تجمع در لردگان درباره سرایت بیماری ایدز

آرمان ملي: جمعي از مردم روستاي چنارمحمود از توابع شهرستان لردگان مقابل فرمانداري و شبکه بهداشت و درمان شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختياري تجمع اعتراضي کردند. به دنبال اين اتفاق مقامات بهداشت ودرمان و قضايي استان چهارمحال و بختياري واکنش نشان دادند.
تکذيب وزارت بهداشت
رئيس مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت گفت: موضوع ابتلاي کثيري از اهالي يک روستا در چهارمحال و بختياري به ويروس HIV ˜ÐÈ æ Èå ÏæÑ ÇÒ ÍÞíÞÊ ÇÓÊ æ ÑÇå ÇäÊÞÇá ãÈÊáÇíÇä Èå ÇØáÇÚ ÂäåÇ ÑÓíÏå ÇÓÊ. ãÍãÏãåÏí æíÇ ÈÇ ÇÔÇÑå Èå ÔÇíÚÇÊ¡ ÝÊ: Çíä ãæÖæÚ ˜ÐÈ ÇÓÊ æ ÇÒ ãÌÇÑí ÞÇäæäí¡ Âä ÑÇ ÏäÈÇá ÎæÇåíã ˜ÑÏ¡ ãÚÏæÏí ÇÒ ÇåÇáí Çíä ÑæÓÊÇ ãÈÊáÇ Èå Çíä ÚÝæäÊ åÓÊäÏ ˜å ÑÇååÇí ÇÈÊáÇí ÂäåÇ ˜ÇãáÇ ãÔÎÕ ÇÓÊ æ ÊÍÊ ãÑÇÞÈÊ æ ÏÑãÇä ÞÑÇÑ ÏÇÑäÏ æ Èå åí ÚäæÇä¡ ÇäÊÞÇá ÚÝæäÊ ÇÒ ØÑíÞ ÂÒãÇíԝåÇí ÊÔÎíÕí æ... ÏÑ ãíÇä ÂäåÇ¡ ÕÍÊ äÏÇÑÏ. Èå ÒÇÑÔ «æÈÏÇ»¡ ãÍãÏãåÏí æíÇ ÊǘíÏ ˜ÑÏ: ÇÒ ãÑÏã æ ÇÕÍÇÈ ÑÓÇäå ÇäÊÙÇÑ ÏÇÑíã ˜å æÒÇÑÊ ÈåÏÇÔÊ æ ˜ÇјäÇä ÎÏæã ÈåÏÇÔÊí äÙÇã ÓáÇãÊ ÑÇ ˜å ÎÇÏãÇä ÔÑíÝ ãÑÏã ˜ÔæÑ ÈæÏå æ åÓÊäÏ ÑÇ ãæÑÏ ÍãÇíÊ ÌÏí ÞÑÇÑ ÏÇÏå æ Èå åí ÚäæÇä Èå Çíä ÔÇíÚÇÊ ÈíÇÑÒÔ æ ÈíãÈäÇ ÊæÌåí ä˜ääÏ.
توضيح رئيس‌کل دادگستري


پارسينه نوشت؛ تعدادي از ساکنان روستاي «چنارمحمود» شهرستان لردگان با تجمع در محل فرمانداري اين شهرستان مدعي شدند که سرنگ‌هاي تست ديابت و حجامت شبکه بهداشت اين روستا آلوده به ويروس ايدز بوده و تعداد زيادي از اهالي اين روستا را به اين ويروس مبتلا کرده است. عکس‌ها و ويدئو‌هاي اين خبر عجيب به سرعت در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شد و مسئولان مختلف شهرستان لردگان و استان چهارمحال و بختياري را به واکنش واداشت. رئيس کل دادگستري استان چهارمحال و بختياري گفت: برخي ادعا دارند که يکي از بهياراني که در يکي از مراکز بهداشت کار مي‌کرده است در زماني که براي انجام آزمايشات از آن‌ها خون مي‌گرفته به جاي اينکه براي هر فرد از يک سرنگ استفاده کند از سرنگ مشترک استفاده مي‌کرده است که در حال حاضر فرد مذکور در بازداشت است. وي در خصوص موضوع ابتلاي افرادي به ويروس ايدز در پي استفاده از سرنگ آلوده گفت: در اين خصوص پرونده قضايي تشکيل شده است و دستگاه قضايي با پيگري‌هاي فوري خود موضوع را مورد بررسي قرار داده است. به گزارش ميزان؛ در پي انتشار اخباري بر آلوده شدن برخي از اهالي يکي از روستا‌هاي شهرستان لردگان به ويروس ايدز به دنبال استفاده از سرنگ آلوده توسط بهيار خانه‌بهداشت، احمدرضا بهرامي، رئيس کل دادگستري استان چهارمحال و بختياري بيان کرد: جلسه شوراي تامين استان چهارمحال و بختياري در رابطه با اين موضوع برگزار خواهد شد و آخرين اقدامات در اين جلسه ارزيابي خواهد شد. وي افزود: دستگاه قضايي با پيگيري‌هاي خاص و فوري خود موضوع را مورد بررسي قرار داده است و ساير مسئولان نيز در حال پيگيري موضوع جهت کشف منشأ موضوع هستند.
تاييد سرپرست دانشگاه علوم پزشکي
سرپرست دانشگاه علوم پزشکي چهارمحال و بختياري، بر اصل ماجراي ابتلاي اهالي يک روستا به ويروس HIV صحه گذاشت. دکتر مجيد شيراني توضيح داد: از حدود يک ماه قبل در پي کشف چند مورد بيمار مبتلا به ويروس HIV در يکي از روستا‌هاي چهارمحال و بختياري، تيم‌هاي بهداشت و درمان تخصصي و مشاوره در معاونت بهداشتي دانشگاه تشکيل و با هماهنگي و تماس با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي و مسئولان استاني اقدامات علمي و تخصصي در جهت شناسايي، درمان و پيشگيري از اشاعه بيماري شروع شد و کماکان ادامه دارد. وي تصريح کرد: در اين راستا تعدادي از افراد مبتلا شناسايي و تحت مشاوره و درمان قرار گرفته‌اند و اقدامات و آزمايشات تکميلي در جهت شناسايي علل و موارد جديد و درمان بيماران در حال انجام است. سيدمرتضي خاتمي، نايب رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس هم در گفت‌وگو با «ايلنا» موضوع شيوع اين بيماري در روستاي چنار محمودي را تاييد کرد، اما در مورد شايعات مطرح درباره منشأ آن گفت: ابتلا به ويروس به دليل تست ديابت درست به نظر نمي‌رسد. بنا بر اطلاع موثق، ابتدا در اين روستا کانون خطري مشاهده شده و در راستاي اقدامات پيشگيرانه از جمله براي اينکه معلوم شود، ميزان آلودگي چه ميزان است، آزمايشاتي صورت گرفته است. وي افزود: اين که در اثر حجامت يا تست ديابت ابتلا به اين ويروس رخ داده، به نظر نمي‌رسد که صحت داشته باشد و همواره در جريان بيماريابي احتمال پيدا کردن موارد بيشتري وجود دارد. يک مقام مسئول در وزارت بهداشت به «ايلنا» گفت: وزارت بهداشت گزارش لازم را دارد، ولي از آن‌جهت که مربوط به اخلاق پزشکي است، نمي‌توانيم با رسانه‌ها در ميان بگذاريم. وي افزود: اين ادعا تا حدي واهي است؛ فعلا نياز به بررسي دارد و در صورت لزوم وزارت بهداشت در اين زمينه موضع‌گيري خواهد کرد. «مهر» هم به سراغ يک منبع آگاه ديگر رفت و از قول او نوشت: آلوده شدن تعداد 300 نفر قطعا کذب است و بدون ترديد اين موارد زير 50 نفر است و دليل آن نيز برخي روابط در گذشته در اين منطقه بوده است که پرونده آن‌ها در مراکز درماني و امنيتي موجود است.