آشفته تر از همیشه

قالیباف از رئیسی سبقت گرفت - آفتاب یزد- گروه سیاسی: هرچه به روزهای انتخابات نزدیک می‌شویم برخلاف انتظارات که توقع رسیدن به یک نامزد اصولگرا از میان سه کاندیدای این جناح می‌رفت، اختلافات روز به روز بیشتر می‌شود و اینکه این سه نفر باهم نمی‌سازند واضح تر و معلوم تر. هم روسای ستادهای سه کاندیدا شمشیر را در گفتارهایشان به روی هم کشیده اند و هم هر سه نامزد نشان داده اند که زیاد طاقت دیدن هم را ندارند و بیشتر رقیب هم هستند تا هم حزبی. در کنارهم قرار دادن برخی از این اتفاقات چند روزه نشانگر اوج اختلاف و جدل سه نامزد اصولگرا با یکدیگر است. محمد باقر قالیباف و سید ابراهیم رئیسی حالا مصمم‌تر از همیشه در آرزوی پاستور هستند؛ یکی خانه بهشت برایش بعد از 12 سال کوچک شده و دیگری هم از قرار معلوم چندان سعادت فیض از معنویات آستان قدس را ندارد! در حالیکه همه می‌گویند اسحاق جهانگیری برای کمک به حسن روحانی آمده و به نفع او کنار خواهد رفت اما درباره محمد باقر قالیباف و ابراهیم رئیسی به یقین رسیده اند که چنین نخواهد شد برای همین رئیسی و قالیباف هر کدام با سه رقیب جدی مواجه‌اند. دو نفر از دولت فعلی و یک نفر از جناح خودشان. البته میرسلیم را هم نباید از یاد برد. به خاطر همین جدی شدن اختلافات این سه کاندیدای اصولگرا بایکدیگر است که از همین الان احزاب اصولگرایی با علم به اینکه دیگر رویایشان در یکی شدنمیرسلیم، قالیباف و رئیسی به تحقق نمی‌پیوندد به فکر دیگری افتادند، اینکه به جای تعارف و رودربایستی و حواله دادن تصمیم‌شان به آخرین روزهای انتخابات، از همین الان مواضع حمایتی شان را از نامزدها و کاندیداهای اصولگرا اعلام کنند. آن طور که جامعه مدرسین و جبهه پایداری که حمایت‌شان از رئیسی را رسما اعلام کردند...
دراین میان شنیده‌ها‌ حاکی از آن است که جامعه روحانیت نیز گرایش به حمایت ازرئیسی پیدا کرده است.
بی تردید، قالیباف در رقابت با رئیسی در بحث جلب حمایت احزاب سیاسی اصولگرا به خود، قافیه را باخته. البته بااین تفاوت که بسیاری اعتقاد دارند حمایت جبهه پایداری و جامعه مدرسین از رئیسی نه تنها به زیان قالیباف تمام نخواهد شد بلکه به سود اوست. چرا که پایداری‌ها‌ از هر کس حمایت کنند، مردم رقیب آنها را برمی گزینند.
**


خائن کیست؟
با این حال آقا تهرانی دبیر کل جبهه پایداری گفته است که اگر صالح به جای اصلح کناره گیری نکند خائن است! پایداری‌ها‌ اکنون رئیسی را کاندیدای اصلح خود دانسته اند ومعلوم است که منظورشان از صالح و البته خائن خطاب کردن این صالح در صورت عدم کناره گیری کسانی جز قالیباف و میرسلیم نیستند! دراین جدال بین اصولگرایی اما حرف‌ها‌ی روسای ستاد رئیسی هم جالب توجه است، علی نیکزاد رئیس ستاد گفته از میان این 6 نامزد، رئیسی از بقیه صادق تر است! یک جورهایی به صداقت قالیباف و میرسلیم شک و شبهه وارد کرده اما بدتر از آن صحبت‌ها‌ی تند و تیز معاون ستاد رئیسی علیه قالیباف است و اینکه گفته قالیباف برای همیشه تمام خواهد شد!
جعفر فرجی در پیام اینستاگرامش آورده: "قالیباف از سال ۸۴ تا الان در نظرسنجی‌ها‌ حدود بیست درصد رای دارد و هرکاری در طول این سالیان کرد و هر اقدامی کرد رای منفی‌اش بیشتر شد و این درصد هیچ گاه بالا نیامد و نخواهد آمد دلیلش ساده است. جماعتی که این دور قالیباف را آوردند در حقش خیانت کردند اگر او چند سال بی سر و صدا کناری می‌ماند ممکن بود بتواند در آینده نزدیک، طلسم بیست درصد نظرسنجی‌ها‌یش را باطل کند.
امان از محبت‌ها‌ی خاله خرسی که ظرفیت قالیباف را برای سومین بار و برای همیشه خواهد سوزاند و او را برای همیشه تمام خواهد کرد. حیف ظرفیت‌ها‌ی بزرگ اصولگرایی که سوختند و امروز به نقطه صفر خود نزدیک می‌شوند."
**
میر سلیمی‌ها‌ هم!
حمله صریح آقا تهرانی و فرجی به قالیباف و البته میرسلیم در حالی است که از آن سو میرسلیم و حامیان او را که اعضای حزب موتلفه هستند نیز علیه این دو کاندیدا اظهاراتی کرده اند.
روزنامه شهروند گفتگویی با اسدالله بادامچیان از اعضای حزب موتلفه منتشرکرده است که در آن بادامچیان به حمله علیه قالیباف و رئیسی پرداخته است. او در باره شانس انتخاب رئیسی گفته" اگر بخواهم شفاف صحبت کنم به نظر من، شانسی ندارد؛ البته باید دید اصولگرایان منظورم تندروهاست چگونه مهره‌های خود را می‌چینند و با توجه به این‌که ایشان با جلیلی دیدار داشتند و جبهه پایداری بیانیه داده که از رئیسی حمایت می‌کند و با توجه به کارنامه این گروه و این شخص می‌توان تا حدودی حدس زد که جامعه گرایشش به کدام سمت است."
وی در باره آرای قالیباف نیز اینگونه می‌گوید: "به نظر من، آرای قالیباف نسبت به ‌سال ٩٢ کمتر است. قالیباف کارنامه بدی را برای خود به‌جای گذاشته است که مهمترین آن پلاسکو است. مردم ما نسبت به‌ سال ٩٢ آگاه‌تر شده‌اند و می‌دانند که به چه کسی باید رای بدهند و آن مردمی که با کیک و ساندیس پای صندوق رای می‌کشاندیم دیگر نیستند یا دوره‌شان تمام شده است. آقای قالیباف باید جوابگو باشد که هنوز جواب درست و منطقی درباره پلاسکو نداده است که جای تاسف است."
آش حملات و صحبت‌ها‌ی بادامچیان به دونامزد اصولگرا آنقدر شور شده که موتلفه در بیانیه‌ای گفته این مصاحبه تحریف شده و حق پیگیری قضایی را ازاین رسانه برای خود محفوظ می‌دارد.
اما در حالی موتلفه می‌گوید که برای تفرقه اصولگرایان صحبت‌ها‌ی بادامچیان تحریف شده که شخص کاندیدای این حزب چیزی از حمله علیه نامزدهای اصول گرا کم نگذاشته است، مصطفی میرسلیم در ایلام خطاب به شخص قالیباف اینگونه می‌گوید :"مطرح کردن بحث 4 و 96 درصد و تقسیم ملت به 2 دسته، تنها یک شعار برای کوبیدن رقیب بود و نامزدها باید در این مناظره‌ها‌ بگویند که برای درمان دردهای مردم چه می‌کنند."
او ادامه داده که اگر وضع به همین منوال پیش رود با آن مقابله می‌کند. میر سلیم خیلی صریح و رک در باره کناره گیری از انتخابات به نفع نامزدهای اصولگرا نیز پاسخ داده است که:" معلوم نیست انصراف هر کدام از ما به نفع رقیب است یا ضرر او.به عنوان یک فعال سیاسی و بر اساس محاسبات چند ساله ام می‌گویم که همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تا آخر می‌مانند و درست نیز همین است اما انتخاب نهایی با مردم است."
وی یادآور شد: "ما سه نامزد اصولگرا دارای نیت و اهداف مشترک هستیم اما سوابق و حوزه فعالیت مان مشترک نیست."
میرسلیم در ادامه ظاهرابا کنایه به رئیسی نیز گفته است که:" شعار و قول و قرار بیخودی به چه درد می‌خورد؟ به مردم بگویید با اتکا به چه چیزی و بر اساس کدام عملکردتان این قول‌ها‌ را می‌دهید؟"
***
نظرسنجی‌ها‌ به سود قالیباف
اوج گیری اختلاف نظرها و تفاوت دیدگاه‌ها‌ در حالی صورت گرفته است که نظر سنجی‌ها‌ چه در سایت‌ها‌ و خبرگزاری‌ها‌ی اصلاح طلب و چه در میان خبرگزاری‌ها‌ و سایت‌ها‌ی اصولگرا و همین طور مرکزهای آمار و نظر سنجی، همگی نشان از آن دارد که قالیباف از رئیسی و البته میرسلیم پیشی گرفته است.
آن طور که تمامی احزاب اصولگرا تا پیش ازاین، وعده داده بودند آنها باید از کسی حمایت کنند و کسی را به کناره‌گیری دعوت کنند که به ترتیب بیشترین رای اصولگرایان و کمترین رای مردمی اصولگرایان را در نظرسنجی به خود اختصاص داده باشد. حال آنکه آنها آنقدر درگیر اختلافات درونی شده اند که بی توجه به نظر سنجی‌ها‌ یا علیه نامزدهای هم حزبی سخن می‌گویند و یا رئیسی را به قالیباف ترجیح داده اند. اختلافات تا جایی پیش رفته که رییس شورای استانی جبهه مردمی انقلاب اسلامی همدان اظهارکرده: "حامیان 2 نامزد مورد حمایت جمنا اختلاف را کنار بگذارند!"
***
بارئیسی رقابت می‌کند
هرچند قالیباف در شرایط کنونی از ناحیه اصولگرایان طرد شده است اما جناح محافظه کار خود نیز می‌داند که با توجه به نظرسنجی‌ها‌ی صورت گرفته این قالیباف است که باید نامزد اصلی اصولگرایان باشد و نه رئیسی و میرسلیم.
حسین قربانزاده مشاور سیاسی محمد باقر قالیباف درباره اینکه سرانجام در میان اختلافات قالیباف و رئیسی کدام یک به نفع دیگری کنار می‌کشد، به آفتاب یزد گفت: "قرار نیست کسی به نفع کسی کنار برود، همه این کاندیداها تاییدصلاحیت شده‌اند و آمده‌اند تا رقابت کنند، برخی کاندیداها در برخی موضوعات با یکدیگر هم نظر هستند اما این موضوع دلیل نمی‌شود که این نامزدها چون در یک جریان هستند به نفع هم کنار بروند. همان طور که آقای‌ها‌شمی طبا و جهانگیری در آن طرف درکنار روحانی برنامه‌های تلویزیونی‌ و مناظراتشان را انجام می‌دهند.»
وی اضافه کرد: «همه الزامات یک رقابت این است که کاندیداهای تاییدصلاحیت شده تا پایان رقابت بمانند، آنچه که اکنون از دکتر قالیباف می‌دانم این است که ایشان قرار نیست انصراف دهند یا به نفع کسی کنار بروند و حتما تا آخر پیش خواهند رفت و رقابت ما نیز رقابت جدی است. در مورد باقی کاندیداها نیز باید از کسانی که به آنها نزدیک هستند بپرسید.»
قربانزاده در پاسخ به این سوال که آیا با این اوصاف، قالیباف (حتی با رئیسی) نیز به رقابت می‌پردازد، پاسخ داد: «همین الان هم در حال رقابت با یکدیگر هستند.»
مدیرمسئول روزنامه همشهری درباره این سوال که حمایت جبهه پایداری و جامعه مدرسین از رئیسی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ و آیا این موضوع، پایان حمایت اصولگرایان از قالیباف است؟ پاسخ داد: «این موضوع را نه منفی و نه مثبت می‌دانم چون رئیس‌جمهور را مردم انتخاب می‌کنند و رئیس قوه اجرائیه از صندوق‌های رای انتخاب می‌شود،
هر شخصی که جامعه انتخاب می‌کند همه جبهه‌ها و احزاب هم او را بپذیرند. در این میان جریانات و احزاب نیز یا ائتلاف یا از کسی حمایت یا برعلیه کسی صحبت می‌کنند اما نتیجه نهایی را مردم تعیین می‌کنند.»
وی گفت: «نمی‌گویم نظرات احزاب و جبهه‌ها‌ بی تاثیر است ولی فقط در 29 اردیبهشت است که همه چیز مشخص می‌شود. »