زنان تماشاگر، فرصت تازه اقتصادی در فوتبال

فرشاد کاس‌نژاد

حضور زنان کم‌شمار در بازی ایران - کامبوج شاید فقط نشانه‌ای برای باز شدن درهای ورزشگاه‌های ایران به روی زنان باشد، فرصتی که نه فقط یک آزادی حداقلی برای زنان علاقه‌مند به فوتبال است، بلکه می‌تواند برای فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها درآمدزایی کند. آنها چند دهه از چنین درآمدی محروم بودند و کوشش چندانی هم تا پیش از ابراز گرایش زنان و واکنش‌های فیفا برای به دست آوردنش نمی‌کردند.
باشگاه‌ها در فوتبال ایران به سختی کسب درآمد می‌کنند، اگر بودجه‌های عمومی و دولتی یا اعانه هواداران از طریق اپراتورهای تلفن همراه را از فهرست درآمد باشگاه‌ها حذف کنید، چیزی باقی نمی‌ماند و بلیت‌فروشی نیز با توجه به تعداد اندک تماشاگران در بسیاری از بازی‌ها و قیمت بلیت در ایران درآمد بزرگی را خلق نمی‌کند اما حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌تواند درآمدی تازه بسازد.


اشتیاق آنها به تماشای فوتبال و خرید بلیت فرصت تازه‌ای برای درآمدزایی باشگاه‌هاست و اگر درهای ورزشگاه‌ها در بازی‌های لیگ برتر باز شود، می‌تواند هیاهویی تازه در اغلب شهرها راه بیندازد و طیف تازه‌ای از تماشاگران را جذب کند. باشگاه‌ها در فروش کالاهای ورزشی به زنان می‌توانند درآمدزایی کنند و تماشاگران تازه فوتبال ایران بی‌شک بیشتر از مردان اشتیاق برای هزینه در تفریح جدید خود دارند.
این یک فرصت اقتصادی جدید فقط در لیگ برتر نیست. اگر قرار بر باز شدن در ورزشگاه‌ها به روی زنان طبق خواسته فیفاست، آن‌وقت تیم‌های پرتماشاگر در لیگ یک یا حتی لیگ دو صاحب فرصت‌های تازه درآمدزایی می‌شوند و این می‌تواند رونقی تازه برای اقتصاد
فوتبال باشد.
شاید باشگاه‌هایی که از درآمدهای خوبی در فوتبال ایران با دریافت بودجه‌ها و رانت‌ها برخوردارند، چندان ذوق و شوقی برای این درآمد تازه نداشته باشند اما باشگاه‌های کوچک می‌توانند فرصت‌های تازه‌ای برای خود پدید آورند.
با ورود تماشاگران زن به ورزشگاه‌ها، مشاغل تازه‌ای نیز در فوتبال برای زنان ساخته می‌شود. باشگاه‌ها پرسنل زن برای امور تماشاگران خود می‌خواهند، کار برای پرسنل زن در ورزشگاه‌ها نیز مرسوم می‌شود و بسیاری فرصت‌های شغلی دیگر که در سراسر ایران می‌تواند برای زنان ساخته شود. فارغ از این برای عکاسان و خبرنگاران زن نیز در فوتبال فرصت‌های تازه حرفه‌ای پدید می‌آید و این می‌تواند جلوه تازه‌ای از حضور آنها در این حرفه باشد، اگرچه در اولین روز، ورود زنان عکاس به ورزشگاه ممنوع شده اما این همیشه نمی‌تواند ممنوع باشد. زنان در حرفه روزنامه‌نگاری و عکاسی ورزشی همیشه از ارکان جدی تحریریه‌های ورزشی بودند و حالا با ورود زنان به ورزشگاه‌ها آنها حکایت‌های تازه‌ای را روایت
خواهند کرد.
حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای تماشای فوتبال می‌تواند حضور پررنگ‌تر زنان در ورزش‌های دیگر را نیز منجر شود.
اگرچه پیش از فوتبال، درهای سالن والیبال و بسکتبال به روی زنان باز شده اما شور و شوقی که زنان با تماشای فوتبال در ورزشگاه‌ها می‌سازند، می‌تواند رونقی برای حضور تماشاگران زن در سایر ورزش‌ها باشد. آنجا نیز درآمدزایی با حضور تماشاگران بیشتر مورد توجه است و بسیاری از ورزش‌ها می‌توانند روی این درآمد تازه حساب کنند.
ورزش ایران دچار بحران‌های اقتصادی است، بحران‌هایی که همیشه نمی‌توان با اختصاص بودجه‌های عمومی و دولتی به باشگاه‌ها یا اعانه گرفتن از هواداران و یا حضور سرمایه‌گذارانی که سرانجام خبر اختلاس و پولشویی آنها را می‌شنویم، از سر گذراند.
برای بازگشت ورزش به روش‌های ساده خلق درآمد، باید باشگاه‌ها بدانند که سرمایه اصلی آنها هواداران هستند، نه فقط در شعارها و بیانیه‌ها، بلکه در اقتصاد ورزش.
شاید حضور زنان در ورزشگاه‌ها و پیوند تازه آنها با باشگاه‌ها بتواند مدیران باشگاه‌ها را به این فکر بیندازد که به اصول بدیهی باشگاهداری برگردند و تماشاگران و باشگاه‌ها را برای یک همراهی واقعی نزدیک کنند، نه اینکه از گوشی موبایل آنها مبلغی را کسر کنند، بلکه خدمت، بلیت، کالا و جلوه‌های زیبا از فوتبال به هوادار بفروشند.