سیده فاطمه ذوالقدر استاندارد‏سازی؛ از شعار تا عمل

استاندارد، زبان مشترکی میان همه عوامل دست‏اندرکار در حیطه فعالیت‏های مختلف تولیدی و خدماتی اعم از‏ عمرانی، صنعتی، تجاری، اداری، کشاورزی و سایر عرصه‏های مشابه است و کسب استانداردها و ارائه مدل‏ها و الگوهای بهینه و برتر، از اهدافی هستند که مدیران و مسئولان تلاش دارند تا در توسعه وتعالی امور مختلف مانند‏ صنایع، بهداشت و سلامت، آموزش، تحقیق و پژوهش، ارتباطات، محیط‏زیست و امور اجتماعی و نظام اداری و سازمانی مورد توجه قرار گیرند. لذا یکی از‏ مولفه‏های بسیار مهم و تاثیر‏گذار در علم اقتصاد به شمار می‏رود. منفعت استانداردسازی صرفاً برای مصرف‏کننده‏ نیست؛ هر‏گونه سرمایه‏گذاری در زمینه استاندار‏دسازی فرآورده‏ها و خدمات برای صاحبان صنایع در اندک زمان، می‏تواند نتایج محسوسی را به صورت مبالغ ذخیره‏شده‏، حاصل کند.
 متاسفانه گاهی برخی از مدیران، دوراندیشی و صرفه و صلاح سازمان و جامعه را فراموش کرده و به بهانه‏های مختلف مانند‏ صرفه‏جویی، سرعت عمل، افزایش کمیت و گاهی نیز سازمان‏ها به علت عدم اعمال نظارت صحیح و دقیق، با عملکرد خود هزینه‏هایی را به بیت‏المال تحمیل می‏کنند که جبران پیامدهای آن، به مراتب هزینه بیشتری نسبت به هزینه های اولیه را طلب کرده و جبران آن را ناممکن یا با مشکل مواجه می‏سازد.
   به عنوان مثال: بازسازی، بهسازی، ترمیم و یا تغییر و تعویض پی‏در‏پی تاسیسات شهری از مواردی به شمار می‏‏روند که عمدتا به علت عدم رعایت استانداردها رخ می‏دهند و این رفتار در مغایرت کامل با اصول اقتصادی قرار دارد. البته کم‏توجهی به استانداردها صرفا به عدم استفاده از مصالح و کالاهای مرغوب محدود نمی‏شود، بلکه سایر جنبه‏های کار از‏جمله‏ مولفه‏های طبیعی مانند‏ شرایط جوی و جغرافیایی و یا عوامل دیگری مثل اصول آمایشی، طراحی، مشاوره و اجرای پروژه‏ها را نیز در‏برمی‏گیرد. به این معنی که گاهی این تغییرات و هزینه‏های مربوط به آن، به علت بی‏توجهی به استانداردهای تعیین‏شده برای موضوعات مورد اشاره بروز می‏کند.
قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد که در سال ١٣٩۶ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد، می‏تواند به توسعه کشور کمک کرده و در این راستا نقش مهمی ایفا کند. بر اساس این قانون تمامی وزارتخانه‏ها، سازمان‏ها و دستگاه‏های اجرایی و بخش خصوصی کشور ملزم به استاندارد کردن فعالیت‏های خود در عرصه تولید کالا و ارائه خدمات هستند.


سازمان ملی استاندارد ایران به‏عنوان دستگاه اجرایی مستقل، متولی اصلی سیاست‏گذاری، حسن نظارت و هدایت نظام استاندارد و کیفیت کالا و خدماتی است که در کشور تولید یا عرضه می‏شود. لذا آنچه اهمیت دارد این است که این سازمان با تقویت بدنه کارشناسی و هدایت موثر مدیران خویش از فرصت‏ها استفاده کرده و جایگاه استاندارد‏سازی را در کشور توسعه، ارتقاء و تثبیت کند.
در پایان، روز ملی استاندارد را تبریک می‏گویم و از زحمات ‏سرکار خانم نیره‏سادات پیروز بخت، رئیس سازمان ملی استاندارد کشور و همکاران ایشان که در راستای ایمنی و سلامت کشور تلاش می‏کنند، تقدیر و تشکر می‏کنم.
سایر اخبار این روزنامه
کشف شواهدی از وجود نقاط «سرسبز» در مریخ! سیده فاطمه ذوالقدر استاندارد‏سازی؛ از شعار تا عمل «ابتکار» آخرین تحولات شمال سوریه را بررسی می‌کند متحد نیمه راه «ابتکار» از آسیب‌های مشارکت سیاسی دوره‌ای گزارش می‌دهد سلایق فردی جایگزین اندیشه سیاسی حساب‌های اجاره‌ای که با حذف یارانه لو رفت اجاره‌نشینی زیرزمینی‌ها! نگاهی به نمایشگاه هنری هفته آینده تهران با هنر طبیعت همگام شویم سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه وابسته به نظر سرمایه‌گذار است میان‏بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری روحانی رویکرد وزارت اطلاعات را تبیین کرد جامعه «امن» نه «امنیتی» رهبر انقلاب در دیدار از نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های برتر: نگذارید موانع پیش پای جوانان فعال ایجاد شود سخنگوی وزارت خارجه: درصورت ادامه داشتن شرایط فعلی گام چهارم برداشته می‌شود دادستان کرمان تشریح کرد جزئیات طرح ترور سرلشکر حاج قاسم سلیمانی معاون اول رئیس‌جمهوری: برای سلامت مردم هیچ خط قرمزی وجود ندارد علی مطهری:‌ مجلس آمادگی دارد تا مشکل کانون وکلا و مرکز مشاوران را حل کند