ایران در انتظار بازگشت 17 هزار لوح هخامنشی

زهرا کشوری
خبرنگار
مدیر مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو از آماده کردن محموله پنجم لوح‌های هخامنشی برای استرداد به ایران خبر می‌دهد. به‌گزارش «ایران» «پروفسور وودز» می‌گوید که الواح باقیمانده در مؤسسه شرق‌شناسی را در سه مرحله به ایران بازمی‌گرداند. او البته در پاسخ به این سؤال که آیا مشکل حقوقی پیش پای الواح باقیمانده سبز نمی‌شود هم می‌گوید  تضمین نمی‌دهد که مشکلی پیش نیاید اما تلاش می‌کند تا الواح بدون مشکل به ایران وارد شوند. او در نشست خبری رونمایی از الواح بازگشته به ایران درباره محدوده زمانی ورود پنجمین محموله الواح 2500 ساله هم می‌گوید: «دپارتمان خزانه‌داری امریکا نظر نهایی را می‌دهد.» جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران هم در پاسخ به دلنگرانی‌ها درباره موانع احتمالی به رأی صادره در دادگاهی در امریکا اشاره می‌کند و می‌گوید:«دولت‌ها نمی‌توانند در فعالیت‌های فرهنگی و بازگرداندن آثار تاریخی، مانع و خللی ایجاد کنند. این رأی به نفع ایران صادر شده است و مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو نیز در جریان بازگرداندن این الواح با ایران همکاری داشته است.»
با‌وجود آنکه پروفسور وودز می‌گوید نمی‌تواند درباره بازگشت 17 هزار لوح باقیمانده تضمین بدهد اما می‌گوید:«دلم روشن است؛ چرا که در زمان انتقال ١٧٠٠ لوح هخامنشی فرآیند را یاد گرفتیم اما چون این کار به مجوز دولتی نیاز دارد و ما کنترلی روی این مجوز نداریم، نظر نهایی را دپارتمان خزانه‌داری امریکا می‌دهد و نمی‌توانم به ضمانت بگویم صددرصد برمی‌گردد. ما فقط می‌توانیم بگوییم مسیر درستی را پیش می‌رویم و سعی می‌کنیم مثل دو سال گذشته به بازگشت سایر الواح کمک کنیم.» وودز از آغاز بسته‌بندی محموله پنجم الواح هخامنشی خبر می‌دهد و می‌گوید:«محافظت و برگرداندن این الواح همیشه هدف ما بوده است. برای همین روند قانونی این کار را در دادگاه پی گرفتیم و میلیون‌ها دلار برای برگرداندن این الواح و محافظت از آن هزینه کردیم و خیلی جنگیدیم. امیدوارم باز هم موفق باشیم.»


محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز می‌گوید: «وکلای ما در امریکا تلاش می‌کنند کل فرآیند بازگشت سایر الواح هخامنشی را سریع‌تر انجام دهند تا در زمان کمتری به ایران برگردد و بخشی از این کار را وکلای حقوقی ایران در امریکا دنبال می‌کنند.»
جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران نیز از بازسازی موزه ایران باستان و اختصاص بخشی از آن به الواح هخامنشی خبر می‌دهد و می‌گوید: «این بخش محلی می‌شود تا محققان و دانش‌آموزان آنها را از نزدیک ببینند و درباره آنها مطالعه داشته باشند‌.»
همچنین او در خصوص دلایل محرمانه بودن برگشت الواح هخامنشی به ایران می‌گوید: «این قوانین تعیین‌شده برای جابه‌جا کردن آثار تاریخی است، چون ممکن است برخی اخبار منتشر شده مشکلی را برای امنیت آثار ایجاد کنند.»
نوکنده درباره وضعیت محل نگهداری الواح بازگشته به موزه ملی هم می‌گوید:«مخزن موزه ملی ایران یکی از امن‌ترین و استانداردترین مخازن موزه‌های کشور است و این مخزن قبل از ورود این الواح مکان نگهداری از ۳هزار اثر تاریخی بود.»
او درباره اصل بودن الواح بازگشته هم می‌گوید: «هیأت عالی تخصصی هم اصل بودن الواح هخامنشی را تأیید کرده است.»
١٧٨٣ لوح هخامنشی چهارمین محموله‌ای بود که هفته جاری پس از ٨٠ سال از امریکا به ایران برگردانده شد. همچنان ١٧ هزار لوح دیگر در اختیار این مؤسسه است. از الواحی که به تازگی از شیکاگو به تهران بازگشته دیروز با حضور «علی‌اصغر مونسان» وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در حضور خبرنگار رونمایی شد. این الواح تا 30 مهر در معرض دید عموم قرار دارند.