فتنه عراق از سفارتخانه‌های آمریکا، انگلیس و هلند آب می‌خورد

سه تحلیلگر آمریکایی و انگلیسی در گفت‌و‌گو با تسنیم، از نقش سفارتخانه‌های غربی در ناآرامی‌های عراق پرده برداشتند. «رودنی شکسپیر» تحلیلگر انگلیسی دراین رابطه تاکید کرد: سفارتخانه‌های آمریکا ، انگلیس و هلند در کشور عراق در حال سوءاستفاده از شرایط بد و نامناسب اقتصادی این کشور پس از شکست تروریست‌های داعش هستند و عمداً به مشکلات در عراق دامن می‌زنند.
وی افزود: انجام این اقدامات(به بازی گرفتن مردم) زمانی که مردم از نظر اقتصادی در امنیت قرار نداشته باشند، سهل و آسان است. «کوین بارت» نویسنده و تحلیلگر آمریکایی، نیز به خبرگزاری تسنیم گفت: یک عراق مستقل در نهایت به سوی محور مقاومت حرکت خواهد کرد و مقابل امپریالیسم و صهیونیسم خواهد ایستاد. چنین اتفاقی به دو دلیل رخ می‌دهد: نخست اینکه جمعیت عراق که عمدتا شیعه هستند، علایق و ریشه‌های فرهنگی و دینی دیرینه‌ای با سایر اعضای محور مقاومت دارند و دوم و مهم‌تر آنکه، اگر عراق می‌خواهد به مسیر استفاده از منابع خود بازگردد و مردم این کشور را از این منابع منتفع گرداند، در نهایت باید نیروهای خارجی مداخله‌گر را از این کشور بیرون کند.
بارت در ادامه اظهار داشت: آمریکا و صهیونیست‌ها در صدد ایجاد جنگ (داخلی) در عراق با هدف بی‌ثبات کردن این کشور هستند.‌اشغالگران وانمود به مقابله با تروریسم می‌کنند. آنها وانمود می‌کنند که در حال همکاری برای برقراری ثبات هستند. ولی (عملا) در حال حمایت از تروریسم هستند.
«دنیس التر» تحلیلگر سیاسی مستقر در کالیفرنیا نیز در این باره گفت: دخالت در امور سایر کشورها با هدف تحت سلطه درآوردن آنها، چیزی است که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و سایر کشورهای غربی در آن، سابقه طولانی دارند.


وی افزود: یک عراق شکست خورده می‌تواند در خدمت منافع امپریالیسم آمریکا باشد و به تلاش‌هایش در مهار نفوذ ایران در منطقه، کمک کند.
نقش سازمان‌های غیر‌دولتی در شورش
دیروز و در پی فرونشستن گرد و غبار نا آرامی‌ها، برخی از ابعاد مداخلات خارجی در این نا آرامی‌ها، آشکار شده است؛ دیروز برخی منابع اعلام کردند، واشنگتن پس از خروج نظامیانش از عراق در سال 2011 تا کنون، با محوریت سفارت آمریکا در بغداد، بیش از 5000 سازمان غیر‌دولتی به اصطلاح«مردم نهاد»(ان.جی.او)، را به بهانه‌های مختلف و در موضوعات گوناگون ایجاد و از آنها حمایت کرده است. این نهادها بخش عمده هدایت تظاهرات اخیر در عراق را بر عهده داشته‌اند. بر اساس آمارهای رسمی ، نا آرامی‌های اخیر عراق که از عصر سه شنبه گذشته آغاز شده و به مدت چهار روز ادامه داشته، 113 کشته و حدود 4100 مجروح بر جای گذاشته است.
تاکید بر مجازات عاملان خشونت‌ها
دفتر رئیس‌جمهوری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، «برهم صالح» رئیس‌جمهور در دیدار با «عادل عبدالمهدی»نخست‌وزیر، وقایع جاری عراق را بررسی کردند.
این دو مقام عراقی بر پاسخ به مطالبات مشروع تظاهرکنندگان و تحقق آرمان‌های جوانان عراقی به گونه‌ای که زندگی آزاد و آبرومندی داشته باشند، تاکید کردند.
طبق این بیانیه، عبدالمهدی و صالح تاکید کردند، کسانی که به خشونت روی آورده‌اند و مجرمانی که به سمت تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی تیراندازی کرده اند، مجازات می‌شوند.
در این میان، «ایرج مسجدی» سفیر ایران شنبه با رئیس‌جمهور عراق در بغداد دیدار کرد.صالح در این دیدار، خواستار گسترش روابط کشورش با ایران شد. به گزارش خبرگزاری فارس، سفیر ایران هم در این دیدار، بر حمایت کشورمان از ثبات در عراق و مقابله با چالش‌ها تاکید کرد.
تصمیمات مهم دولت
دولت عراق به ریاست عبدالمهدی، در ارتباط با مطالبات مردم ، جلسه تشکیل داد و تصمیمات مهمی را اتخاذ
کرد.
به گزارش ایسنا، اعطای زمین‌های مسکونی به اقشار کم‌درآمد، احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در استان‌ها، اعطای مقرری ماهانه به ۱۵۰ هزار تن از بیکارانی که قدرت کار کردن ندارند و برخوردار کردن 600 هزار خانوار از بیمه تامین اجتماعی ، از جمله تصمیمات مهمی است که دولت وعده آنها را به مردم داده است.