عراق، روی خط آرامش تدریجی؛ منع تردد در بغداد پایان یافت

عراق،شش روز بعد از آغاز اعتراضات خیابانی، شاهد آرام‌تر شدن وضعیت است به طوری که نخست‌وزیر دستور داده است، منع آمدوشد در پایتخت، پایان یابد.
با آرام‌تر شدن خیابان‌ها و میادین چند شهر عراق که شاهد اعتراض و تظاهرات صدها نفر از مردم و جوانان بود، این کشور شاهد آرامش بیشتری در مقایسه با چهار روز گذشته است.
پایان منع تردد در پایتخت
دولت عراق دیروز اعلام کرد منع آمد و شد در پایتخت، تمام شده و وضع استان‌های جنوبی نیز به حال عادی بازگشته است.عراق از روز سه‌شنبه شاهد آغاز تظاهراتی بود که فراخوان آن از یک ماه پیش در شبکه‌های اجتماعی داده شد و خواست اصلی معترضان، رفع بیکاری، بهبود خدمات دولتی (مثل برق، آب و...) و مبارزه با فساد سیاسی است.


پیشتر، دولت برای کنترل وضعیت و حفظ جان مردم، در بغداد و مراکز استان‌های ذی‌قار (ناصریه)، میسان (العماره) و نجف اعلام منع تردد کرده بود. بر خلاف استان بغداد، مرکز استان دیوانیه همچنان شاهد ادامه قانون منع تردد است.
آمار جدید قربانیان
"کمیسیون حقوق بشر" در مجلس عراق دیروز شنبه اعلام کرد که در نتیجه اعتراضات چند روز گذشته، 73 نفر جان باخته و بیش از سه هزار نفر مجروح شده‌اند.بعد از آنکه شبکه تلفن و اینترنت در برخی شهرها یا نقاط محدود یا قطع شده بود، رسانه‌ها از بازگشت تدریجی اینترنت به بغداد خبر داده‌اند.
درخواست کمک نخست‌وزیر برای اصلاحات
عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق که قبل از یکساله شدن دولتش، شاهد تظاهراتی است که به مشکلات چندین ساله اعتراض دارد، روز جمعه خواستار کمک احزاب سیاسی برای «اجرای اصلاحات در کشور» شد.
عبدالمهدی در بیانیه‌ای گفت: دولت خودش را متعهد به ارائه برنامه عملی و اقدام به کاهش رنج مردم در حد توانش و بهبود خدمات و فراهم کردن فرصت‌های شغلی می‌داند. دولت از قوای مقننه و قضائیه هم می‌خواهد که با اختیارات خود، اقدام مشترک و همکاری کنند.
واکنش احزاب
در واکنش به درخواست کمک نخست‌وزیر، برخی گروه‌های سیاسی برای کمک به دولت اعلام آمادگی کرده‌اند. ائتلاف سیاسی «الفتح» در بیانیه‌ای ضمن دادن اختیار تام به دولت در ایجاد تغییر در کابینه و هر کار لازم برای اصلاحات، ده روز به دولت فرصت داد تا برنامه عملی برای اصلاحات را ارائه کند و این ائتلاف از طریق 48 کرسی و نمایندگان هم‌سو، برای عملی کردن آن برنامه تلاش کند.
مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق ضمن درخواست برای استعفای دولت عراق خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس زیر نظر سازمان ملل شد.
مقتدی صدر همچنین پیش از این از اعضای فراکسیون "سائرون" که رهبری آنها را برعهده دارد خواسته بود فعالیت‌های مجلسی‌شان را تعلیق کنند.
حیدر العبادی، نخست‌وزیر سابق و رئیس ائتلاف "النصر" عراق نیزگفت: برای اطمینان از پاسخگویی بهتر به خواسته‌های مردم باید انتخابات هر چه زودتر برگزار و دولت قانونی تشکیل شود که بتواند وظایف ملی خود را در یک محدوده زمانی تا 1400 انجام دهد.
رهبر ائتلاف النصر همچنین خواستار توقف فعالیت شوراهای فعلی استانها و انحصار سلاح در دست دولت شد.
العبادی در ادامه همچنین تاکید کرد که دولت باید به احزاب و تشکل‌های سیاسی اجازه مداخله در کار دولت را ندهد.
محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق نیز با اعلام حمایت از معترضان، اعلام کرد که "صبر عراقی‌ها تمام شده" و خواستار «انقلاب واقعی» برای مبارزه با فساد شد. او در عین حال خواستار مسالمت‌آمیز ماندن اعتراض‌ها شد و گفت، اموال عمومی و خصوصی باید حفظ شود.
نوری المالکی رئیس ائتلاف «دوله القانون» نیز خواستار مسئولیت‌پذیری نمایندگان مجلس شد و از آنان خواست در جلسه‌ای این موضوع را بررسی کنند و نمایندگان با غیبت خود، سبب تعطیل شدن پارلمان نشوند. او از نمایندگان خواست با بررسی مشکل، برای رسیدن به راهکاری جهت پاسخگویی به خواسته مردم تلاش کنند.
"اسامه النجیفی" رئیس پیشین مجلس عراق هم از عادل عبدالمهدی خواست که استعفا کند تا انتخابات زودهنگام برگزار شوداو گفت این انتخابات باید با نظارت سازمان ملل انجام شود.
او مدیریت دولت کنونی را برای اداره اعتراضات، شکست خورده دانست و گفت، دولت خط قرمز را رد کرده برای همین "خواستار استعفای دولت و تشکیل دولت موقت، انتخابات زودهنگام با نظارت سازمان ملل و تعلیق پارلمان هستیم".
در عین حال، فراکسیون‌های کُردی درباره وخیم شدن وضعیت هشدار دادند. فراکسیون «گوران»‌ (التغییر) در بیانیه‌ای اعلام کرد که «تظاهراتی که مردم بی‌دفاع عراق انجام می‌دهند، نتیجه متراکم شدن مشکلاتی مثل هدر رفتن میلیاردها دلار اموال عراق به سبب فساد نخبگان عرصه سیاسی عراق و همچنین نبود ساده‌ترین خدمات اولیه و تضعیف اعتماد مردم به روند دموکراسی به دلیل تقلب انتخابات‌های سراسری و محلی است».
این فراکسیون خواستار «اصلاح ریشه‌ای در عراق» شد و گفت، «اصلاح در عراق،‌ اصلاح در اقلیم را نیز تشویق می‌کند» و خطاب به دولت مرکزی گفت که این فراکسیون خواستار تهیه طرحی عملی و فوری برای اصلاحات و تغییرات کابینه در اسرع وقت است.
تیراندازی نفوذی‌ها به مردم و نیروهای امنیتی
"تحسین الخفاجی" سخنگوی وزارت دفاع عراق از وجود «نفوذی‌ها» در صفوف معترضان خبر داد و گفت،‌ در استان‌ها، نفوذی‌ها تلاش کردند با ابزارآلاتی و شلیک گلوله به نیروهای امنیتی صدمه بزنند. ما مجروح زیاد داده‌ایم اما به کسی شلیک نکرده‌ایم. اما بسیاری از نفوذی‌ها هستند که به مردم معترض و نیروهای امنیتی شلیک کرده‌اند. جلیل الربیعی، فرمانده عملیات بغداد نیز اعلام کرد که نیروهای امنیتی عراق اشخاصی را در میان معترضان بازداشت کرده‌اند که کوکتل مولوتف در اختیار داشته و قصد استفاده از آن در جریان تظاهرات را داشته‌اند.
فرمانده عملیات بغداد افزود: امنیت در بغداد کنترل شده است و نباید در این شهر هرج و مرج ایجاد شود.الربیعی در ادامه از معترضان عراقی خوست که خویشتن‌دار باشند.
سایر اخبار این روزنامه
افزایش همکاری‌های اقتصادی میان تهران و عشق آباد؛ ایران و ترکمنستان چندین سند همکاری امضا کردند اخبار کوتاه اقتصادی معاون خرید ذوب آهن اصفهان خبر داد: آمادگی ذوب آهن اصفهان برای خرید نقدی سنگ آهن از معادن کوچک در اعتراض به سفر پمپئو به آتن؛ یونانی‌های معترض پرچم آمریکا را به آتش کشیدند اعتراض مرفهان بی درد به حذف یارانه شان! عراق، روی خط آرامش تدریجی؛ منع تردد در بغداد پایان یافت هشدار وزارت بهداشت یمن درباره بروز فاجعه انسانی تلاش ترامپ برای تغییر مسیر رسوایی پرونده «اوکراین گیت» ادامه بحران سیاسی رژیم صهیونیستی گانتس: سمت نخست وزیری را از نتانیاهو خواهیم گرفت هاآرتص: ائتلاف ضد ایرانی «ترامپ، نتانیاهو و بن‌سلمان» متزلزل شده‌ است مرجعیت، لنگر ثبات عراق تفاهم شهرداری و وزارت جهاد کشاورزی برای نگهداری از پارک‌های جنگلی دیوان عدالت اداری: دریافت هزینه رفت و آمد برای اعضای شوراهای شهر و مدیران شهری ممنوع شد در جلسه شورای عالی فضای مجازی به ریاست دکتر روحانی؛ سند توسعه خدمات دیجیتال در کشور بررسی شد