جشن زنان

محمد محمدی سدهی
خبرنگار
تیم‌های ایران و کامبوج در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در حالی امروز ساعت  ۱۷ در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می‌روند که همه چیز آماده رقم خوردن یک روز تاریخی است. حضور زنان در ورزشگاه‌ها که مطالبه چندین ساله و بحق بانوان ایرانی بود بالاخره با وجود موانع موجود، در دولت دوازدهم به صورت رسمی محقق شد و هواداران بانو امروز به صورت غیرگزینشی و با خرید بلیت، حضورشان را در ورزشگاه بزرگ و ملی آزادی جشن خواهند گرفت.
جشن 3500 نفری


ساعتی پس از آغاز فروش آنلاین بلیت تماشای بازی ایران و کامبوج (پنجشنبه 11 مهرماه) زنانی که موفق به خرید بلیت شدند با هشتگ «با من به ورزشگاه بیا» دوستان و نزدیکان خود را در شبکه‌های اجتماعی به حضور در ورزشگاه تشویق کردند. اخبار حضور زنان در ورزشگاه از همان ابتدا حتی توسط رسانه‌های خارجی معتبر نیز جذاب بود و هر کدام از آنها با انتشار گزارشی به حضور بانوان ایرانی پرداختند. خبرگزاری EFE اسپانیا با اشاره به این رویداد نوشت: «برای اولین بار در یک رویداد مهم شاهد حضور زنان ایرانی در ورزشگاه خواهیم بود. به همین خاطر با هماهنگی‌هایی که فیفا انجام داده، هیأتی عالی از این نهاد برای برقراری ارتباط و سهولت دسترسی زنان به ورزشگاه در ایران حاضر خواهند بود تا این جریان را نظاره و به فیفا گزارش کنند.» این اخبار ادامه داشت تا اینکه چهارشنبه شب آماری از حضور هواداران در این دیدار منتشر شد و براساس تعداد بلیت‌های فروخته شده اعلام شد که با توجه به ظرفیت 75 هزار نفری ورزشگاه آزادی و اختصاص 4 جایگاه ۶ تا ۹، زنان 3 هزار و 500  بلیت و مردان 2 هزار و 500 بلیت (تا دیروز) برای تماشای این دیدار رزرو کرده‌اند. تعداد بلیت‌های فروخته شده در نخستین حضور رسمی هواداران بانو نشان دهنده استقبال بیشتر آنها با وجود محدودیت در اختصاص سکوها نسبت به آقایان است. بانوانی که تمام بلیت‌های اختصاص یافته به 4 سکو را رزرو کردند و این استقبال نشان می‌دهد که در صورت اختصاص سکوهای بیشتر قطعاً هواداران بانو استقبال بالاتری از این دیدار می‌کردند و هواداران بانوی بیشتری در آزادی حاضر می‌شدند. دیدار تیم‌های ایران- بولیوی (دوستانه) و پرسپولیس- کاشیما (فینال لیگ قهرمانان آسیا) دیدارهایی بود که حتی از ذهن هواداران گزینشی بانو نیز پاک نخواهد شد. دیدارهایی که به ترتیب با استقبال حدود 100 و 300 هوادار بانو برگزار شد اما حضور 3 هزار و 500 بانو در ورزشگاه آزادی قطعاً یک روز تاریخی بزرگ برای بانوان مشتاق خواهد بود. بانوانی که حتی تا آخرین لحظات منتظر این بودند تا یک جایگاه دیگر باز شود و در این روز تاریخی حضور یابند.
موضوع طبیعی که مدت‌ها انجام نمی‌شد
تا پیش از آغاز این دیدار اظهار نظرها توسط فوتبالی‌ها و مسئولان ورزش کشورمان بسیار بود و اکثراً انتظار حضور زنان در ورزشگاه را انتظاری بحق می‌دانستند و نگاه یکسانی نسبت به این موضوع داشتند اما دیروز مصطفی‌ هاشمی‌طبا، رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی نگاه متفاوت‌تری نسبت به این حضور ارائه کرد. او در این خصوص گفت: «این یک اتفاق  ویژه نیست و یک موضوع معمولی و طبیعی است که مدت‌ها انجام نمی‌شده است و حالا می‌خواهد انجام شود. خانم‌های ما همه جا هستند و در تمام مراسم ها شرکت می‌کنند. به نظر من هیچ مشکلی هم ندارد که در فوتبال شرکت کنند. انشاءالله که ادامه پیدا کند. خانواده‌ها همه جا با هم می‌روند. در سینما، رستوران و بقیه جاها. به نظر من باید خانوادگی به ورزشگاه بروند و خیلی خوب است که این شکل اتفاق بیفتد.»
تدابیر فدراسیون برای حضور بانوان
تنها بحث حضور زنان در آزادی موضوع مهمی نیست بلکه فراهم کردن امکانات لازم برای هواداران نیز یکی از الزاماتی است که توسط فدراسیون فوتبال و سایر مسئولان پیش از آغاز این دیدار صورت گرفته است. روزهای منتهی به آغاز بازی با کامبوج ورزشگاه آزادی با تغییراتی همراه بود. نصب حصار برای جدا شدن 4 جایگاه مربوطه با سایر جایگاه‌ها و نصب دوربین‌های مدار بسته از جمله اقدامات فدراسیون فوتبال بود. علاوه بر این سرویس بهداشتی مخصوص بانوان در جایگاه‌های مربوطه نیز ساخته شده است تا ورزشگاه آزادی کاملاً آماده پذیرایی از بانوان ایرانی باشد. علاوه بر این نیروهای پلیس خانم نیز در محل ورود و خروج بانوان مستقر می‌شود تا بانوان را به سمت ورودی‌های ورزشگاه راهنمایی کنند.
اطلاعیه مهم فدراسیون فوتبال
فدراسیون فوتبال اطلاعیه‌ای را درباره تشریح نحوه ورود بانوان گرامی به ورزشگاه آزادی صادر کرد و توضیح بسیار مهم فدراسیون این بود که بانوان گرامی جهت حضور در استادیوم آزادی می‌بایست با همراه داشتن کارت ملی و پرینت بلیت مسابقه از ساعت 13:30 وارد پارکینگ اتوبوسرانی ضلع شرقی ورزشگاه شوند. همچنین اشخاصی که موفق به خرید بلیت نشده‌اند، به هیچ عنوان نمی توانند در ورزشگاه حضور یابند.

بــــرش
پارکینگ و ورودی‌های بانوان به آزادی

روز چهارشنبه پلیس یگان ویژه تهران بزرگ محل ورود هواداران بانو به ورزشگاه آزادی را مشخص کرد و طبق هماهنگی‌های به عمل آمده، پارکینگ‌های شماره ۱۹ و ۲۰ که در ضلع شرقی ورزشگاه آزادی قرار دارند مختص ورود بانوان خواهد بود و هیچ تماشاگر مردی حق ورود به این پارکینگ‌ها را ندارد. هم‌چنین براساس هماهنگی‌های به عمل آمده بانوان تنها از ضلع ورودی شرقی ورزشگاه امکان ورود به استادیوم آزادی را خواهند داشت.