برنامه فوق محرمانه انگلیس در حمایت از ارتش عربستان

سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی ماوریک، در این افشاگری تصادفی اذعان شده در این برنامه که در قالب وزارت دفاع انگلیس بوده، اما برای دولت عربستان هزینه شده، ده‌ها برابر بیشتر از آنچه که دولت انگلیس به صورت علنی آن را اعلام کرده بود، نیرو به کار گرفته و این مسئله سؤالاتی درباره گمراه کردن پارلمان از سوی وزرای دولت به وجود آورده است.
پروژه ارتباطات گارد ملی عربستان سعودی موسوم به «سنگکام» از ۱۹۷۸ عملیاتی است، زمانی که دولت انگلیس یک تفاهمنامه را با مقام‌ها در ریاض امضا کرد. این پروژه اقدام به تأمین تجهیزات ارتباطی نظامی برای گارد ملی عربستان می‌کند، اما این تفاهمنامه که خود محرمانه است، بر محرمانه بودن کامل بودجه آن تأکید می‌کند. ژوئیه سال جاری میلادی وزارت دفاع انگلیس برای سمت مدیر پروژه مذکور مستقر در ریاض آگهی منتشر کرد و تنها مردان می‌توانستند برای آن درخواست بدهند. متن آگهی به این شرح بود: تیم پروژه سنگکام وزارت دفاع انگلیس مسئول انتقال یک برنامه ۲ میلیارد پوندی برای مدرن کردن شبکه ارتباطی گارد ملی عربستان است. این نخستین اعتراف علنی وزارت دفاع انگلیس درباره حجم بودجه سنگکام در تاریخ ۴۰ ساله آن است و چنین اشتباه تصادفی احتمالاً همتایان سعودی را عصبانی می‌کند. این بودجه ۲ میلیارد پوندی برای یک بازه ۱۰ ساله است و در فوریه ۲۰۱۰ روی آن توافق شده است. این فاز جدید درباره پروژه سنگکام ۱۵ برابر بزرگ‌تر از توافق قبلی به ارزش ۱۲۴ میلیون پوند در سال ۲۰۰۴ است.
یکی از سخنگو‌های وزارت دفاع انگلیس گفت: اطلاع درباره پست مدیر این پروژه به صورت اشتباه آپلود شده و در نهایت از سایت برداشته شد. این بودجه محرمانه است. گارد ملی عربستان موسوم به ارتش سفید از ۱۳۰هزار سرباز تشکیل شده و به عنوان یک نیروی امنیتی داخلی جدا از ارتش مرسوم این کشور عمل می‌کند. این ارتش سفید از قبایل وفادار به خاندان حاکم سعودی تشکیل شده و وظیفه اصلی آن دفاع از خانواده سلطنتی در مقابل کودتا است، اما به دستور ملک سلمان در سال ۲۰۱۵ به جنگ یمن هم وارد شده است.