افزایش عمق و محتوا در آموزش‏و‏پرورش

الهی فولادی* محسن حاجی‏میرزایی وزیر اخلاق‏مدار و متین آموزش‏و‏پرورش در سومین دوره نشست معلمان قرآنی در رامسر تاکید جدی کردند که باید عمق و محتوا در آموزش‏و‏پرورش توامان افزایش یابد. این کلید‏واژه، مولفه‏ای کلیدی و اساسی در وزارت آموزش‏و‏پرورش است که بی‏شک در ادوار گذشته از سر بی‏مهری یا خطای فاحش راهبردی و استراتژیک در این وزارتخانه، یا مورد غفلت مدیران قبل قرار گرفته یا کمتر مورد توجه و در تیررس بوده است؛ امروزه آموزش‏های مفهومی و شناختی بیشتر متکی و منطبق بر بالا بردن راندمان کیفیت مطالب آموزشی توامان با افزایش محتوای کتب درسی است. همان تاکید ویژه‏‏ وزیر جدید آموزش‏و‏پرورش که ظریف و هوشمندانه، بند بنیادین عمق را هم به آن افزودند و این نشان از اهتمام و عزم جدی این وزارتخانه برای ارتقاء و بالابردن شاخص‏ها‏ و کلید‏های پیشرفت عدالت آموزشی در سراسر کشور و به‏ویژه مناطق کمتر‏توسعه‏یافته و محروم از امکانات مناسب آموزشی دارد. اتخاذ راهبرد جدید افزایش عمق و محتوا دال بر همین پارامتر است که باید کلاس‏ها و کارگاه‏های آموزشی و نشست و هم‏اندیشی معلمان و آموزگاران برتر وزارتخانه در مجتمع آموزشی شهید رجایی آموزش‏و‏پرورش به‏زودی با تدوین یک آیین‏نامه آموزشی به سراسر مدارس در کشور بخشنامه شده و ارسال شود. افزایش عمق و محتوا در آموزش‏و‏پرورش که وزیر آموزش‏و‏پرورش در دیدار با معلمان قرآن بدان تاکید جدی و ویژه داشتند باید در تالیف کتب درسی و بازنگری در محتوای کتب آموزشی و به‏خصوص کتب تعلیمی و پرورشی نظیر قرآن، تعلیمات دینی، معارف اسلامی، علوم اجتماعی، تاریخ و هدیه‏های آسمانی مورد عنایت و توجه خاص مولفان این کتب مهم آموزشی در وزارت آموزش‏و‏پرورش باشد. قرآن کریم یگانه کتابی است که ضمن مصون ماندن از تحریف و تعدی، از منابع لایزال الهی و کلام پروردگار رب‏العالمین سرچشمه گرفته است. «و انک لتلقی القرآن من لدن حکیم علیم. نمل/۶». انس و الفت با این کتاب نورانی دربردارنده آثار و برکات فراوانی است. حضرت علی‏بن‏الحسین علیه‏السلام در صحیفه مبارک سجادیه برخی از پیامدهای مجالست و همجواری با قرآن را این‏چنین بیان فرموده‏اند: «قرآن بیانگر همه مطالب بدون ابهام و اجمال، شستشو‏دهنده دل‏ها از چرک گناهان، حافظ کتب آسمانی دیگر، وسیله‏ای برای نیل به بالاترین درجات کرامت، برخورداری از رحمت خداوند در قیامت، برهان قاطع و جاودان احتجاج‏کنندگان بدان و آسان شدن جان کندن در سایه ملازمت با قرآن است». همچنین این کتاب الهی دربردارنده تمامی نشانگان و راهنمایی‏هایی است که بشر برای سیر و سعادت بدانها نیازمند است. «ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم. اسرا/۹». آیات قرآن کریم مشتمل بر حکمت‏ها و معارف گوناگون و متعددی است که تمسک‏جویان بدان، هر یک به وضع و وسع خود می‏جویند و می‏یابند. هر آنچه بشر برای ساخت دنیاهای خود(مادی و معنوی) بدان نیاز دارد در این مصحف شریف آمده است: «لا رطب و لا یابس الا فی کتاب مبین». یکی از ظرافت‏ها و زیبایی‏های قرآنی مربوط به قیاس‏هایی است که دارای ساختاری استفهامی تقریری هستند. در این آیات، پروردگار جهانیان در مقام پرسش و سوال از آدمیان به دنبال اقرار گرفتن از آنهاست. قیاس‏های‏ «استفهام‏ تقریری» قرآن بر آیاتی دلالت دارند که خداوند حکمی ساده و روشن را مورد پرسش قرار می‏دهد. پاسخ‏هایی را که پروردگار آنها را طلب می‏کند «ساده» و «روشن» هستند، به عبارتی غامض و پیچیده نیستند. البته باید توجه داشت که سادگی و روشنی این پاسخ‏ها جدای از اهمیت موضوعی آنهاست. قیاس‏های قرآنی در واقع بیانگر دو دیدگاه است. در این آیات دو عرصه ایمان و کفر، پرهیزگاری و خطاکاری، دانایی و جهالت و... مورد سوال و تقابل قرار می‏گیرند که در دیدار و نشست وزیر آموزش‏و‏پرورش با معلمان قرآن در رامسر به نکات تعلیمی و پرورشی و نقش ویژه قرآن و تعلیمات دینی و هدیه‏های آسمانی تاکید ویژه شد و راهکارها و ‏‏دیدگاه‏های مختلف در این راستا ردوبدل ‏و به اشتراک گذاشته شد.
*دبیر آموزش‏و‏پرورش