تکرار فاجعه کشف رود این بار در چالیدره

چند روز قبل بود که خبرهایی مبنی بر آلودگی آب سد چالیدره به دلیل ورود فاضلاب به این سد به دستمان رسید. موضوعی که آن را رئیس اداره محیط زیست طرقبه شاندیز هم تایید کرد .بعد ازتماس های مکرر موفق به دریافت اطلاعات مستند درباره این مشکل  زیست محیطی شدیم.یکی از بازرسان مجموعه گردشگری چالیدره تعداد زیادی صورت جلسه از پاسگاه طرقبه در اختیارمان گذاشت که متن آن نشان دهنده حضور ماموران گشت انتظامی برای بررسی موضوع در محل بود.در یکی از فیلم ها فاضلاب سرریز شده به صورت مستقیم وارد دریاچه می شد و در فیلمی دیگر فردی فاضلاب جمع شده  در برخی از نقاط منتهی به دریاچه را به سمت دریاچه هدایت می کرد.
آب سد کاملا آلوده شده است
برای اطلاع بیشتر از  موضوع با بازرس این مجموعه گردشگری تماس می گیریم. وی درباره ماجرای آلودگی سد چالیدره به خبرنگار ما می گوید: چند سال است سرریز سپتیک و فاضلاب مجموعه های تجاری چالیدره  به آب سد وارد می شود و باوجود آگاهی شهرداری و مسئولان شهر طرقبه از این فاجعه هیچ کس تا امروز با بهره بردار این مجموعه برخوردی نکرده است.وی می افزاید: ما بیشتر از 15 فقره گزارش مستند در این باره  داریم و موضوع را با دادستانی درمیان گذاشته ایم ولی تاکنون هیچ  اتفاقی نیفتاده است و چندین سال است که سپتیک و محل نگهداری فاضلاب این مجموعه مشکل دارد و طی این مدت سرریز سپتیک ها به سد وارد می شده و طبق نمونه آزمایش هایی که ما گرفته ایم آب سد کاملا آلوده شده است.وی تصریح می‌کند: من تا امروز پیگیری های زیادی را داشته و با مدرک و دلیل ادعایم را به تعدادی از مسئولان شهرداری ثابت کرده ام اما تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده و بهره بردار به دلیل بالا بودن هزینه استاندارد سازی سپتیک حاضر به استاندارد سازی نیست.
بروز بیماری به دلیل آلودگی آب سد


وی ضمن اعلام این نکته که به تازگی در بین تعدادی از مردم و باغداران طرقبه این هراس به وجود آمده که آلودگی آب این سد در دراز مدت باعث ایجاد بیماری شود، مدعی می شود: حتی یکی از افرادی که زیر این سد گلخانه دارد به علت تماس هر روزه با آب این سد دچار بیماری های پوستی شده و پوست دست و پای افرادی که در این گلخانه فعالیت دارند  ترک خورده و دو سال است پیگیری هایی را انجام داده اند ولی به نتیجه ای نرسیده اند.تعداد زیادی از باغداران اعلام کرده اند که به وسیله تانکر به باغ هایشان  آب می برند و به شدت از  بوی بد آب سد گلایه مندند  و باغداران هم از سرایت آلودگی به خاک باغ شان هراس دارند.
آلودگی آب سد چالیدره واقعیت دارد
برای آگاهی از صحت اطلاعاتی که به دستمان رسیده است با مرتضی شیرزور رئیس اداره حفاظت محیط زیست طرقبه شاندیز تماس می گیریم. شیرزور در این باره می گوید: مدتی قبل گزارشی مبنی بر آلودگی آب دریاچه مصنوعی چالیدره به دست ما رسید و به این موضوع ورود کردیم و نمونه گیری هایی را انجام دادیم. متاسفانه آلایندگی برای ما محرز شد که در همین باره اخطاریه ای برای مدیریت سد چالیدره صادر شد تا برای ارائه تذکر به بهره بردار مربوط اقدام کند و در نهایت قرار بر این شد طی یک ماه آینده این مشکل را برطرف کند. (این موضوع در حالی به  رئیس محیط زیست اعلام شده بود که برخی منابع خبری اعلام کردند این بهره بردار باید تا پایان سال گذشته تمامی اقدامات را انجام می داده است).شیرزور می‌افزاید: به خاطر این که آب چالیدره به عنوان آب شرب استفاده نمی شود استانداردهای ما نوعی استانداردهای تعدیل شده است و از محل هایی که اعلام شده بود نمونه برداری هایی را انجام دادیم و حتی کشتی تفریحی را که در سطح دریاچه رفت و آمد می کند ، الزام کردیم که مخزنی رابرای فاضلاب خود تعبیه کند و خوشبختانه این آلودگی ناشی از فاضلاب سرویس های بهداشتی و فاضلابی که منبع انسانی داشته باشد نیست و نوع آلودگی ناشی از شست وشو،مواد شوینده  و شست وشوی محوطه بوده است.وی درباره علت آلودگی آب این سد خاطر نشان می کند:در یک بازه زمانی سه سپتیک این مجموعه که برای جمع آوری فاضلاب در نظر گرفته شده از کار افتاده بود و قرار بر این شدکه فاضلاب از سپتیک ها به صورت خام وارد دریاچه نشود . شیر زور به یکی دیگر از منابع آلاینده این سد اشاره و تصریح می کند: از دیگر مشکلاتی که احتمال آلودگی آب از آن طریق وجود دارد،  ورودی کانالی است که آب رودخانه جاغرق را به این سد می رساند و امیدواریم این مسیر هم مدیریت شود تا آلایندگی این دریاچه توسط این آب ها نیز به حداقل برسد.وی درباره نشت سپتیک های مجموعه گردشگری چالیدره به این دریاچه مصنوعی می گوید: منکر موضوع نشت آلودگی به این سد نیستیم و ندیده ایم به صورت مستقیم آب آلوده وارد این سد شود مگر این که در ساعاتی که ماموران ما در این محل حضور ندارند شیر تخلیه سپتیک ها باز شود که در صورت مشاهده پیگیری های قضایی را انجام می دهند.
آلودگی سد ناشی از فاضلاب مجموعه گردشگری است
علایی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان می گوید:از نظر ما  آلودگی آب چالیدره به وسیله رودخانه جاغرق کاملا رد شده است.وی درباره آلودگی آب این سد می گوید: این سدتوسط شهرداری مشهد، آب منطقه ای و مجموعه مهندسی که در این طرح مشارکت داشتند ساخته و بعدها به طرح گردشگری تبدیل شده است. داور محیط زیست اعلام کرد: تحقیقا آلودگی آب این سد حاصل فاضلاب گردشگری است که شهرداری طرقبه در این محل ساخته است و در این زمینه ما با شهرداری طرقبه وارد مذاکره می شویم تا هرچه سریع تر سپتیک این مجموعه را جمع آوری یا تصفیه کنند تا این مشکل بر طرف شود.
آلوده سازی این سد و جلوگیری از ورود بازرس جرم است
علایی درباره احتمال تاثیر آلودگی آب این سد بر چاه های پایین دست می افزاید:اگر رها سازی آب آلوده در این سد توسط مجموعه گردشگری انجام شده شهرداری موظف است این موضوع را بررسی کند ولی این سد هیچ تاثیری بر منابع آبی پایین دست ندارد چون این سد ذخیره ای است و ارتباط آن با پایین دست کاملا قطع است. از این بابت نگران نیستیم ولی ازاین بابت که این سد یک سد گردشگری است و تعداد زیادی از مسافران به این سد می روند ما نگرانیم و آلوده سازی آن جرم است. افرادی که این مجموعه گردشگری را ساخته اند و پیمانکاران شهرداری هستند موظف اند فاضلاب شان را برابر استاندارد تصفیه کنند و گرنه شرکت آب منطقه ای با کمک محیط زیست  با این موضوع به شدت برخورد می کند.وی درباره این ادعا که از ورود بازرس به این مجموعه جلوگیری شده است می گوید: از نظر ما این کار جرم است و در صورت واقعیت داشتن این ادعا با این افراد برخوردهای لازم را خواهیم کرد.