از سازمان محیط زیست تا وزارت بهداشت؛ راهی که به سرعت طی شد

آفتاب یزد- گروه گزارش: بعد از پیاده شدن قاضی زاده‌هاشمی از قطار هیئت دولت، سعید نمکی بر کرسی وزارت نشست، حضور او در وزارت بهداشت و درمان از همان ابتدا نیز با حواشی همراه بود و خیلی‌ها او را بی ارتباط ترین وزیر به وزارت بهداشت می‌دانستند
اما این وزیر تازه‌کار از همان ابتدای وزارتش با صحبت‌های جنجالی نظر اذهان عمومی را به خود جلب کرد. هر چند این کار سبب شد تا برخی او را پوپولیست قلمداد کنند. با این حال شرح حال مختصری از او و سوابقش را در ادامه می‌خوانید.
اولین وزیر «غیر پزشک» وزارت بهداشت
سعید نمکی، دانش آموخته داروسازی و ایمونولوژی، در بدو امر، در ۲۰فروردین ۹۳ از سوی محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به عنوان مشاور رئیس سازمان در امور محیط زیست منصوب شد. سپس در ۹ خرداد ۹۴ از سوی محمدباقر نوبخت، نمکی به عنوان معاون امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور حکم گرفت. نوبخت او را در سال ۹۶ به عنوان معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان تحت مدیریت خود منصوب کرد.


او نخستین مسئول «غیرپزشک» وزارت بهداشت است که در سابقه مدیریتی‌اش تا قبل از انتصاب توسط نوبخت در سال ۹۳، تنها ریاست بر دانشگاه علوم پزشکی کاشان (۶۶ تا ۷۰) خودنمایی می‌کند. بعد از استعفای قاضی زاده ‌هاشمی و پیاده شدن او از قطار دولت، نامه معرفی سعید نمکی به عنوان وزیر پیشنهادی «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» با پیوست سوابق و برنامه‌کاری، از سوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و بعد از آن هم نمکی به عنوان وزیر پیشنهادی دولت روحانی به مجلس معرفی شد و رای اعتماد گرفت.
شکارچی قهار در سازمان حفاظت از محیط زیست
جنجالی‌ترین و پرحاشیه‌ترین مسئولیت دکتر سعید نمکی تا به امروز، در دوران مسئولیت او در سازمان حفاظت از محیط زیست رقم خورد. انتصاب او به عنوان مشاور عالی عیسی کلانتری در سازمان حفاظت از محیط زیست و عضو غیرموظف هیئت مدیره صندوق ملی محیط زیست، در حالی بود که به گفته منتقدانش شاید تنها ربط و پیوند او به محیط زیست، علاقه قدیمی او به «شکار» بود! شنیده‌ها حاکی از آن است که نمکی که به شعر و شاعری هم علاقه‌مند است و به «پگاه‌کاشانی» تخلص دارد، یکی از شکارچیان قهار است. آنچه که از انتقادات تند و تیز فعالان و کارشناسان حوزه محیط زیست به عملکرد سعید نمکی در سازمان محیط زیست برداشت می‌شود، نقش مخرّب مشاوره‌های او در فروش مجوز شکار به خارجیان و ترویج شکار و همچنین سوءمدیریت در اداره زیستگاه‌ها و پارک‌های طبیعی ملی مثل پارک ملی گلستان است. پیشکسوتان حوزه حیات وحش و سمن‌های محیط زیستی، بارها عیسی کلانتری را به دلیل انتخاب سعید نمکی به عنوان مشاور و اجرای سیاست‌های شکارگرایانه وی مورد انتقادات قرار داده‌ بودند.
در اواسط خرداد ۹۷ و در زمان حضور او در سازمان حفاظت از محیط زیست بود که خبر صدور مجوز برای شکار، با وجود برنامه ۵ ساله قبلی سازمان حفاظت مبنی بر ممنوعیت شکار، در رسانه‌ها منتشر شد. طبق این اخبار، مسئولان معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در ازای مبلغ حداقل ۷ میلیارد تومان، ۱۰۵ مجوز شکار آن هم در فصل زادآوری برای اتباع خارجی صادر کرده‌اند.سازمان حفاظت محیط زیست در اقدامی عجیب صدور پروانه ویژه شکار چهارپا برای شکارچیان خارجی و داخلی در داخل مناطق تحت مدیریت (مناطق چهارگانه) و مناطق آزاد و همزمان با فصل زاد و ولد حیات وحش نموده بود و این مسئله با واکنش‌های بسیاری همراه شد.
از محیط زیست
تا وزارت بهداشت
راه طولانی سازمان حفاظت از محیط زیست تا وزارت بهداشت برای سعید نمکی خیلی کوتاه طی شد، با استعفای قاضی زاده‌هاشمی از سمت وزارت، خیلی زود سعید نمکی به عنوان سرپرست این وزارتخانه انتخاب شد و از همان زمان‌ها هم زمزمه‌های وزارت آن به گوش می‌رسید. گرچه خیلی‌ها این موضوع را غیر محتمل می‌دانستند و گزینه‌های دیگری برای وزارت بهداشت در نظر گرفته بودند اما بالاخره زمان معرفی وزیر بهداشت که فرا رسید با نام آشنای سعید نمکی مواجه شدیم.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه رای اعتماد، پس از اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی بهداشت، از مجموع ۲۵۹ رای اخذ شده، با ۲۲۹ رای موافق، ۲۵ مخالف و ۴ ممتنع به «سعید نمکی» برای تصدی وزارت بهداشت رای اعتماد دادند. لازم به ذکر است که نمکی در جلسه رای اعتماد گفته بود:«در بحث دارو و تجهیزات پزشکی باید شفافیت داشته باشیم، چرا باید ۹۷ درصد داروهای وارداتی ۵۵۰ میلیون دلار ارز ببرد و ۳ درصد آن، ۱.۴میلیارد تومان ارز ببرد؟ اصلاح نظام نسخه نویسی از برنامه‌های دیگر ما است. تهیه داروهای نوترکیب با کمک شرکت‌های دانش بنیان هم از برنامه‌های دیگر است. ما تحصیلات تکمیلی را بیهوده توسعه می‌دهیم، آدم‌هایی را تربیت می‌کنیم که به درد نظام خدمت نمی‌خورند، فوق لیسانس را رها کرده‌ایم و دکترا تربیت می‌کنیم، آموزشگاه بهیاری را بسته‌ایم و کاردان پرستار را نمی‌گیریم و بعد دکتر تربیت می‌کنیم! تناسبی بین تحصیلات تکمیلی و پایه نداریم.» از همان زمان هم برخی او را پوپولیست شمردند، واژه‌ای که بعد از وزارتش بیشتر درباره او به کار برده شد.
واردات یک آمپول به اسم پودر کاکائو
روز گذشته نیز سعید نمکی در پی اظهاراتی گفته بود:«روز اولی که به وزارت بهداشت آمدم تمام تجربه خودم را به عنوان یک معلم و کسی که در سازمان برنامه و بودجه فعالیت‌های زیادی انجام داده، به وزارت بهداشت آوردم. از روز اول بزرگ‌ترین اولویت من در حوزه دارو حذف "رانت" بود. بنده هیچ گوشه‌ای از صنعت را در حوزه داروسازی مقصر نشناختم و با شناختی که از بدنه داروسازی کشور داشتم، می‌گویم که هیچ گاه پس از انقلاب یک فرد غیرداروساز رئیس سازمان غذا و دارو نبوده است و آن اتفاقاتی که افتاده، متوجه سازمان غذا و داروست.» او همچنین گفته بود:«زمانی که من حرف از امضاهای طلایی در این سازمان زدم، گروه‌هایی به من حمله کردند. من می‌دانم حمله‌های صورت گرفته از سوی کسانی بود که در حال استفاده از "رانت" بودند. باید بگویم در سازمان غذا و دارو اتفاقات تلخ کم پیش نیامده است. این اتفاقات از نظام قیمت‌گذاری، تولید، توزیع و غیره تا سایر موارد پیشرفت داشته است؛ چراکه هیچ ضابطه قدرتمند عدالت‌محوری در این زمینه فعال نبود.
وزیر بهداشت در ادامه با انتقاد از نوع کارکرد سامانه تی‌تک گفت: «گرچه این سامانه زیرساخت خوبی برای شفافیت بود، اما هرگز به سوی شفافیت حرکت نکرده است. حتی در حال حاضر که با شما صحبت می‌کنم همچنان این سامانه دارای نواقصی هست. به عنوان مثال یک کاربر در سامانه تی‌تک توانسته بود آمپول تستسترون را به عنوان پودر نارگیل و پودر کاکائو به کشور وارد کند و یا یک خانم‌دکتر در این سامانه در ۱۹ قسمت مسئول فنی شناخته شده بود بدون اینکه این سامانه خطا دهد.»
اظهارات جنجالی در زمان وزارت
هنوز چند ماهی از سمت وزارت سعید نمکی نگذشته بود که وی از بازداشت تعدادی از کارمندان این وزارتخانه به دلیل نقش داشتن در تخلف در حوزه واردات دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد. او در یک سخنرانی گفت:«برخی از وارد‌کنندگان، دو میلیون یورو ارز دولتی برای واردات استنت (فنر) قلب دریافت کرده‌اند، اما به جای آن کابل برق وارد کرده و فرار کرده‌اند.» او همچنین گفته بود: «ما طی روزهای اخیر ۷ پالت داروی تاریخ گذشته در گمرک گرفتیم که قرار بود به عنوان داروی بدن سازی به جوانان این مملکت تزریق شود. این سم است.
اینها را از کجا می‌آورند با چه کسانی هماهنگ هستند. چرا امروز نباید به یکدیگر کمک کنیم و این شبکه مافیایی را که خوره‌ نظام است از بین ببریم؟ امروز در کنار زنده کردن یاد شهدا و دفاع مقدس باید همه در کنار هم باشیم تا با هم با این خوره نظام برخورد کنیم و قطعاً موفق خواهیم شد. گرچه جریان پیچیده‌تر از این است که برخی فکر می‌کنند اما من معتقدم که باز هم همان خانه پوشالی و سست عنکبوت است.
من این اقدام را آغاز کردم و با فضل الهی آن را ادامه می‌دهم.» پس از آن هم در بازدید از بیمارستان امام علی (ع) رودان، با شرایط نامناسب یک بیمار روبه رو شد و نسبت به آن واکنش نشان داد و گفت: «آبروی مملکت را به خاطر یک بالشت نبرید.» ویدئوی مربوط به این موضوع با بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی رو به رو شد و خیلی‌ها این اقدامات او را پوپولیستی خواندند.
عده‌ای از حرف‌هایم ترسیدند و بلوا کردند
او در بخش دیگری از سخنان روز گذشته‌اش گفته بود:«عده‌ای پس از حرف‌های من ترسیدند و بلوا کردند که وزیر با این افراد شراکت دارد؛ در حالی که صراحتا اعلام می‌کنم وزیر بهداشت شما کاسه‌لیس نیست. بنده اگر می‌خواستم اقدامات رانت‌جویانه انجام دهم، می‌توانستم اقدام به تاسیس کارخانه‌های متعدد و رانت‌جویی‌های دیگر کنم. خوشحالم که وقتی چوب را برمی‌داری، عده‌ای که خطا کرده‌اند کار دست‌شان می‌آید. تا زمانی که مساله "رانت" در حوزه داروسازی کشور برطرف نشود، مشکل باقی خواهد ماند؛ چراکه هیچ سرمایه‌گذاری جرات نمی‌کند در کشوری که امکان حفظ سرمایه‌اش وجود ندارد و پرریسک تلقی می‌شود، سرمایه‌گذاری کند. نباید ساز و کار کشور به گونه‌ای باشد که سرمایه سرمایه‌گذار با تغییر وزیر و کابینه به خطر بیفتد.»
وی افزود:«در حوزه تخلفات دارویی احتیاج به یک سامانه به روز با زیرساخت‌های سامانه تی‌تک داریم. باید واقع‌بین باشیم. بنده به دکتر شانه‌ساز نیز گفته‌ام اگر تخلفی صورت گیرد بنده به هیچ عنوان گذشت نخواهم کرد حتی اگر در دنیا متوجه تخلف شما نشوند، در آخرت شما باید پاسخگوی من باشید.»
وزیر بهداشت ادامه داد: «سلامت مردم به هیچ عنوان برای من شوخی‌بردار نیست. من نه اجازه رانت به واردات دارو و نه اجازه رانت به تولید داخلی می‌دهم. پس از اصلاح سامانه، تصمیم به برخورد با سایر تخلف‌های صورت گرفته داشتیم و تمام تخلفات را به قوه قضاییه گزارش کردم. من در رابطه با بیت‌المال حتی با فرزند خودم هم شوخی ندارم.»