز به آراي مردم قم هست؛ همان مردمي که سال‌هاست به تکيه زدن علي لاريجاني نماينده قم بر کرسي رياست افتخار مي‌کنند و حالا دلواپسان درصدد آن هستند تا با حذف چهره‌هاي مورد اعتماد مردم اين شهر، خودشان را به بهارستان يازدهم برسانند که براي نيل به اين خواسته به برنامه‌ريزي پرداختند و در گام نخست محيط تبليغ را به دو بخش قم و بهارستان تقسيم کردند که در ادامه به اقدامات هر دو گروه پرداخته مي‌شود.
ماموران راي در مجلس چه مي‌کنند؟
چندي قبل بود که آيت‌ا... غرويان، استاد حوزه علميه قم با بيان اينکه تجربه نشان داده که مردم انتخاب افراد موردنظر پايداري‌ها را به عنوان انتخاب اصلح قبول ندارند بنابراين جبهه پايداري درصدد آن است که نمايندگان قم از ميان اعضاي آنها يا نزديک به تفکر اين جريان انتخاب شوند و بالارفتن محبوبيت لاريجاني براي آنها خوشايند نيست پس بايد به کاستن از اعتبار او بينديشند. در سخنراني سال 91 چهره‌هايي وابسته به اين طيف مانع سخنراني لاريجاني در سالروز گراميداشت 22 بهمن شدند و هفته پيش پس از تصويب کليات طرح تشکيل وزارت تجارت و خدمات بازرگاني، مخالفان اين طرح تذکراتي را مطرح کردند که از جمله اين افراد «نصرا... پژمانفر» عضو جبهه پايداري بود. او رئيس مجلس را ديکتاتور خطاب کرد. علي لاريجاني خطاب به نماينده مشهد گفت: «توهين نکنيد آقاي پژمانفر! تذکرتان را ثبت مي‌کنم و جواب‌تان را مي‌دهيم. اينکه فرياد مي‌زنيد و مي‌آييد اينجا کار درستي نيست. در مجلس که فقط شما تشريف نداريد. عادت کرده‌ايد با فرياد کارهايتان را جلو ببريد.» در همين حين پژمانفر خطاب به لاريجاني گفت: ديکتاتور! ديکتاتور! بيان اين کلمه عصبانيت علي لاريجاني را برانگيخت و گفت: «توهين نکنيد! ديکتاتور ديکتاتور! يک چيزي ياد گرفته‌ايد. ديکتاتور شما هستيد که اين بساط را در کشور راه انداخته‌ايد و تريبون يک‌طرفه شماييد که همه تريبون‌ها دست‌تان است و هر چه مي‌خواهيد به همه مي‌گوييد. کسي هم هيچ‌چيز به شما نمي‌گويد که اين مملکت اين‌گونه شده است.» او ادامه داد: «چهار نفر اين‌طور حرف مي‌زنند و بقيه تسليم مي‌شوند. ما چيزي به شما نمي‌گوييم ولي شما هر کار مي‌خواهيد مي‌کنيد.» روز گذشته همين پروژه بار ديگر اجرا شد و اين بار نمايندگان پايداري مسعود پزشکيان که در غياب لاريجاني بر کرسي رياست نشسته بود را مورد هجمه قرار دادند؛ ظاهرا «ديکتاتور» کليد واژه انتخابات جبهه پايداري براي حذف رقباي انتخاباتي در قم است. ديروز اصرارهاي ذوالنوري براي ارائه تذکر هفتادوپنجي با اين جمله پزشکيان روبه‌رو شد که «فوريت چه تذکري دارد؟ وارد نيست.» او سپس از نمايندگان خواست که آراي خود درباره اين يک فوريت مطرح کنند اما فريادها در صحن مجلس پايان نيافت. آنقدر که حتي ذوالنوري بر سر پزشکيان فرياد زد که شما ديکتاتور هستيد. ذوالنوري حتي پس از پايان رأي‌گيري به جايگاه هيات‌رئيسه رفت و دقايقي با مسعود پزشکيان بحث کرد. در همين حين آزادي‌خواه که به سمت هيات رئيسه رفته بود فريادزنان به پزشکيان گفت که وقت ما را گرفتيد و نگذاشتيد که حرف بزنم، که پزشکيان به او گفت وقت را نگاه کن بعد تذکر بده، تخلف را شما مي‌کنيد که اضافه حرف مي‌زنيد، بنشين سرجايت.» اعضاي جبهه پايداري از زمان مجلس براي تبليغات انتخاباتي استفاده مي‌کنند و به خودشان يادآوري نمي‌کنند که تريبون مجلس عمومي است و نبايد براي ميل به اهداف انتخاباتي خود از آن استفاده کرد. اعضاي جبهه پايداري در مجلس در حالي مي‌خواهند خوبي خود را به تثبيت برسانند که رفتار آنها گوياي ترس از عدم کسب راي است و آنها چاره‌اي ندارند جز حذف رقيب در بهارستان تا شايد خودشان بهارستاني شوند و به عبارتي توهين مرز انتخاباتي اعضاي پايداري است.
تبليغات در شهر قم


دلواپسان خواهان حضور در مجلس مسير دومي هم دارند که شرکت در مراسم‌هاي مختلفي است که برگزار مي‌شود به عنوان نمونه، ذوالنوري در مراسم افتتاح و بهره‌برداري از مجموعه ورزشي شهيد اکبر غلامپور سخنراني کرد و از آقازاده‌ها و حقوق‌هاي نجومي انتقاد کرد و يا در مراسم توديع و معارفه روساي سابق و جديد دانشگاه علوم پزشکي قم سخنراني مي‌کند و... زاکاني هم اين روزها مسافت تهران به قم و عکس آن را مي‌پيمايد و در مراسم‌هاي مختلفي سخنراني مي‌کند مانند چند روز قبل که به قم رفت و در مراسم بزرگداشت شهيد مصطفي چمران «آيين ملي بزرگداشت استاد تراز انقلاب اسلامي دانشگاه‌هاي استان» سخنراني کرد. نکته ديگر اينکه اطرافيان زاکاني براي ترغيب او به کانديدا شدن در انتخابات مجلس وعده رياست پارلمان را به او مي‌دهند که آيت‌ا... محسن غرويان اين ادعا را رد کرده و مي‌گويد: «نامزدي زاکاني از قم نمي‌تواند تضمين رياست او بر مجلس آينده باشد». ديروز هم نماينده قم در مجلس، در خصوص نهايي شدن ليست شوراي هماهنگي اصولگرايان قم گفت: هنوز اين ليست و حرف‌هاي پيرامون آن قطعي نيست. شوراي هماهنگي هنوز ليستي را اعلام نکرده و هنوز به نتيجه کامل نرسيده است. ممکن است در اين ليست شاهد تغييراتي باشيم. او در پاسخ به سوال که، باتوجه به پرونده‌اي که زاکاني دارد آيا مي‌تواند در دور بعد نماينده شود زيرا در ليست شورا قرار دارد، گفت: اين سوال را بايد از زاکاني و شوراي نگهبان بپرسيد. احمد اميرآبادي فراهاني گزينه ديگر دلواپسان براي مجلس يازدهم است. اميرآبادي سعي دارد با اقدامات خاص خودش را مطرح کند چنانکه چند روز قبل در جريان حواشي صدرالساداتي‌ها گفت: «برادران صدرالساداتي در قم هستند، احضار و بازداشت نشده‌اند و زندگي عادي خودشان را دارند» يا چند ماه قبل به نانوايان قم گفت: «اعتراض شما به حق است» تا اينگونه وانمود کند از مشکلات اصناف مختلف آگاه است و با آنها همدردي مي‌کند!
سکوت مسئولان قم از اقدامات تندروها
البته حاميان جبهه پايداري در قم هم همراه نمايندگانشان هستند. چنانکه چندي قبل بود که وقتي مجري يک مراسم از حجت‌الاسلام والمسلمين واعظي رئيس دفتر تبليغات اسلامي که ميزبان برنامه بود جهت سخنراني و عرض خيرمقدم دعوت کرد، اين طلبه جوان با قطع سخن وي عنوان کرد که شما نبايد در اين مراسم سخنراني کنيد و چند دقيقه‌اي جلسه را به حاشيه کشاند و در اين زمان نيز رئيس دفتر تبليغات از رئيس دستگاه قضا جهت سخنراني دعوت و از ايراد سخن منصرف شد. عدم پاسخ به اين فرد و صرف نظر کردن از سخنراني در واقع نشان از هوشياري ايشان بود که اين طلبه و چندين نفر ديگر که مشخص بود هماهنگ با اين شخص در نقاط مختلف سالن براي برهم زدن نظم جلسه حضور دارند را در اهدافشان ناکام گذاشتند. نکته قابل تامل سکوت مسئولان دولتي در برابر اقدامات دلواپسان و اعضاي جبهه پايداري در قم است چنانکه به نظر مي‌رسد نوعي رعب و وحشت از اين جريان در برخي مسئولان مشاهده مي‌شود.
لاريجاني کدام طرفي است؟
ديروز تابناک نوشت؛ لاريجاني همچنين يکي از رهبران ائتلاف فراگير اصول‌گرايان در انتخابات مجلس هشتم و نيز جبهه متحد اصولگرايان در انتخابات مجلس نهم بوده و در مجلس نهم، هدايت فراکسيون رهروان ولايت را بر عهده داشت. در جريان انتخابات مجلس دهم، جامعه مدرسين حوزه علميه قم از وي حمايت کرد، اما نام او در فهرست انتخاباتي ائتلاف بزرگ اصولگرايان قرار نگرفت تا اينکه از سوي فهرست اميد (اصلاح‌طلبان) مورد حمايت قرار گرفت اما لاريجاني خود را مستقل ياد کرد. برخي اکنون از رئيس فعلي مجلس با تعابيري نظير «اصولگراي اعتدالي» و «يک سياستمدار راست ميانه که به آرامي در حال فاصله گرفتن از اردوگاه اصولگرايان است» ياد مي‌کنند.