اظهارات روحانی درباره انتخابات و واکنش شورای نگهبان

رئیس جمهور با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی، ضمن بیان این که مردم خودشان خوب می‌فهمند و بهترین ها را  انتخاب می‌کنند، گفت: «همه آن هایی که مسئول اجرا و نظارت هستند، باید کاری کنند که نشاط سیاسی مردم افزایش یابد... نباید این قدر سختگیری کنیم و فشار بیاوریم و فکر کنیم هر چه این فیلتر را تنگ‌تر کنیم، نتیجه مثبت‌تری خواهد داشت.» اظهاراتی که البته با واکنش سخنگوی شورای نگهبان مواجه شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی که روز گذشته در جلسه هیئت دولت سخن می گفت، تاکید کرد: پیروزی این جناح یا آن جناح مهم نبوده، بلکه باید اجازه دهیم، ملت پیروز شود... باید بگذاریم همه جناح‌ها، احساس پیروزی کنند؛ باید به همه فرصت دهیم تا در این اجتماع شرکت کنند. روحانی با اشاره به این که بهترین مجلس در طول تاریخ انقلاب اسلامی مجلس اول بود، اظهار کرد: در آن مجلس، نظارت به این شکل وجود نداشت و حتی شورای نگهبان و این همه دفاتر نظارتی وجود نداشت و همه از جناح‌های مختلف آمدند و ثبت نام کردند؛ حتی منافقین هم در آن انتخابات ثبت نام کردند. همچنین گروه‌هایی مانند دفتر هماهنگی، نهضت آزادی و جبهه ملی نیز ثبت نام کردند و بهترین انتخابات و بهترین مجلس ثمره آن بود.
این اظهارات رئیس جمهور البته با واکنش سخنگوی شورای نگهبان مواجه شد. به گزارش فارس عباسعلی کدخدایی در صفحه شخصی خود در توئیتر طی دو پست نوشت: «مطالب آقای رئیس جمهور که خود سوگند یاد کرده پاسدار قانون اساسی باشد یعنی نادیده انگاشتن قانون اساسی و قوانین انتخابات. از آقای رئیس جمهور انتظار آن بود تا همگان را به اجرای مُرّ قانون و احترام به آن دعوت کند، نه با هیجان سیاسی نهادهای مسئول را به رعایت نکردن قانون فرا خواند...ورود افراد دارای سوابق فساد اخلاقی و اقتصادی به مجلس خلاف حق‌الناس و شورای نگهبان ‌به عنوان ناظر انتخابات در قبال آن مسئول است و وظیفه خود را طبق قانون انجام خواهد داد. مقامات کشور بهتر است بر الگوی رعایت قانون تاکید کنند نه این که  بر طبل فرار از قانون بدمند».
مردم فشار حداکثری آمریکا را درهم شکستند
رئیس جمهور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در هیئت دولت تاکید کرد: مردم ایران در این یک سال و نیم گذشته کمر دولت آمریکا را شکستند و هیچ تردیدی وجود ندارد که امروز قدرت ایران از هر زمان دیگر بیشتر است. وی با بیان این که امروز همه آمار و ارقام و علامت‌ها نشان می‌دهد که مردم حتی در زمینه اقتصادی هم قادر به حل مسائل و کاهش مشکلات هستند، گفت: این که بانک مرکزی اعلام می‌کند، تولید صنایع بورسی که نیمی از صنایع کشور را تشکیل می‌دهد در شهریور ماه 1.2 درصد رشد مثبت داشته است، موضوعی بسیار مهم و به معنای آن است که فشار حداکثری در هم شکسته است.