منابع نفتی صرف اعتبارات عمرانی می‌شود



به گفته سخنگوی دولت از سال آینده در لایحه بودجه، بودجه جاری از نفت جدا می‌شود. به گزارش «ایران»، علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود با بیان اینکه از سال آینده بودجه جاری از نفت جدا می‌شود، تصریح کرد: در این صورت هر آنچه از منابع نفتی به‌دست بیاید صرف اعتبارات عمرانی و تملک‌زدایی می‌شود که این تصمیم بسیار بزرگی است.
ربیعی، تصمیم مهم دیگر را دوسالانه و غلطان شدن بودجه عنوان کرد و گفت: علاوه بر اینکه بودجه ۹۹ را به مجلس خواهیم داد، بودجه ۱۴۰۰ را نیز برای اطلاع خواهیم داد و در زمان ارائه بودجه ۱۴۰۰، بودجه ۱۴۰۱ هم باز هم جهت اطلاع به پیوست خواهد رفت که این به اصلاح قانون کمک می‌کند.


ربیعی یادآور شد: خیلی از کشورها این زمان را ۲ یا ۳ ساله کرده‌اند ولی چون بودجه ما یک‌ساله است برای اینکه پیش‌بینی پذیری را بیشتر کنیم، الان آن را دوساله می‌دهیم.
او اضافه کرد: اکنون هزار دستگاه و ۹ هزار ردیف برنامه داریم که این موضوع قدرت نظارت بر بودجه و برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی و مدیریت وزیر و بالاترین مقام اجرایی را دچار مشکل کرده است. پیشنهادی که به دولت آمده و در این مورد بحث می‌شود، کاهش دادن آن به حدود ۱۰۰ دستگاه و ردیف است چرا که این کار قدرت تمرکز را افزایش می‌دهد و بالاترین مقام می‌تواند اولویت را تشخیص بدهد.
وی به بحث کوچک‌سازی دولت اشاره کرد و گفت: قرار است برای کوچک‌سازی دولت کمیته‌ای تشکیل شود، که واگذاری، برون سپاری‌ها و ادغام دستگاه‌ها در این کمیته بررسی می‌شود. این موارد از اصلاحات بسیار جدی است و اتخاذ این تصمیمات بلندمدت از سوی دولت، به نفع دولت‌های آینده هم خواهد بود. سخنگوی دولت افزود: با این اصلاح ساختار امکان نظارت بر نهادهای عمومی و غیردولتی و شرکت‌های دولتی افزایش پیدا می‌کند. الان طرح‌های زیانده وجود دارد و اصلاح ساختار مالکیت نیز باید صورت بگیرد و همچنین مدیریت شرکت‌های دولتی در این بودجه پیش‌بینی شده است.
ربیعی همچنین درباره سهمیه بندی بنزین گفت: سناریوهای مختلفی در این زمینه وجود دارد، اما دولت هنوز تصمیم قطعی و نهایی در این زمینه نگرفته است.  ربیعی همچنین درباره ایده «بیشتر در برابر بیشتر» که از سوی رئیس جمهوری در سخنرانی سازمان ملل و معطوف به گفت‌وگوهای درباره برجام مطرح شد نیز با بیان اینکه این ایده در چارچوب‌های برجامی تعریف می‌شود و چیز دیگری مانند موشک در آن نیست، اضافه کرد: نه تنها مسأله موشک، بلکه قطع رابطه و کمک‌های معنوی ایران با گروه‌های مقاومت در منطقه هم مطرح نیست، بنابراین این پیشنهاد تنها در چارچوب برجام است، مانند اینکه می‌توانیم پیشنهاد کنیم تا مجلس شورای اسلامی و کنگره امریکا همزمان تعهدات متقابل را عملیاتی کنند، اما چیزی بیش از این نبود.
سخنگوی دولت درباره انتقاد منتقدان داخلی به خنده‌های روحانی در دیدار با سران اروپایی نیز با اشاره به اینکه تندروهای امریکایی این خنده‌ها را به معنای بی تأثیر بودن فشارهای امریکا بر ایران و بالابودن روحیه رئیس جمهوری کشورمان دانستند، تصریح کرد: منتقدان داخلی هرجور که می‌خواهند می‌توانند این رفتار را تفسیر کنند، اما این مسأله آنقدر جزئی است که دلیلی نمی‌بینیم بیش از این درباره آن صحبت شود.
ربیعی درباره ثبت دارایی وزرا در سامانه ثبت اموال مسئولان، با بیان اینکه پیش از این به صورت کتبی از وزرا درخواست می‌شد دارایی خود را اعلام کنند و حالا این فرآیند الکترونیکی شده است، اظهار کرد: زمانی که وزیر بودم، خودم و سایر وزرا ضمن اعلام ریز دارایی‌های خود، حتی تغییرات جزئی را هم اعلام می‌کردیم، اکنون هم از دولت کسی را نمی‌شناسم که این کار را نکرده باشد. نشست خبری روز گذشته سخنگوی دولت که با روز جهانی ناشنوایان مصادف شده بود، در ابتکاری جالب، با حضور و اجرای همزمان از سوی «مترجم زبان اشاره» برای ناشنوایان برگزار و از رسانه ملی پخش شد. ربیعی در این جلسه با گرامیداشت روز ناشنوایان گفت: امروز تعداد ناشنوایان کشور ۲۳۳ هزار و ۳۲۴ نفر است و صد هزار و ۷۳۵ نفر از این تعداد با سازمان بهزیستی همکاری می‌کنند. همچنین سخنگوی دولت در این نشست که یک روز پس از روز «آتش نشانی» برگزار شد، از یکی از آتش نشانان بازنشسته که فرزند او در حادثه پلاسکو به شهادت رسیده بود و نیز سخنگوی سازمان آتش نشانی قدردانی کرد.