رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت تصریح کرد عزت ملت ایران، شرط مذاکره

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امروز و با وجود مظلومیت و فشار به این ملت، روز عزت ملت ایران است، تصریح کرد: قدرت و جایگاه ملت بزرگ ایران بعد از یکسال و نیم فشار مداوم اقتصادی، روشن‌تر و رفیع‏تر شده است.
به گزارش ایسنا، حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت، با مرور تحولات 13 مهر سال 57 به عنوان یک قطعه مهم تاریخی در ایران و اصرار رژیم صدام برای خروج حضرت امام (ره) از عراق گفت: همزمان با اصرار رژیم صدام، کشورهای همسایه عراق نیز تحت فشار رژیم شاه حاضر به پذیرش امام نبودند و در نهایت ایشان تصمیم گرفتند عازم فرانسه شده و در نهایت در نوفل لوشاتو ساکن شوند. ‏رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «این غربت ظاهری امام و فشار آن زمان رژیم شاه و همه قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها، درست برعکس خواسته آنها نتیجه داد»، گفت: این فشار‏، یک فرج و گشایشی را برای انقلاب، ملت ایران و امام به وجود آورد به گونه‏ای که صدای امام رساتر و گوش جهانیان برای دریافت پیام انقلاب شنواتر شد و مردم ایران علی‏رغم همه فشارهای رژیم، نشاط و توانمندی جدیدی پیدا کردند.
روحانی اظهار کرد: این فشار دشمن و روحیه بلند ملت‏، ما را به پیروزی بزرگ تاریخی رساند و امروز احساس می‌کنم یکبار دیگر بعد از 41 سال تاریخ تکرار می‌شود. همه به ما فشار آوردند، آمریکا بدترین فشارهای اقتصادی را بر ما وارد کرد و نگذاشت شرکت‌های اقتصادی دنیا با ما کار کنند و در فروش نفت ما اخلال و در روند فعالیت‏های بانکی و بیمه‌ای ما مشکلات به وجود آورد.
رئیس‌جمهوری تصریح کرد: آنها فکر می‏کردند که این فشارها یک نتیجه مناسبی برایشان ایجاد خواهد کرد اما امروز احساس می‌کنیم درست به عکس شده است یعنی ملت بزرگ ایران بعد از یکسال و نیم فشار مداوم اقتصادی، ‏از هر روز دیگر قدرت و توان و جایگاهش در سطح جهان روشن‌تر‏ و رفیع‏تر شده است.


وی با بیان اینکه در سفر به ارمنستان برای حضور در جمع سران اتحادیه اقتصادی اورآسیا، این احساس عزت و جایگاه ایران کاملاً مشخص بود، گفت: در سفر به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل نیز برای ما روشن بود که امروز، علی‏رغم مظلومیت و فشار به این ملت، روز عزت ملت ایران است.
روحانی ادامه داد: در سفر سازمان ملل هر کجا ایران و نماینده ایران بود، سیاست و دیپلماسی همان‌جا می‌چرخید و همه می‌خواستند از ایران بشنوند؛ منطقه از زبان ایران، سیاست‌های جهانی از زبان ایران و حتی به بیانی سیاست داخلی آمریکا هم با بیان و عمل ایران؛ همه آنها احساس می‏کردند اقدام ایران می‌تواند در سیاست داخلی آمریکا هم تاثیرگذار باشد.
رئیس‌جمهوری اظهار کرد: لابی ضد ایرانی توطئه‌ای را تهیه کرده بود که به مردم جهان بگوید ایران آغازگر یک تنش در منطقه حساس خلیج فارس است؛ شرایط غیرمناسب و یا حتی شرایط جنگی پیش روست و آغازگر و مقصرش ایران است.
روحانی افزود: لازم بود این توطئه شکسته شود و همه مردم جهان بشنوند آنهایی که این مشکل را در منطقه پیش آوردند کسانی هستند که 5 سال پیش مردم مظلوم یمن را هدف بمباران وحشیانه خودشان قرار دادند و ایران در طول این مدت مدافع مظلومین و مقاوم و مبارز در برابر تروریسم جهانی بوده و کسی نمی‌تواند این واقعیت را انکار کند.
رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: آنچه در پایان مدت کوتاهی که در نیویورک بودیم احساس کردیم این بود که جوی که دشمن ساخته بود، شکسته شد و شرایط دیگری پیش آمد؛ مخصوصاً که ما منادی صلح بودیم و بحث ابتکار صلح هرمز را مطرح و این طرح را ارائه دادیم.
روحانی ادامه داد: این طرح با توجه به مسائل مختلف و از دید کشورهای مختلف بود؛ هیچ کس نمی‌توانست با این طرح مخالفت کند و لو اینکه کسی دلش نمی‌خواست بگوید که ما پشتیبان این طرح هستیم.
رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: همه اصرارها، صحبت‌ها و تماس‌ها بر این مبنا بود که یکبار دیگر 1+5 درست شود و ما هم گفتیم که حرفی نداریم و در یک شرایط مناسب اشکالی ندارد، به شرط اینکه آنهایی که به 1+5 ضربه زدند به آداب و رسوم 1+5 برگردند.
روحانی گفت: 1+5 بر مبنای تعهد یک توافق بود و باید به آن سمت حرکت کنند و اگر به آن سمت حرکت کردند، اشکالی ندارد. 1+4 که در نیویورک تشکیل شد، می‌توانست 1+5 هم بشود.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه راه تمام و مسیر بسته نشده و باز هم اروپایی‌ها و دیگران تلاش می‌کنند، گفت: هر زمانی که حقوق ملت ایران مورد احترام و کرامت ملت ایران مورد توجه قرار بگیرد و حاضر شوند به عزت این ملت توجه کنند، راه بسته نیست؛ باز هم راه باز است.
روحانی خاطرنشان کرد: هر چه داریم از مقاومت ملت ایران است؛ اگر این همه کشورهای اروپایی، یکی بعد از دیگری برای ملاقات با نماینده ملت ایران می‌آیند و ما در آن 70 و چند ساعت هر چه که وقت داریم در اختیار می‌گذاریم و باز هم 5 الی 6 ملاقات باقی می‌ماند و ما وقت نمی‌کنیم؛ به خاطر ملت ایران و مقاومت ملت ایران است.
رئیس‌جمهوری تاکید کرد: اگر ملت ایران مقاومت نمی‌کرد، کسی سراغمان نمی‌آمد، کسی اصرار نمی‌کرد؛ کسی نمی‌آمد بگوید که راه‌حلی پیدا کنیم؛ اگر نشان دادن اقتدار ملی توسط نیروهای مسلح‏مان برای دفاع از کشور نبود و پهپاد آنها به فضای کشورمان تجاوز می‌کرد و تنها نگاه و سکوت می‌کردیم، این جایگاه را امروز نداشتیم.
روحانی افزود: اخطار دادیم، فرصت دادیم و بعد عمل کردیم؛ همه جا همین است، اخطار و فرصت می‌دهیم؛ حالا در پدافند فرصت ثانیه‌ای است اما در دیپلماسی فرصت ممکن است 2 ماه باشد؛ 2 ماه فرصت می‌دهیم باز هم اقدام می‌کنیم و باز هم فرصت می‌دهیم؛ اما در اینجا آنچه که شاهد بودیم این بود که همه فهمیدند ملت ایران از پا در نمی‌آید.
رئیس جمهور اظهار کرد: همه اروپایی‌ها هر کدام به یک بیان به من گفتند که امروز قدرت شما از یکسال پیش بیشتر است.
وی با تاکید بر اینکه شرایط و ثبات اقتصادی و روحیه مردم از یکسال پیش به مراتب بهتر است و این باعث شده که دنیا به سراغ ما بیاید و در برابر محل اقامت نماینده ملت ایران صف بسته شود، تاکید کرد: با این قدرت بود که همه آمدند و گفتند که می‌خواهیم مسئله حل و فصل شود و قبول داریم این مسئله باید حل و فصل شود.
روحانی با اشاره به اینکه آمریکا در پیغام خصوصی به اروپایی‌ها می‌گفت من آماده‌ام اما بعد در مصاحبه اعلام می کرد که تحریم را تشدید می کنم، تاکید کرد: چطور می‌توان باور کرد و ذکاوت و هوشیاری ایرانی از ما می‌خواست که گول پیام خصوصی را نخوریم و همانطور که خود او گفت، ایران در هیچ مذاکره‌ای شکست نخورده است و ما می‌خواستیم همین شود تا مذاکره‌ای شود که در آن موفقیت باشد.
رئیس‌جمهوری افزود: اگر می‌خواهیم زودتر پیروز شویم، از درون این خانه یعنی ایران باید همه صدای اتحاد و وحدت را بشنوند؛ ما جریانات و احزاب مختلف هستیم؛ ممکن است افکار و نظرات مختلف هم داشته باشیم. رئیس‏جمهوری تاکید کرد: به هر حال در انتخابات به طور طبیعی همه رقابت داریم ولی باید تلاش کنیم به طور اخلاقی و سالم برگزار کنیم و بهترین انتخابات و رقابت‌های سالم را داشته باشیم و دنیا از ما باز ندای مقاومت، ایستادگی و مقابله در برابر توطئه‌ها، ندای صلح و ثبات در منطقه را بار دیگر بشنود.
سایر اخبار این روزنامه
آیا ضمانتی برای بازگشت سایر الواح تاریخی ایران از آمریکا وجود دارد؟ رونمایی از 110 لوح هخامنشی پس از 80 سال علیرضا صدقی بازگشت شیخ؟ تقویت ارزش پول ملی واقعی است؟ عددبازی با شاخص‌های اقتصادی! ماجرای شیوع یک بیماری در لردگان استان چهارمحال و بختیاری چیست؟ «چنار محمودی» در غبار شایعات ایدزی! «ابتکار» به مناسب تاسیس تلویزیون در ایران، یکه‌تازی‌ها در رسانه‌های تصویری را بررسی کرد در گفت‏و‏گو با یک کارشناس مسائل آلمان مطرح شد جایگاه برلین در استراتژی بلند‏مدت ایران نگران ریزش شاخص سهامداران جدیدالورود هستیم تشریح عوامل موثر در جذب نقدینگی رهبر انقلاب در دیدار فرماندهان سپاه مطرح کردند ایران با جدیت کاهش تعهدات هسته‌ای را ادامه می‌دهد رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت تصریح کرد عزت ملت ایران، شرط مذاکره آیت‌الله جوادی آملی در دیدار عارف: برخی در کشور دهه غارت راه انداختند رئیس قوه قضائیه: برخورد با چند آدم نادرست در قوه قضائیه، «ضعف» نیست