پزشک شدن به قیمت ایرانی نبودن ومجازات مکزیکی شهردار!

پزشک شدن به قیمت تغییر تابعیت!
موضوع سهمیه‌های ورود به دانشگاه مدتی است در فضای مجازی و رسانه‌ای خیلی مورد توجه قرار گرفته است. این پدیده وقتی عجیب‌تر می‌شود که قائم‌مقام وزیر بهداشت اعلام کرده است 60 درصد دانشجویان پزشکی به‌صورت سهمیه‌ای جذب می‌شوند. بعد از بحث‌هایی که بر سر موضوع سهمیه‌ فرزندان هیئت علمی دانشگاه‌ها مطرح شد حالا پای یک سهمیه دیگر هم به میان آمده است؛ سهمیه بین‌الملل کشورهای همسایه به خصوص افغانستان که به موضوع داغی تبدیل شده است. آن طور که در رسانه‌ها مطرح شده است عده‌ای از جوانان ایرانی بوده‌اند که با خرید یا جعل تابعیت افغانستانی با استفاده از یک قانون عجیب وارد دانشگاه‌ها شده‌اند. طبق گفته دبیر کارگروه آموزش دیده‌بان عدالت و شفافیت، قانونی در نظام آموزشی داریم که اتباع همسایه خارجی به‌ویژه اتباع افغانستان با پرداخت پول می‌توانند در هر یک از دانشگاه‌های کشور در رشته پزشکی درس بخوانند و همین موضوع باعث شده است عده‌ای با پرداخت پول ابتدا تابعیت افغانستانی بخرند و بعد با پرداخت پول دیگری صندلی در دانشگاه‌های پزشکی! این مسئله به این دلیل دارای اهمیت است که یک دانش‌آموز شخصا و به تنهایی نمی تواند اقدام به این کار ‌کند و به نظر می‌رسد در پشت این ماجرا، تشکیلاتی برای محقق شدن این موضوع وجود دارد. این بی‌عدالتی باعث می‌شود مثلا فردی با رتبه 2 هزار هم نتواند وارد دانشگاه شود اما شخصی با رتبه 100 هزار یا بدون شرکت در کنکور بتواند با سهمیه گرفتن و عملی غیرقانونی وارد دانشگاه شود.  گفته می‌شود برای جلوگیری از ورود‌های غیرمجاز به دانشگاه‌ها قرار بر این شده که پیش از صدور مدرک از سازمان سنجش، مدارک همه دانش آموختگان دانشگاه ها استعلام شود. ظاهرا سازمان سنجش با این موضوع موافق است اما برخی دانشگاه‌های بزرگ هنوز به این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند. کاربری در این باره نوشت: «وقتی این همه پزشک داشته باشیم که با سهمیه‌های مختلف و بدون در نظر گرفتن سطح علمی بالا برن آیا میشه به آینده پزشکی کشور امیدوار بود؟» کاربر دیگری نوشت: «این پزشکی چی داره که یه عده برای رسیدن بهش حاضرن دست به هر کاری بزنن!»
 
 


طرح تحریم انگلیسی!
یکی از خبرهای تلخی که به احتمال زیاد آثار منفی آن را در سال های بعد مشاهده خواهیم کرد مربوط به میانگین منفی نمره زبان شرکت کنندگان کنکور سراسری 98 است. نمایندگان مجلس نیز در طرحی با عنوان رفع انحصار از زبان انگلیسی، استخدام معلم برای آموزش زبان از سوی آموزش و پرورش را ممنوع کرده اند.کاربران زیادی معتقدند  این طرح باعث رفع انحصار زبان انگلیسی نخواهد شد و حذف آن را رقم خواهد زد. کاربری نوشت: «آخرش میشه مسئولینی که میرن سازمان ملل و اوپک ، از روی کاغذ هم نمیتونن انگلیسی بخونن!» کاربر دیگری نوشت: «با این کار فقط انگلیسی از مدارس حذف و در آموزشگاه های خصوصی تدریس میشه.» کاربری هم نوشت: «باز برداشت های اشتباه باعث شده یه عده از مسئولان از این ور بوم بیفتن!»
 
 
مافیای اختلاس!
بخشی از برنامه پایش که در آن درباره فساد در وزارت بهداشت صحبت می شد در فضای مجازی با بازنشر زیادی همراه شد و واکنش های فراوانی را هم به خود اختصاص داد. مجری از کارشناس برنامه درباره ماجرای مدیرانی که در وزارت بهداشت دوره وزیر سابق با  دلار 4200 تومانی معروف به دلار جهانگیری به جای استند قلب، سیم و کابل برق وارد کرده بودند پرسید. کارشناس هم در پاسخ به این سوال از قدرت بالای این مافیا گفت. کاربری نوشت: «آدم این چیزها رو می بینه شک می کنه که نکنه معطل موندن قانون حمایت از سوت زن ها هم به خاطر همین مافیای قدرتمند در بدنه قدرت باشه.»
 
 
جریمه ای برای وعده های دروغین!
چندی پیش در یکی از شهرهای مکزیک بر تن شهردارشان که به وعده هایش عمل نکرده بود لباس زنانه پوشاندند تا دیگر وعده دروغ به مردم ندهد. به تازگی هم ویدئویی در فضای مجازی فراگیر شده که در آن  ادعا شده مردم یکی دیگر از شهرهای مکزیک، شهرداری شهرشان را به خاطر عملی نشدن وعده های انتخاباتی اش به وانت بستند و در سطح شهر کشان کشان چرخاندند که با واکنش های زیادی همراه بود. کاربری نوشت: «این که راجع به وعده های دروغ مسئولان بی خیال نبود خوبه ولی نباید این بی تفاوت نبودن رو با جرم و جنایت نشون داد.» کاربری نوشت: «به نظرم اگه قانون گذار یه راهکار و جریمه سنگینی مثل خلع از مسئولیت برای مسئولانی که وعده دروغ میدن قرار بده و اون رو عملیاتی کنه یواش یواش وعده های الکی که برای رای جمع کردن داده میشه از بین میره.»
 
 
کوه ۶۰ متری زباله‌ در تهران
تصاویری از کوه های سر به فلک کشیده زباله در نزدیکی فرودگاه بین المللی امام (ره) در فضای مجازی در حالی روز گذشته دست به دست می شد که رئیس جمهور شش ماه پیش دستور پاک سازی این منطقه را از این کوه های 60 متری زباله داده بود اما متاسفانه هنوز هیچ اقدامی برای پاک سازی آن نشده است. کاربران زیادی از تلنبار شدن زباله ها   در گوشه گوشه کشور و این که شهرداری ها به دنبال راهکاری برای تولید انرژی از این حجم از زباله نیستند انتقاد کردند. کاربری نوشت: «فکر کن یک گردشگر از این فرودگاه وارد کشورمون بشه و این صحنه رو ببینه!» کاربر دیگری نوشت: «این حجم از زباله می طلبه که شهرداری ها یک کارگروه تشکیل بدن تا مطالعه کنن ببینن چطوری میشه از این همه زباله ثروت تولید کرد.»