شب پر التهاب هنگ کنگ

در پی اقدام جنجالی رئیس اجرایی هنگ کنگ در ممنوع اعلام کردن استفاده از ماسک توسط معترضان، این دولتشهر از دیشب شاهد تشدید اعتراضات خشونت آمیزی بوده که حاصل آن تعطیل شدن سیستم مترو و راه آهن و زخمی شدن یک معترض دیگر به ضرب گلوله نیروهای پلیس بوده است؛ رئیس اجرایی هنگ کنگ نیز این خشونتها را توجیهی برای این ممنوعیت جنجالی دانسته است.
به نوشته خبرگزاری رویترز، اپراتور راه‌آهن هنگ کنگ اعلام کرد، متروی این دولتشهر با تداوم اعتراضات علیه دولت کری لام، رئیس اجرایی هنگ کنگ همچنان تعطیل باقی می‌ماند.
هنگ کنگ جمعه شب و بامداد شنبه ، لحظات پرآشوبی را تجربه کرد به نحوی که گزارش شد نیروهای پلیس به ضرب گلوله یک معترض نوجوان را مضروب کردند و معترضان نیز در سطحی گسترده اقدام به آتش زدن مغازه‌ها، بانکها و ایستگاه‌های مترو کردند. عصر جمعه ساعاتی بعد از تصمیم مناقشه برانگیز کری لام در ممنوع اعلام کردن پوشش ماسک برای معترضان با استناد به یک قانون وضعیت اضطراری مربوط به بیش از ۵۰ سال قبل، آتش اعتراضات به سرعت شعله‌ور شد. در ماه‌های اخیر عمده معترضان هنگ کنگی برای اجتناب از شناسایی شدن خود توسط نیروهای امنیتی این دولتشهر از ماسک استفاده کرده‌اند.
این اعتراضات که ابتدا به انگیزه مخالفت با یک لایحه جنجالی مجاز کردن استرداد مظنونهای قضایی از هنگ کنگ به چین در چهار ماه پیش بالا گرفت، اکنون تبدیل به یک جنبش دموکراسی‌خواهی مخالف با دولت هنگ کنگ شده است.


گزارش شده که روز شنبه نیز صدها معترض هنگ کنگی نیز با نادیده گرفتن ممنوعیت جنجالی پوشش ماسک، بار دیگر به خیابانها آمده‌اند و همچنان اکثر آنها ماسک به صورت دارند.  انتظار می‌رود این وضعیت در روزهای آینده بدتر شود و معترضان اعلام کرده‌اند که به اعتراضاتشان در سراسر هنگ کنگ تا روز دوشنبه که یک مناسبت و تعطیل عمومی در این دولتشهر است ادامه می‌دهند. مقام‌های بهداشت و درمان هنگ کنگ نیز اعلام کردند که در اعتراضات روز جمعه دست کم ۳۱ تن مجروح شده‌اند که حال دو تن از آنها وخیم است.
معترضان گفته‌اند که قصد دارند دو تظاهرات بزرگ را در دو منطقه کازوِی بِی و بندر ویکتوریا برگزار کنند. هر دو منطقه جزو مناطق تجاری محبوب هستند که در هفته‌های اخیر فعالیتشان بسیار تحت تاثیر اعتراضات قرار گرفته است.