«‌ابتکار» توقف مذاکرات کارشناسی میان آمریکا و کره‌شمالی در استکهلم سوئد را بررسی می‌کند

یک مذاکره با دو پیام
محمدرضا ستاری
پس از توقف چند ماهه مذاکرات میان آمریکا و کره‌شمالی، هیئت‌هایی از دو کشور روز شنبه در استکهلم سوئد دور جدید گفت‌و‌گوها در‌خصوص خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره را آغاز کردند. مذاکراتی که روایت‌های متفاوتی از تیم کارشناسی هر‌کدام از کشورها پیرامون آن نقل می‌شود.
پس از سومین دیدار میان ترامپ و اون در منطقه نظامی میان دو کره که دیداری نمادین محسوب شده و برای نخستین بار بود که یک رئیس‌جمهوری از آمریکا وارد خاک کره‌شمالی می‌شود، به دلیل آنچه اختلافات میان دو کشور بر سر مسئله تحریم‌ها و نیز خلع سلاح اتمی پیونگ یانگ وجود داشت، گفت‌و‌گوهای دوجانبه متوقف و بلافاصله چندین آزمایش موشکی توسط کره‌شمالی و با نظارت رهبر این کشور صورت گرفت.


در طول این مدت همزمان با اظهارات گاهی متناقض میان دو کشور، سرانجام بار دیگر گفت‌و‌گوها میان هیئت‌های کارشناسی آمریکا و کره‌شمالی در سوئد برگزار شد؛ مذاکراتی که هشت ساعت به طول انجامید و پس از پایان آن «کیم میونگ گیل» سرپرست تیم مذاکره کننده کره‌شمالی با قرائت بیانیه‌ای در مقابل سفارت کشورش در استکهلم برخورد طرف آمریکایی در مذاکرات را موجب سرخودگی آنها دانسته و از توقف مذاکرات خبر داد. او در جمع خبرنگاران گفت که ایالات متحده همچنان بر سر مواضع قدیمی خود استوار است و همین موضوع سبب شده تا انتظارات ما از مذاکرات جاری برآورده نشود. این در حالی است که مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی کاملاً متناقض روند مذاکرات روز شنبه را خوب ارزیابی کرده و گفت که آمریکا با ارائه طرحی خلاقانه به دنبال دستیابی به توافق در مذاکره با پیونگ یانگ است.
از سوی دیگر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که به یونان سفر کرده است، نسبت به نتیجه این مذاکرات اظهار خوشبینی کرده و گفته بود که امیدوار است گفت‌و‌گوهای کارشناسی در استکهلم منجر به ازسرگیری مذاکرات مجدد در سطح سران دو کشور باشد.
چه کسی تا به حال پیروز میدان بوده است؟
دیدار تاریخی میان ترامپ و کیم جونگ اون در حالی از بهار سال گذشته رقم خورد که پیش از آن سطح مناقشات در شبه جزیره کره به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و هر لحظه ممکن بود به یک جنگ تمام عیار اتمی تبدیل شود. پیونگ یانگ پیش از نرمش و چراغ سبز خود برای شروع مذاکرات با همسایه جنوبی خود، چندین و چند آزمایش هسته‌ای انجام داد و تقریباً همه روزه جنگ لفظی میان کره‌شمالی با ژاپن، کره‌جنوبی و ایالات متحده جریان داشت. در این میان پس از ملاقات اول میان ترامپ و اون در سنگاپور، دومین دیدار در ویتنام رقم خورد. دیداری که بسیاری از کارشناسان آن را شکست خورده توصیف کردند. پس از آن و در جریان سفر ترامپ به توکیو و سئول در اقدامی غیرمنتظره، رئیس ایالات متحده آمریکا برای نخستین بار وارد مدار 38 درجه شده و با رهبر کره‌شمالی دیدار کرد.
این دیدارها هرچند نمادین بوده، اما مخالفت‌هایی را نیز در داخل آمریکا درپی داشته است. اساساً برخی از مقامات و کارشناسان آمریکایی معتقدند که ترامپ نخستین رئیس‌جمهوری در ایالات متحده است که به رهبر کره‌شمالی مشروعیت بخشیده؛ امری که سایر روسای جمهوری آمریکا هیچگاه حاضر به دادن چنین امتیازی در قبال خلع سلاح اتمی اسمی کره‌شمالی نبودند. این کارشناسان معتقدند که بسیار غیر محتمل است که کره‌شمالی تنها به واسطه وعده‌های دولت آمریکا از مهم‌ترین ابزار بازدارندگی و تهاجمی خود یعنی سلاح اتمی دست بکشد. در واقع گره کور مذاکرات میان دو کشور به بحث تحریم‌های آمریکا و خلع سلاح اتمی کره‌شمالی باز می‌گردد.
واشنگتن اصرار دارد که در قبال خلع سلاح اتمی کره‌شمالی برنامه موشکی و هسته‌ای این کشور نیز محدود شود و در مقابل پیونگ یانگ معتقد است که در این میان باید آمریکا تحریم‌های کره‌شمالی را لغو کند.
ابهام در نتیجه مذاکرات
در همین رابطه کره‌شمالی در حالی به پای میز مذاکره در استکهلم سوئد آمده که همزمان مبادرت به یک آزمایش موشکی دیگر کرده است. از سوی دیگر گزارش محرمانه سازمان ملل به شورای امنیت که سال گذشته منتشر شده نشان می‌دهد که علی‌رغم مانورهای کره‌شمالی برای بستن چند مرکز اتمی، این کشور علاوه بر اینکه همچنان تاسیسات مخفی خود را گسترش داده، همزمان به دور زدن تحریم‌ها و حتی صادرات سلاح به خاورمیانه و آفریقا ادامه می‌دهد. کارشناسان امنیتی معتقدند که با توجه به نوع برنامه هسته‌ای کره‌شمالی همچنان از میزان مواد غنی‌شده، دانشمندان هسته‌ای و نیز میزان سلاح‌های اتمی این کشور آمار دقیقی در دست نیست و به همین دلیل دولت ترامپ در سه دوره مذاکره اخیرش با کیم جونگ اون موفقیتی حاصل نکرده است.
این در حالی است که برخی دیگر از موافقان سیاست ترامپ تصریح می‌کنند که او توانسته علی‌رغم تمامی مانورهای اخیر کره‌شمالی، از روند تهاجمی این کشور جلوگیری کرده و فعالیت‌های پیونگ یانگ را به نوعی فریز کند. موضوعی که همچنان مانند مذاکرات میان دو کشور در هاله‌ای از ابهام قرار دارد‌ زیرا با وجود پیام‌های گاه متناقض از سوی دو طرف، مذاکرات دوجانبه و توقف آن، گفته می‌شود که قرار است تا دو هفته دیگر رایزنی‌ها میان هیئت‌های کارشناسی دو کشور در سوئد به جریان بیفتد. در این میان البته در داخل آمریکا سیاست مماشات ترامپ با کره‌شمالی نیز مورد انتقاد شدید برخی از جمهوری‌خواهان و نومحافظه‌کاران این کشور قرار گرفته، به طوری که شاهد بودیم چندی قبل جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید پس از برکنار شدنش به صراحت اعلام کرد که پیونگ یانگ به صورت داوطلبانه برنامه هسته‌ای خود را متوقف نخواهد کرد و آمریکا باید در مقابل این کشور سیاست تشدید فشارها را اعمال کند.
سایر اخبار این روزنامه
در هفته سلامتِ روان «خودکشی» در ایران مورد بررسی قرار گرفت صعود خودکشی بر قله مشکلات روانی علیرضا صدقی طغیان علیه «سنت ستبر اخلاقی» وجه انسانی توسعه چرا درآمدی که تلویزیون از طریق «برنده باش» کسب کرد به مردم بازگردانده نشد؟ واکنشی کلیشه‌ای به نام «رد مسئله»! «‌ابتکار» توقف مذاکرات کارشناسی میان آمریکا و کره‌شمالی در استکهلم سوئد را بررسی می‌کند جیب مردم بیگانه با قدرت ریال قیمت دلار چقدر برای کاهش جا دارد؟ «ابتکار» از عوامل بروز بحران بازتولید در جریان‌های سیاسی گزارش می‌دهد تحزب در احتضار «ابتکار» دلایل پیش‌فروش خودرو علی‌رغم معوقات تحویل خودروسازان را بررسی کرد جبران زیان با پیش‌فروش؟! محمدجواد ظریف: اروپا نمی‌تواند از برجام خارج شود] عضو هیئت رئیسه مجلس خبر داد تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی حادثه لردگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد ابر‏اولویت سیاست خارجی ایران از زبان ظریف سرلشکر سلامی : دشمن در حال ترک میدان است وجه انسانی توسعه