قبولی آقای دیپلمات در آزمون بهارستان

آرمان ملي: وزير امور خارجه پس از چند هفته بسيار پرکار و ديدارهاي پرشماري که در راستاي پيش‌برد اهداف جمهوري اسلامي در موضوع برجام و همچنين توسعه روابط اقتصادي با کشورهاي همسايه داشت، روز يکشنبه به مجلس شوراي اسلامي رفت تا پاسخگوي سوالات نمايندگان باشد؛ پاسخ‌هايي که در نهايت بهارستان نشينان را قانع کرد و محمدجواد ظريف بدون گرفتن کارت زرد صحن را ترک کرد. سوال اول را محمدعلي پورمختار نماينده کبودرآهنگ از وزير خارجه پرسيد و گفت: «چه اقداماتي براي محور قراردادن اقتصاد و توسعه ملي صورت گرفته است و چه اقداماتي براي ارتقاي جايگاه ايران و ايراني در صحنه جهاني انجام شده است». پورمختار اضافه کرد: «توضيحات شما در پاسخ به اين سوال تنها سه تا خبر بود، مي‌گوييد سفرا و استانداران ملاقات‌هايي با هم دارند خب بفرماييد چه تعداد سفير يا استاندار در اين ملاقات‌ها بودند، چه توافقاتي صورت گرفته است؟ آيا قرارداد مشخصي در حوزه مسائل اقتصادي و تجاري بسته شده است؟ بحث ما آمار و اطلاعات است». او بر ضرورت جذب سرمايه خارجي در راستاي عملياتي کردن اقتصاد مقاومتي تاکيد کرد و افزود: «تبليغات سنگيني عليه ايران از سوي آمريکا، اسرائيل و منافقين صورت مي‌گيرد که تلاش دارند القا کنند ايران براي سرمايه‌گذاري ناامن است، وزارتخارجه چه اقدامي براي خنثي‌سازي اين تبليغات انجام داده است؟» پورمختار همچنين از نقش سفارتخانه‌ها در تحقق اهداف اقتصادي وزارتخارجه سوال کرد و گفت: «حسب گزارشاتي که به ما مي‌رسد عملکرد سفارتخانه‌ها بسيار بسيار ضعيف بوده است و عملا غيرفعال هستند، يکي از عزيزان گفتند ما به دو کشور استراليا و قبرس رفتيم ديديم هيچ فعاليتي از سوي سفير و مسئولان براي جذب سرمايه‌گذاران صورت نمي‌گيرد و توجهي نمي‌کنند. بسياري از ايرانيان نامه نوشتند و از بي‌توجهي سفارتخانه‌ها گلايه دارند. از حيث همکاري‌هاي بين‌المللي در پاسخي که فرستاديد اشاره کرديد برنامه پيمان‌ها را در سال 96 به سفارتخانه‌ها ابلاغ کرديم که سفارتخانه‌ها بايد عملياتي مي‌کردند الان بعد از يک سال چه برنامه‌هايي اجرا شده است». وزير امور خارجه هم در پاسخ پورمختار گفت: «ما وظيفه تسهيل اقتصادي را بر عهده داريم و نه تصدي‌گري را. وظيفه وزارت امور خارجه بستن قرارداد و جذب سرمايه‌گذار نيست، بلکه وظيفه اين وزارتخانه تسهيل انجام اين امور است. اين وزارتخانه سرمايه‌گذاران را شناسايي کرده و با در اختيار قرار دادن اطلاعات و شرايط آن‌ها زمينه را براي همکاري ميان آن‌ها با بخش‌هاي اقتصادي دولتي و خصوصي داخل کشور فراهم مي‌سازد. وي با اشاره به عضويت ايران در اتحاديه اقتصادي اوراسيا، تصريح کرد اين کار که با کمک مجلس شوراي اسلامي انجام شد، امکان ويژه‌اي براي جمهوري اسلامي ايران فراهم مي‌کند که بتواند با همسايگان که مهم‌ترين طرف‌هاي تجاري هستند، ارتباط ويژه‌اي برقرار کند. ظريف در ادامه با اشاره به مشکلاتي که براي برخي ايرانيان در خارج از کشور به وجود آمده اظهار داشت: «ما وظيفه خود را درحمايت از ايرانيان خارج از کشور قرار مي‌دهيم و تمام تلاش خود را براي جلوگيري از تضييع حقوق آنها به کار مي‌گيريم؛ دو ايراني که غير قانوني زنداني بودند، آزاد شدند و به ايران بازگشتند، يک ايراني که به درخواست آمريکا بازداشت شده به قيد وثيقه آزاد شده، اما هنوز اجازه خروج ندارد، براي اينکه اين تلاش‌ها بي‌نتيجه نشود، آنها را رسانه‌اي نمي‌کنيم و از گفت‌وگو و رايزني‌هاي ديپلماتيک براي به نتيجه رساندن اين اقدامات استفاده مي‌کنيم».
روابط ويژه ايران با فرمانده ارتش پاکستان
سوال دوم از ظريف را نماينده خاش پرسيد. علي کرد از وزير خارجه درباره علت نبود ديپلماسي پايدار با کشورهاي همسايه شرق و جنوب شرق ايران سوال کرد. او با مرور چند مورد عمليات تروريستي در مرزهاي شرقي کشور از ظريف گلايه کرد و گفت چرا عکس‌العمل سريعي را از شما شاهد نبوديم. او در بخشي از اظهارات هم خطاب به رئيس جلسه گفت به وزير خارجه تاکيد کنيد به سوال من گوش دهد که پزشکيان در پاسخ تأکيد کرد: «بابا اينجا هستند و قشنگ گوش مي‌دهد». وزير خارجه با تاکيد بر اينکه روابط با همسايگان ابر اولويت سياست خارجي در کنار تسهيل امور اقتصادي است، گفت: «روابط ما با پاکستان دچار سردرگمي نيست. در حال حاضر مرز ايران با پاکستان امن‌ترين مرزها براي اين کشور است درخواست ما اين است که اين مرز براي ما هم امن باشد». وزير خارجه همچنين درباره ربودن افسران ايراني توسط ضد انقلاب تصريح کرد: «پيگيري‌هايمان را با هماهنگي ستاد کل نيروهاي مسلح انجام مي‌دهيم و به پاکستان سفر مي‌کنيم. ضمن اينکه روابط ما با فرمانده ارتش پاکستان بسيار خوب است و رفت و آمدها و ديدارهاي جدي با آنها داريم». وي تصريح کرد: «بايد بکوشيم از بزرگان منطقه و رهبران ديني و همچنين نمايندگان مجلس و ذي‌نفوذان منطقه‌اي به منظور کاهش حملات تروريستي استفاده کنيم». در نهايت بعد از پاسخ‌هاي ظريف، نماينده خاش گفت که به خاطر وحدت بين مجلس و دولت سوال را به راي نمي‌گذارم اما وزرا بايد در مقابل ملت، خون شهدا و فرامين رهبري پاسخگو باشند.
حمايت از حاکميت ملي سوريه


جلال محمودزاده سومين سوال کننده از ظريف بود. او از وزير خارجه پرسيد: «موضع وزارت خارجه در قبال حمله ترکيه به کردهاي سوريه چيست؟ ظريف در پاسخ به نماينده مهاباد تاکيد کرد: «موضع جمهوري اسلامي در بحث کردهاي سوريه کاملاً مشخص است، ما اعلام کرده‌ايم که تنها راه حفظ امنيت در ترکيه، حضور نظامي دولت مرکزي سوريه در مناطق مرزي است و بر اساس قرارداد آدانا اين پيشنهاد امکان‌پذير است. از اين رو قطعاً از طريق اقدام عليه تماميت ارضي سوريه نمي‌توان امنيت را ايجاد کرد، از اين رو اين مساله سياست جمهوري اسلامي بوده و ما اين مسائل را در ملاقات با دوستان ترک و هم در جلسات آستانه به ويژه در نشست اخير مطرح کرده‌ايم».