کشتی بازی لاکچری‌بازها

آفتاب یزد – محبوبه مظفری: بازار اجاره و حتی
خرید کشتی تفریحی برای پولدارها و لاکچری بازان ایرانی این روزها داغ شده است. تورهای دریایی با دریافت قیمت‌های گزاف این اجازه را به مخاطبین مرفه جامعه می‌دهند تا با اجاره و حتی خرید کشتی تفریحی مهمانی‌های لاکچری خود را روی دریا برپا سازند. افرادی که با هزینه‌های کلان شبهایشان را در سکوت دریا روی عرشه به ماهیگیری می‌پردازند و یا مهمانی‌های خاص شاعرانه خود را زیر نور شمع در عرشه کشتی راه می‌اندازند تا جامعه‌ای که فاصله طبقاتی در آن هر روز شدید‌تر می‌شود، در این مورد نیز از جوامع دیگر و حتی کشورهای همسایه جا نماند! مرفهانی که مانند سایر اقشار، جامعه غم نان ندارند و باید پولهای کلان خود را به هر طریقی خرج کنند! بازار تورهای دریایی این روزها داغ شده است. تورهایی که البته قیمت‌های گزافی دارند و مخاطب‌شان پولدارها هستند. شرکت‌های برگزار‌کننده این تورها که در فضای مجازی تبلیغات پروپیمانی راه انداخته‌اند، حتی کسانی را که شنای معمولی بلد نیستند، به زیر دریا می‌برند، تا دنیای شگفت‌انگیز آن را تماشا کنند و البته شرط آنها بلدبودن شنا یا غواصی نیست، شرط فقط پول است!
> میهمانی روی دریا چگونه برگزار می‌شود؟
اجاره کشتی‌های خصوصی خلیج‌فارس و برگزاری میهمانی وسط دریا یکی از تب‌های رایج این روزهای پولدارهاست که بازارش حسابی در فضای مجازی داغ شده است. شما می‌توانید بخشی یا تمام صندلی‌های هواپیما را برای میهمانان‌تان رزرو کنید و آنها را به یک میهمانی مفصل میان آب‌های نیلگون خلیج‌فارس دعوت کنید. اجاره و کرایه کشتی و قایق تفریحی در ایران مرسوم شده و این شناور‌های لوکس برای مراسم مختلف مثل عروسی، تولد و ساخت انواع کلیپ قابلیت درآمد زایی دارد. لایسنس یا گواهینامه هدایت قایق و کشتی تفریحی با گذراندن یک دوره کوتاه مدت به سادگی قابل دریافت است. زمان تحویل شناور از زمان سفارش تا بارگیری و تحویل در هرکدام از بنادر ایران، بین یک تا حداکثر سه ماه می‌باشد و امکان پرداخت مبلغ به صورت مرحله‌ای نیز وجود دارد.


> فضای مجازی پر آگهی برای کشتی بازان است!
آگهی‌های فضای مجازی پر شده از تورهای تفریحی دریایی. این تنها یک نمونه آگهی برای اجاره کشتی تفریحی است. کرایه کشتی خصوصی برای گشت و‌گذار دریایی لوکس با امکانات کامل یکی از لوکس‌ترین تفریحات کیش است. در این آگهی مجازی این موارد را می‌بینیم:
امکانات کشتی تفریحی خصوصی در کیش:
-کشتی کروز VIP ویژه
-گشت در آبهای عمیق
-ظرفیت تا ۱۰ نفر
-دارای ۲ اتاق خواب با ۴ تخت خواب
- آشپزخانه دارای مایکروفر، گاز، یخچال، سینک ظرفشویی و میز و مبلمان ناهارخوری
- سرویس بهداشتی
- اتاق نشیمن
- سکوی شیرجه و ماهیگیری
- عرشه طبقه بالا با مبمان و میز
- مجهز به تمام امکانات ایمنی مثل جلیقه و حلقه‌های نجات، بیسیم و مکان یاب ماهواره ای
-انتخاب مکان و جهت حرکت به دلخواه اجاره‌کننده کشتی تفریحی
کشتی تفریحی دارای ظاهر لوکس و جذاب است و برای مراسم مختلف مثل سورپرایز، جشن تولد، عروسی، سالگرد یا هر مناسبت دیگری بسیار خاص است. امکان گل آرایی، تهیه وعده غذایی، میان وعده یا هر نوع امکانات برای زیباتر کردن لحظات حضور شما در کشتی وجود دارد. کشتی تفریحی دارای عرشه بسیار زیبا با مبلمان و میز لوکس است. مبلمان عرشه برای حمام آفتاب یا نشستن ۳ تا ۷نفر کاملا مناسب است.
> اجاره یات خصوصی در کیش
کابین داخلی کشتی تفریحی خصوصی نیز با مبلمان و آشپزخانه، سرویس بهداشتی، همچنین سکان و تجهیزات ناوبری مجهز شده است. در کشتی تفریحی خصوصی لوکس تفریحی امکانات دیگری مثل سکوی دایو (شیرجه) و ماهیگیری نیز پیش‌بینی شده است. برگزاری مراسم روی کشتی خصوصی در کیش با برگزاری مراسم سورپرایز، تولد، سالگرد یا فیلمبرداری و ساخت کلیپ روی یات خصوصی قابل انجام است.این کشتی دارای دو طبقه است که هر طبقه دارای مبلمان و میز پذیرایی می‌باشد.
> گل آرایی کشتی در کیش
انجام گل آرایی، میوه آرایی، شمع آرایی، تزئینات بادکنک آرایی، کیک تولد، فینگر فود و غیره قابل اجرا روی کشتی خصوصی در کیش است.
> جشن تولد روی کشتی در کیش
کلیه هماهنگی‌ها برای امکان تردد خودرو تا ابتدای اسکله خصوصی و تردد دریایی کشتی انجام می‌شود و مراسم در با کیفیت‌ترین شرایط برگزار می‌گردد. کشتی درون سالن و روی عرشه به سیستم پخش موزیک مجهز است.
> نگاهی به قیمتها
قیمت تور هم به تعداد میهمانان‌تان و مسافت شهرتان تا کیش بستگی دارد و البته برای هر ساعت اجاره کشتی هم باید حداقل 3‌میلیون تومان پرداخت کنید. البته این رقم فقط برای اجاره کشتی و ناخداست و اگر می‌خواهید در طول این یک ساعت یا حتی بیشتر، مراسم‌هایی مثل تولد، سالگرد ازدواج و … را داشته باشید، باید هزینه‌های جداگانه‌ای بابت سرو غذا، میوه، کیک و هر چیزی که مدنظرتان باشد، پرداخت کنید. اگر صد میهمان داشته باشید و برای هر میهمان حداقل 400‌هزار تومان بلیت رفت و برگشت کیش رزرو کنید تا همین جای کار هزینه‌تان حدود 40‌میلیون تومان تمام می‌شود. فرض کنید میهمانان‌تان 5 ساعت روی آب باشند. در اینجا حداقل هزینه اجاره کشتی 15‌میلیون تومان می‌شود. چیزی حدود 10‌میلیون تومان هم برای پذیرایی و خدمات در نظر بگیرید، در مجموع چیزی حدود 70 – 60‌میلیون تومان حداقل هزینه میهمانی‌تان روی دریا می‌شود.
ماجرای این کشتی‌های تفریحی و خصوصی که این روزها حسابی بین قشر مرفه جامعه تبدیل به تبی فراگیر شده‌اند، در نوع خود جالب توجه هستند.
این کشتی‌های تفریحی فقط در جزیره کیش کرایه داده می‌شوند و سازوکار آنها هم به این شکل است که شرکت‌های تفریحی که در جزیره کیش تاسیس شده‌اند، بین صاحبان کشتی‌ها و متقاضیان واسطه هستند و به صورت آنلاین و حضوری این کشتی‌ها را اجاره می‌دهند.
> از شمع‌آرایی در کشتی تا ماهیگیری با موسیقی!
یکی از معروف‌ترین و لاکچری‌ترین تفریحاتی که در جزیره کیش می‌توان آن را انتخاب کرد، کرایه همین کشتی‌های تفریحی و خصوصی است. قیمت کرایه این کشتی‌ها به صورت خصوصی از ساعتی 3‌میلیون تومان آغاز می‌شود و شما در یک کشتی ساکن می‌شوید که امکاناتش ممکن است از امکانات خانه‌تان هم کامل‌تر باشد. این کشتی‌های خصوصی معمولا از امکاناتی مثل اتاق‌خواب، آشپزخانه دارای مایکروفر، گاز، یخچال، سینک ظرفشویی و میز و مبلمان ناهارخوری، سرویس بهداشتی، سالن نشیمن، سکوی شیرجه و ماهیگیری، عرشه طبقه بالا با مبلمان و میز برخوردار هستند.
این کشتی‌ها از تمام امکانات ایمنی مثل جلیقه و حلقه‌های نجات، بی‌سیم و مکان‌یاب ماهواره‌ای برخوردار هستند و کرایه‌کننده کشتی حتی می‌تواند مکان و جهت حرکت را هم انتخاب کرده و آن را به اطلاع ناخدا برساند.
هزینه شمع‌آرایی برای سالن نشیمن یا اتاق خواب حدود یک‌میلیون و 500‌هزار تومان، گل‌آرایی برای یک اتاق 2‌میلیون و 500‌هزار تومان و میوه‌آرایی بین یک و نیم‌میلیون تا 3‌میلیون تومان می‌شود. اگر تمایل به پخش موسیقی زنده روی عرشه کشتی داشته باشید هم ما می‌توانیم به شما گروه پیشنهاد دهیم که برای اجرای یک ساعت موسیقی زنده بین 2 تا 3‌میلیون تومان دستمزد می‌گیرند.
این کشتی‌ها ظاهری بسیار لوکس و جذاب دارند و حتی در آنها می‌توان مراسم‌های مختلف مثل سورپرایز، جشن تولد، عروسی، سالگرد یا هر مناسبت دیگری را برگزار کرد. امکان گل‌آرایی، تهیه وعده غذایی، میان‌وعده، میوه‌آرایی، شمع‌آرایی، تزیینات با بادکنک‌، کیک تولد، فینگرفود یا هر نوع امکاناتی که مدنظر داشته باشید، وجود دارد که البته هزینه این خدمات کاملا مجزا از کرایه کشتی است. جالب است بدانید در این کشتی‌های لوکس تفریحی امکاناتی مثل سکوی دایو (شیرجه) و ماهیگیری نیز پیش‌بینی شده، حتی می‌توانید بخت و اقبال‌تان برای ماهیگیری را هم در این کشتی‌های تفریحی و لوکس امتحان کنید. اگر به پخش موسیقی زنده هم علاقه دارید، می‌توانید از شرکتی که اقدام به خرید بلیت کرده‌اید، بخواهید این امکانات را برایتان فراهم کنند که البته باید هزینه‌ای میلیونی برای چنین خدماتی پرداخت کنید.
> گشت شبانه با کشتی‌ها
گشت تفریحی شبانه با کشتی در خلیج‌فارس در ساعات پایانی شب آغاز می‌شود و تا پاسی از شب هم ادامه دارد. این کشتی‌های شبانه با آپشن‌هایی مثل گشت‌های دریایی آکواریومی، پخش موسیقی زنده و بازدید از سایت ماهی‌های آکواریومی یا سایت لاک‌پشت‌ها از جمله آپشن‌های این کشتی‌ها هستند که البته آپشن‌های دیگر هم قیمت‌های بلیت این کشتی را افزایش می‌دهد. بلیت این کشتی‌ها از ساعتی 150‌هزار تومان آغاز می‌شود و همان‌طور که گفتیم بسته به امکانات و ساعتی که بخواهید در کشتی حضور داشته باشید، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.
> چرا اجاره؟ خرید کشتی و خلاص!
اما ماجرا تنها به اجاره کشتی ختم نمی‌شود. خرید کشتی شاید برای لاکچری بازان راحت‌تر از اجاره آن باشد و با خرید کشتی این کالا به راحتی در فهرست اموالشان قرار گیرد.این شناورها بسیار لوکس و مجلل هستند و قابل استفاده و دریانوردی در بنادر مختلف ایران هستند. کشتی‌های خصوصی در اندازه‌ها و ظرفیت‌های مختلف موجود می‌باشند و معمولا دارای ظرفیت حمل حدود ۲۰ تا ۴۰نفر هستند. شناور‌های کوچک لوکس با نام‌های مختلف در ایران شناخته می‌شوند. شناور لوکس، یاک، کشتی و قایق کروز، کشتی کوچک، از سری نام‌های این شناور لوکس است.
طرفداران قایق‌های تفریحی لوکس در جزیره کیش هستند. اما در بسیاری از جزایر و بنادر دیگر ایران همچون قشم، بندر عباس، بندر عسلویه، بندر بوشهر، بندر انزلی و کلا هر کجا که دریا وجود داشته باشد این شناورهای مجلل نیز وجود دارند.
قیمت قایق‌های تفریحی با امکانات پایه مثل اتاق خواب، آشپزخانه، سالن، عرشه، سکوی دایو و ماهیگیری از حدود ۲۵۰ میلیون تومان شروع می‌شود و به تناسب طول شناور، کشور سازنده، نوع و تعداد موتور، تعداد خواب و امکانات قیمت‌های متفاوتی دارد.
قایق‌ها و کشتی‌های لوکس معمولا دارای امکانات زیر می‌باشند:
- عرشه چند منظوره
- سکوی شیرجه
- سکوی ماهیگیری
- میز نهارخوری
- مبلمان عرشه
- سالن نشیمن قابل تبدیل به قسمت خواب
- مبلمان سالن
- اتاق خواب
- حمام
- دستشویی
-آشپزخانه با امکانات کامل (گاز خوراک پزی – یخچال – سینک ظرف شویی – مایکروفر – کابینت)
کشور سازنده شناورها با برندهای مختلف آمریکا، بلژیک، لهستان و غیره می‌باشند که بعضی از برندها دارای نمایندگی در ایران همچنین گارانتی و خدمات پس از فروش نیز می‌باشند.
نگهداری شناور نیز ساده است و قابلیت استفاده از بیمه‌های مختلف در ایران هم وجود دارد.
اما چگونه می‌شود اختلاف طبقاتی در جامعه ما اینقدر شدید شود تا عده‌ای فارغ از غم نان با بریز و بپاش‌های شدید، این‌گونه ثروت خود را به رخ سایر اقشار جامعه بکشند؟
> 3 طبقه متفاوت در یک جامعه
جعفر بای جامعه شناس در گفت‌وگو با آفتاب یزد در این زمینه گفت: در مقوله این بحث که مربوط به مباحث اقتصاد اجتماعی است ما شاهد 3 طبقه در جامعه هستیم. طبقه بالا، متوسط و پایین جامعه. این طبقات در ابتدا به خاطر تفاوهای خلقی و انگیزشی افراد شکل گرفته و نوع نگرش و فعالیت و اقدامات آنها باعث چیدمانشان در این طبقات می‌شود.
وی ادامه داد: توزیع طبقات 3 گانه به این شکل است که معمولا 25 درصد در طبقات بالا، 25 درصد در طبقات پایین و 50 درصد افراد نیز در طبقات پایین جای می‌گیرند. در توزیع طبقات اجتماعی می‌گویند فاصله طبقاتی در 25 درصد طبقات بالای جامعه نباید شگرف و عمیق باشد. در طبقات متوسط نیز که شامل 50 درصد افراد جامعه هستند فاصله درون طبقاتی از بالاترین تا پایین‌ترین آن نباید خیلی باهم فاصله مالی زیادی وجود داشته باشد.
وی تصریح کرد: یعنی باید یک فاصله معنادار قابل قبول ودرست واصولی میان آنها باید وجود داشته باشد. همچنین در طبقات پایین نیز بین نفر اول تا آخر نباید فاصله طبقاتی زیاد باشد.اما متاسفانه در جامعه بیمار گونه ما هم داخل طبقات فاصله‌ها زیاد شده و هم بین طبقات این فاصله رشد وحشتناک داشته است.
وی ادامه داد: طبقه متوسط 50 درصدی جامعه موتور محرک جامعه هستند و بسیاری از فعالیتهای جامعه را انجام می‌دهند وتغییرات اجتماعی توسط آنها انجام می‌شود. آنها که اکثریت افراد جامعه را تشکیل می‌دهند نه رفاه اشرافی طبقات بالای جامعه را دارند و نه مشکلات قشر پایین را بنابراین آنها تلاش منطقی می‌کنند تا فعالیتهای اجتماعی را پیش ببرند و با انجام مسئولیتهای خود به صورت متعهدانه کار خود را به نحو مطلوب پیش می‌برند.
این جامعه شناس خاطرنشان کرد: اما طبقه اشراف که در ناز ونعمت ورفاه جشن تولد بچه خود را در کشتی می‌گیرند و تعطیلات عید فرزندانشان مسافرتهای خارجی به قبرس و تعطیلات تابستانی‌شان در کشورهای اروپایی است خیلی حس تحرک و فعالیت مفید اجتماعی ندارند.پول برای آنها قدرت می‌آورد چرا که هر جا پول است قدرت هست وبالعکس.
جعفر بای با بیان این که طبقات پایین جامعه نیز غرق در مشکلات خود هستند،ادامه داد: آنها نیز با بی‌پولی گرفتار مشکلات زیادی هستند و در این مشکلات غوطه می‌خورند.
وی افزود:اما در طبقات اجتماعی در ایران به جز افرادی که از طریق ارث به پول می‌رسند، مرفه‌هایی هم هستند که با تصمیمات مدیران و به قول خودشان با امضاهای طلایی به شرایطی می‌رسند که یک شبه به ره صد ساله رسیده‌اند. تفاوتهای فاحش طبقاتی در ایران متعلق به این افراد است که به خاطر نظام اقتصاد بیمار کشور وعدم توزیع عادلانه ثروت به پولهای کلان دست پیدا می‌کنند.
این جامعه شناس با اشاره به این که نظام پرداخت دستمزد در جامعه منطقی وعادلانه نیست، خاطرنشان کرد: تصمیمات نادرست اقتصادی و نوسانات آن وتورم و برنامه ریزی غلط ونادرست که متاسفانه بخشی از آن هم قانونی است باعث شده قشر متوسط وپایین اگر خود هم بخواهند نمی‌توانند با تلاش کاری به ثروت دست یابند چرا که قانون حداقل حقوق را برای کارگران در نظر گرفته که سال به سال هم به خاطر تورم ارزش حقوقشان کمتر می‌شود و آنها را زیر بار خط فقر ومشکلات عدیده می‌برد.
وی گفت: عدم توانایی مدیران اقتصادی جامعه در حوزه‌های مدیریت مالی و صنعت واقتصاد و... وناکارآمدی آنها بر این مشکلات افزوده و هیچ وقت هم اقدام جدی برای تصمیمات آنها که بار منفی در جامعه می‌گذارد صورت نگرفته که این ناکارآمدی بر اختلافات طبقاتی دامن می‌زند.
> جهش طبقاتی در جوامع ناسالم
وی اظهار داشت: تحریم‌ها هم بر این ماجراها دامن‌زده اما تاثیر تحریم کمتر از دلایل داخلی است که بر اختلافات طبقاتی جامعه اثر‌گذاری بیشتری داشته است. یک قانون نادرست بستر سوءاستفاده عناصر فرصت طلب اقتصادی وبه قول خودشان امضا طلایی‌ها شده تا استفاده کنند از شرایط موجود که این امر باعث یک جهش طبقاتی شده است.
جعفر بای ادامه داد: به طور طبیعی در یک جامعه سالم امکان ترقی وتغییر یک طبقه کم است.در یک اقتصاد سالم قواعد به گونه‌ای است که اجازه داده نمی‌شود فرد یک شبه ره صدساله را برود اما در اقتصادهای ناسالم فرصت طلبان اقتصادی با کارهایی مثل واردات ویا سوءاستفاده از یک شرایط اقتصادی پولهای کلانی را به دست آورند. ما در جوامع سالم به طور طبیعی ارتقای طبقاتی داریم اما جهش طبقاتی نداریم.یعنی یک فرد ناگهان از طبقه پایین به طبقه بالای جامعه جهش پیدا کند. در جوامع ناسالم فرد یک شبه جهش طبقاتی پیدا می‌کند وپولدار می‌شود اما فرهنگ طبقاتیش بالا نمی‌رود، چون فرصت آن را نداشته است. در نتیجه دچار تاخر فرهنگی می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: یعنی در جامعه می‌بینیم که فرد پولدار می‌شود اما ثروتمند از نظر فرهنگی نمی‌شود چرا که پول دار واقعی که تازه به دوران رسیده نیست هم فرهنگ پس انداز دارد و هم فرهنگ طبقه خودش را. طرف خانه در فرمانیه می‌خرد وماشین مدل بالا تهیه می‌کند و ثروتمند می‌شود، اما فرهنگ طبقات بالای جامعه را کسب نکرده و حتی سواد صحبت کردن و رفتار درست را به عنوان مثال ندارد.توجه کنید فرهنگ فقر با فقر فرهنگی تفاوت دارد. این تفاوتها در روابط اجتماعی، مهمانی‌ها و خط ومشی و مواضع افراد مشخص می‌شود. کسی که جهش طبقاتی یافته می‌تواند خیلی مشکلات در جامعه به وجود آورد.
وی تصریح کرد: بیشترین گرفتاری جامعه ما نیز آن است که طرف به ظاهر پولدار است، اما ثروتمند نیست. قدر ثروت بادآورده را نمی‌داند ونمی داند آن را چگونه خرج کند. این لاکچری بازیها برای تازه به دوران رسیده‌های نوکیسه است که پول دارند اما فرهنگ ندارند ونمی توانند پول را مدیریت کنند وکجا آن را مصرف نمایند.
وی افزود: بنابراین پولهای باد آورده یک شبه خود را خرج تفریحات لاکچری کشتی بازی و تفریحات دیگر صرف می‌کنند تا جامعه ما این شکاف طبقاتی را بیشتر حس کند و تاثر بخورد.