مبلغ سرقت قابل توجه نبوده!

آرمان ملي- مطهره شفيعي: از اول هفته بسياري مي‌گويند «فراکسيون ولايي مجلس نزديک به پايداري از وضعيت مالي خوبي برخوردار است و برخي از اعضاي آن تنها براي جامعه سرود صرفه‌جويي و زندگي در تحريم براي عزت کشور سر مي‌دهند» و اين ادعاها زماني مانند ديروز پررنگ مي‌شود. تقي کبيري نماينده خوي و عضو فراکسيون ولايي که اخيرا حواشي سرقت پول نقد به مبلغ 400 ميليون تومان و همچنين 250 هزار يورو از منزل وي فضاي رسانه‌ها را پر کرده بود، براي دقايقي در حاشيه جلسه علني مجلس به جايگاه خبرنگاران آمد و تنها با يک رسانه تصويري در اين رابطه به ارائه توضيحاتي پرداخت. پس از پايان مصاحبه او با آن رسانه تصويري، جمعي از خبرنگاران رسانه‌هاي مکتوب از او خواستار توضيحاتي در رابطه با اين موضوع شدند اما اين نماينده از پاسخ به سوالات خبرنگاران خودداري کرد و گفت: توضيحاتم را از آن رسانه بگيريد. اين نماينده نهايتا با بي‌پاسخ گذاشتن سوالات خبرنگاران از جمع آنها خارج شد.
محتواي بيانيه چه بود؟
بيانيه نماينده ولايي همانطور که وعده داده بود روز گذشته منتشر شد که چنين بود: «احتراما به اطلاع مي‌رساند، خبر سرقت مبالغ قابل توجهي ارز و ريال از منزل يک نماينده مجلس کذب محض بوده و صرفا تعدادي اسناد و مدارک به همراه مقداري طلاجات شخصي و اندکي وجه نقد مورد سرقت قرار گرفته که هيات رئيسه محترم مجلس در جريان امر مي‌باشند و پرونده مربوطه نيز توسط پليس آگاهي تهران تحت پيگرد است. شايعه پراکني و تخريب شأن نمايندگي مردم و تضعيف جايگاه مجلس شوراي اسلامي و ايجاد فضاي بي‌اعتمادي نسبت به خدمتگزاران صديق انقلاب اسلامي توسط برخي افراد و بلندگوهاي احزاب مخالف شناسنامه‌دار، روشي منسوخ و داراي سابقه ديرينه بوده، از اين‌رو کليه خبرنگاران محترم، افراد صاحب قلم و فعالان حوزه رسانه را به تقواي الهي و اخلاق حرفه‌اي دعوت کرده و انتظار داريم ضمن تکذيب اين خبر، مطالب خود را با استناد به منابع موثق منتشر نمايند تا خداي نکرده موجبات وهن جايگاه مجلس و نمايندگان محترم مردم را فراهم نکنند. بديهي است، اهداف دروغ پردازان و منشأ اتهامات وارده و رفتار مجرمانه برخي افراد و رسانه‌هاي هتاک و خاطي که مصداق عيني نشر اکاذيب و تشويش اذهان عمومي است با جديت هرچه تمام مورد پيگرد قضايي قرار خواهد گرفت.» سوالي در اذهان برخي افراد با رويت اين بيانيه شکل گرفت و آن هم چنين بود که چرا نماينده خوي که عضو فراکسيون ولايي مجلس هم هست اکنون به ياد تکذيب سرقت پول هنگفت از منزلش افتاده و دربيانيه‌‌اي به تکذيب آن پرداخته است. از سوي ديگر اگر سرقت مبلغ هنگفت پول منزل تقي کبيري کذب است پس به چه دليل او ديروز از پاسخ به سوالات نمايندگان رسانه‌هاي غيرتصويري خودداري کرد. آيا تصور نمي‌شود تکذيب پولهاي هنگفت از منزل کبيري درجمع نمايندگان همه رسانه‌ها اين ادعا را باورپذيرتر مي‌کند و خودداري ديروز نماينده خوي از پاسخ به اصحاب رسانه مکتوب بر شائبه صحت و سقم تکذيب سرقت پول زياد افزود. از سوي ديگر الميرا شريفي مجري صداوسيما هم به ادعاها درباره اين سرقت واکنش نشان داد و چنين توئيتي را منتشر کرد: «نگهداري بيش از 10 هزار دلار يا يورو در منزل قاچاق محسوب مي‌شود و اگر در ثنا ثبت نشده باشد پولشويي است». نکته قابل تامل ديگري که توجه‌ها را به خود جلب کرد دو رفتار نماينده خوي بود چنانکه او روزي در جمع نمايندگاني حضور يافت که برجام را به آتش کشيدند و از سوي ديگر اظهارات زيادي درباره بازار ارز و طلا داشت. به عنوان نمونه در تيرماه گفت: «دلالان به دنبال ايجاد فضاي رواني در بازار ارز هستند و نوسانات روزهاي اخير نرخ ارز به دليل شوک رواني بوده و چند روز ديگر به حالت اوليه باز مي‌گردد.»
سرقت يا تسويه حساب با نماينده


فارغ از خبر سرقت پول هنگفت از خانه کبيري بايد دانست سرقت دومين موضوعي است که به ذهن خطور مي‌کند و در ابتدا اين سوال پرسيده مي‌شود که يک نماينده از چه راهي توان کسب مبلغ بالاي پول به‌صورت ريال و يورو را داشته است. در همين راستا روز گذشته يک حقوقدان گفت: به طور کلي خريد و فروش ارز خارج از چرخه بانک مرکزي و صرافي‌هاي مجاز ممنوع و متعلق به توليدکننده و صادرکننده است که براي اين منظور هم افراد بايد در سامانه ثبت نام کرده و ارز نيمايي دريافت کنند؛ به همين دليل هم بايد مبدأ و منشأ ارز سرقت شده از خانه نماينده مجلس مشخص شود. نعمت احمدي در خصوص نماينده‌اي که اين ميزان ارز از منزلش سرقت شده است، گفت: اين نماينده يا ارز را از چهارراه استانبول خريده که قاچاق است يا ارز از صادراتي به دست آمده و شرکتي دارد که علاوه براينکه بايد بپرسيم آيا نماينده مجلس مي‌تواند کار اقتصادي انجام دهد؛ مهمتر اين است که چرا ارز خود را به سامانه نيما نداده است. به راحتي مي‌توانيم متوجه شويم چگونه به دست آمده و مبدا و منشاء آن چيست؟ وي افزود: خانه نمايندگان مجلس از امنيت بالايي برخوردار است و بايد ديد آيا اصل سرقت درست است يا تسويه حسابي بين اين آقاي نماينده و ديگراني بوده که در تخلفات احتمالي وي شريک هستند.
تکاپو براي اعلام دارايي نمايندگان
موضوع دزدي از خانه کبيري سبب شد تا روز گذشته نمايندکان براي اجراي قانون ميزان دارايي بهارستان نشينان به تکاپو بيفتند چنانکه عليرضا سليمي، نماينده محلات در مجلس عملياتي شدن اعلام دارايي مسئولان را موجب جلوگيري از رانت‌هاي اقتصادي و اطلاعاتي خواند و گفت: «هيأت‌رئيسه مجلس بکوشد نمايندگان هرچه سريع‌تر اموال خود را در سامانه ثبت کنند. پيش از اين با ارسال نامه‌اي به هيأت رئيسه مجلس از آنها خواسته‌ايم اقداماتي از سوي هيأت رئيسه برنامه‌ريزي شود که همه نمايندگان بتوانند سريع‌تر اموال خود را در اين سامانه ثبت کنند».