در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد ابر‏اولویت سیاست خارجی ایران از زبان ظریف

محمدجواد ظریف وزیر امور‏خارجه ایران روز گذشته در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال علی کرد مبنی بر وجود حوادث مختلف در مرزهای شرقی گفت: روابط ما با پاکستان و افغانستان از روابط استراتژیک ایران است و شاید کمتر زمانی در تاریخ جمهوری اسلامی داشته باشیم که روابط‏مان با پاکستان، افغانستان، روسیه، ترکیه و قطر به خوبی روابط کنونی باشد. همانطور که در ابتدای دولت اعلام کردیم ابراولویت ما ارتباط با همسایگان است.
وی ادامه داد: الان با پاکستان در سطوح مختلف سیاسی تا نظامی روابط خوب و گسترده‌ای داریم و در گفت‌و‌گوهای مختلف علاوه بر سفرهای دوره‌ای حضور داریم. بنده اولین وزیر خارجه‌ای بودم که بعد از انتخاب آقای عمران خان به پاکستان سفر کردم و باید بگویم روابط ما دچار سردرگمی نیست.
ظریف افزود: البته مشکلاتی در روابط وجود دارد که ناشی از شرایط ویژه و دخالت خارجی است، اما ارتباط ما با پاکستانی‌ها ارتباط خوبی است.
وزیر امور خارجه در خصوص افسران گروگان گرفته شده در مرزهای شرقی نیز گفت: ما در رابطه با فعالیت گروه‌های ضدانقلاب فورا با هماهنگی ستاد کل وارد می‌شویم و سفر می‌کنیم و گاهی هماهنگ می‌کنیم تا سفر نظامی انجام شود و بارها در سفرهای من معاونت ستاد کل حضور داشتند. روابط ما با ارتش پاکستان بسیار خوب است و هر بار رفتیم دیدارهای جدی داشتیم و ارتباطات خوبی داریم. وی ادامه داد: اما این ارتباطات نمی‌تواند همه مشکلات را حل کند که گاهی نیاز به تلاش مشترک و برنامه‌ریزی مشترک دارد که وزارت خارجه در این حوزه تلاش می‌کند.


ظریف در دومین بخش از پاسخ خود به نماینده میرجاوه نیز گفت: دوستان ما در پاکستان اولویت‌های دیگری دارند و اولین اولویت آنها در مرز هند و کشمیر بوده و برای آنها مرز مشترک با ایران امن‌ترین مرز است. البته از دوستان پاکستانی خواسته‌ایم تا این مرز برای ایران هم امن‏ترین مرز باشد.
وی ادامه داد: در مورد افغانستان هم عرض کردم که پنج کمیسیون با حضور رئیس‌جمهوری این کشور آقای اشرف غنی و آقای عبدالله و وزیر امور‏خارجه و دیگران تشکیل شد که کمیسیون آب به نتیجه رسیده و موارد دیگر نیز در جریان است.
به گزارش ایلنا، وی افزود: وزیر نیرو رئیس کمیسیون مشترک دو کشور هستند که این مسئله نشان‏دهنده ارزش ما برای بحث تامین آب است و آقای اردکانیان این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنند. وی همچنین در پاسخ به سوال نماینده کبودرآهنگ در رابطه با اقدامات انجام شده از سوی وزارت خارجه برای توسعه قراردادهای اقتصادی و ارتقاء جایگاه ایران در صحنه جهانی بیان کرد: موضوع توسعه قراردادهای اقتصادی در اولویت وزارت خارجه قرار دارد و یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی کشور است. ما معاونت دیپلماسی اقتصادی را در وزارت امورخارجه تشکیل دادیم و علت این نامگذاری هم این است که وظیفه ما انعقاد قرارداد اقتصادی نیست، بلکه وظیفه ما تسهیل این امر است.
وی در ادامه اظهار کرد: یکی از ارکان معاونت اقتصادی، دبیرخانه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی است که مدتی است تشکیل شده است و وظیفه هماهنگی دستگاه‌های خارجی کشور را برعهده دارد و هر دو هفته یکبار در سطوح معاونان وزرا جلسه تشکیل می‌دهند. اخیرا در این جلسات از سفرای ایران در کشورهای مختلف دعوت می‌شود تا آخرین تحولات اقتصادی کشورهای طرف قرارداد ما به‏ویژه کشورهایی که بیشترین روابط اقتصادی را با آنها داریم در اختیار نمایندگان دستگاه‌های مختلف قرار دهند.
وزیر امور‏خارجه در ادامه تصریح کرد: از دیگر اقداماتی که ما به آن توجه داشته‌ایم همکاری استانداران است تا مشکلات استان‌ها توسط ایرانی‌های خارج از کشور که علاقه دارند به استان‌های خود کمک کنند حل شود. چندین جلسه با حضور سفرای ما در خارج از کشور و استانداران تشکیل شده است.
وی در ادامه با اشاره به نوآوری وزارت خارجه برای توسعه روابط اقتصادی، بیان کرد: ما پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت دیپلماسی اقتصادی را پس از چندین سال طراحی و راه‌اندازی کرده و اکنون در گام اول، اطلاعات اقتصادی کشورهای خارجی را در اختیار بخش خصوصی و دولتی درون کشور قرار می‌دهند، در گام بعدی با کمک بخش خصوصی اطلاعات و امکانات ایران در اختیار کشورهای خارجی به منظور جذب بیشتر سرمایه‌گذار انجام می‌شود.
ظریف در ادامه تاکید کرد: از دیگر اقداماتی که با کمک مجلس شورای اسلامی در حال انجام است و هفته گذشته با حضور رئیس‏جمهوری نیز اجرایی شد ورود ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیاست که امکان ویژه‌ای را برای برقراری روابط اقتصادی با کشورهای همسایه ایجاد می‌کند و شروع خوبی در این زمینه داشتیم.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی وزارت خارجه برای حمایت از ایرانی‌های خارج از کشور، بیان کرد: ما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تضعیف حقوق این افراد انجام می‌دهیم و در چند هفته گذشته دو ایرانی که به صورت غیرقانونی به درخواست آمریکا زندانی شده بودند آزاد شده و به ایران بازگشتند و یک زندانی دیگر نیز آزاد شده اما هنوز به دلیل طی مراحل دادگاه اجازه خروج و بازگشت به کشور را ندارد. وزارت امورخارجه در این زمینه از تبلیغاتی کردن موضوع جلوگیری می‌کند تا از طریق روابط سیاسی کار جلو رفته و به نتیجه برسد.
ظریف در ادامه با تاکید بر این‌که وزارت امور‏خارجه وظیفه انعقاد قراردادهای اقتصادی را برعهده ندارد، گفت: وظیفه وزارت خارجه جذب سرمایه‌گذار نیست بلکه وزارت خارجه تنها وظیفه تسهیل انعقاد قراردادهای اقتصادی را برعهده دارد و بقیه امر برعهده دستگاه‌های ذی‏ربط است. سفیر ما باید سرمایه‌گذار را بشناسد و اطلاعات را در اختیار آن قرار داده و آن را تشویق به سرمایه‌‏گذاری در ایران کند. ادامه راه بر عهده دستگاه‌های داخلی و مقررات داخلی است. بعضا شاهد هستیم برای یک سرمایه‌‏گذاری عادی حداکثر 60 ساعت باید صرف شود تا یک مجوز عادی داده شود که دیگر این مسائل به وزارت خارجه باز‏نمی‌گردد.
وزیر امور‏خارجه افزود: ما هر روز تعدادی از سرمایه‌گذاران را به دستگاه‌های ذی‏ربط معرفی می‌کنیم اما مداخله ما در امور آنها باعث اخلال در کار دستگاه‌ها و ایجاد فساد می‌شود. وی در ادامه تصریح کرد: تاکنون سفرای ما در پاکستان، افغانستان، قزاقستان، آذربایجان و روسیه با استانداران گیلان، مازندران، خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، کرمان و یزد جلسه داشته و حول تحریم‌های آمریکا و تمام مسائل مطرح روز تبادل‌نظر داشتند. ظریف در پایان گفت: امروز ما با مشکلات تحریم‌ها روبه‌رو هستیم و بخش عمده‌ افرادی که برای دورزدن تحریم‌ها به داخل معرفی می‌شوند با ملاحظات حقوقی به نتیجه نمی‌رسند. از دیگر اقدامات انجام شده، ارائه‌‏ برنامه 25 ساله به چین است که اهمیت روابط اقتصادی با چین را نشان می‌دهد.
سایر اخبار این روزنامه
در هفته سلامتِ روان «خودکشی» در ایران مورد بررسی قرار گرفت صعود خودکشی بر قله مشکلات روانی علیرضا صدقی طغیان علیه «سنت ستبر اخلاقی» وجه انسانی توسعه چرا درآمدی که تلویزیون از طریق «برنده باش» کسب کرد به مردم بازگردانده نشد؟ واکنشی کلیشه‌ای به نام «رد مسئله»! «‌ابتکار» توقف مذاکرات کارشناسی میان آمریکا و کره‌شمالی در استکهلم سوئد را بررسی می‌کند جیب مردم بیگانه با قدرت ریال قیمت دلار چقدر برای کاهش جا دارد؟ «ابتکار» از عوامل بروز بحران بازتولید در جریان‌های سیاسی گزارش می‌دهد تحزب در احتضار «ابتکار» دلایل پیش‌فروش خودرو علی‌رغم معوقات تحویل خودروسازان را بررسی کرد جبران زیان با پیش‌فروش؟! محمدجواد ظریف: اروپا نمی‌تواند از برجام خارج شود] عضو هیئت رئیسه مجلس خبر داد تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی حادثه لردگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد ابر‏اولویت سیاست خارجی ایران از زبان ظریف سرلشکر سلامی : دشمن در حال ترک میدان است وجه انسانی توسعه