حراج «جان» برای یک لقمه «نان»

نماینده کردستان در شورایعالی استان‌ها گفت: هر روز شاهد شنیدن خبرهای تکان‌دهنده ای از مرگ کولبران هستیم. این واقعیت زندگی کولبرانی است که به دلیل فقدان اشتغال و مشکلات گسترده اقتصادی در مناطق مرزی از روی ناچاری و دریافت دستمزدی ناچیز اقدام به حمل کالا می‌کنند. آنها»جان» را برای یک لقمه»نان» به حراج گذاشته اند.به گزارش خبرنگار ایلنا، هلاله امینی در اجلاس عمومی شورای عالی استانها در محل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امید است مطالبی که در این جایگاه به عنوان نمایندگان مردم در شورای عالی استانها قرائت و ایراد می‌شود به قول معروف آب در هاون کوبیدن و کشتی در خشکی راندن نباشد بلکه از این تریبون و جایگاه صدای مردم استان کردستان، مردمی که به مهمان‌نوازی، خونگرمی، یکدلی، یکرنگی و دارای زنان و مردان باغیرت است، به سمع و نظر مسئولان کشوری برسد. وی افزود: مطالبی که قرائت می‌شود نه امشب و نه متن احساسی و نه اینکه از این طریق بخواهیم جسم و روحتان را جریحه‌دار کنم بلکه این واقعیت زندگی کولبرانی است که به دلیل فقدان اشتغال و مشکلات گسترده اقتصادی در مناطق مرزی از روی ناچاری و دریافت دستمزدی ناچیز اقدام به حمل کالا می‌کنند. این کولبران در سردی و تاریکی هوا به گونه‌ای که خون در رگهای‌شان رو به انجماد می‌رود اما در دل‌های‌شان به رسیدن مقصد و گرفتن دستمزد گرم است و کیلومترها راه را در مسیرهای صعب‌العبور کوهستانی طی می‌کنند. به کار بردن لفظ قاچاقچی به جای کولبر را از جانب برخی زیبنده و شایسته نمی‌دانیم.
وی افزود: کولبر یعنی قربانی؛ به گونه‌ای که نان، دام مرگ آنها شده و جان‌شان را برای نان به حراج می‌گذارند. وضعیت کولبران هر روز مبهم‌تر از دیروز و بیمناک‌تر از آینده است. هر روز شاهد شنیدن خبرهای تکان‌دهنده از مرگ کولبران به دلایل مختلف هستیم. کولبری اجباری است از فقر که زخم آن بر شانه‌های نحیف کودکان و نوجوانان هم می‌نشیند. امروز 18 روز از مهر ماه و بازگشایی مدارس می‌گذرد اما جای افشارها خالی است. افسوس بر نیمکت خالی مدرسه، بر سفره خالی مردمان کردستان.
امینی افزود: افشار 15 ساله و متین 17 ساله نوجوانانی که در صعب‌العبورترین مسیر ارتباطی در استانهای کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی نوجوانی‌شان را به گور می‌برند. نوجوانانی که تا به جای پدر از کارافتاده‌شان نان‌آور خانواده باشند اما در شیب تند کوهستان سقوط کرده و زیر خروارها برف و بهمن آرزوهای‌شان ابدی می‌شود. نماینده کردستان و شورای عالی استانها عنوان کرد: کاک آحمد کولبری است که به خاطر سرمازدگی هنگام حمل بار همه انگشتان دستش را قطع می‌کنند. کولبر مریوانی که در ارتفاعات تپه سقوط می‌کند و اکنون قطع نخاع شده و تنها می‌تواند چشمانش را تکان دهد. یک لحظه تصور کنید؛ اگر به ما خبر بدهند که باید تمام انگشتان دستمان را قطع کنند یا اینکه باید برای همیشه در خانه زمین‌گیر شویم راستی چه حسی به ما دست می‌دهد؟ حتی به زبان آوردن این جملات بسی دردناک و کشنده است. اینان نمونه صدها و یا بیشتر کولبرانی است که زندگی امروز را به حراج گذاشتند تا چشمان خانواده‌هایشان به سفره دیگری نباشد. وی گفت: خون باید گریست و بسی مایه تاسف است که بگویم با دختران و زنانی مواجه هستیم که مجبورند در نقش یک مرد و یا پسر ظاهر شوند تا به صف طولانی کولبران بپیوندند. امینی ادامه داد: کولبری در ردیف سخت‌ترین شغل‌هاست؛ شغلی که ریشه در فقری عمیق، نابرابری و توزیع ناعادلانه، ثروت و امکانات رفاهی را در کشور دارد. کولبران در مناطق مرزی با خطرات بسیاری مواجه هستند به همین دلیل شاید بیمه می‌توانست کمی از دغدغه‌های آنان برای آینده خود و خانواده‌هایشان را کم کند اما مسئولان می‌گویند چون کولبری شغل پایداری نیست به عنوان شغل اصلی تلقی نمی‌شود؛ با این شرایط آینده فرزندان یتیم و افراد قطع عضو چه می‌شود؟
وی بیان کرد: در سایر استانها کارخانه‌های کوچک و بزرگ برای اشتغال به کار مردم ایجاد شده است اما کردستان هیچ سهمی از این سرمایه‌گذاری‌های بزرگ به خصوص در مناطق مرزی ندارد. در حال حاضر نه تنها در شهرستانهای مرزی مریوان، سروآباد، سقز و بانه بلکه جوانان کار تحصیلکرده‌ای که همه دارای مدارک کارشناسی ارشد و دکترا هستند، از سایر شهرستانهای استان از جمله سنندج، دهگلان، دیوان‌دره، قروه، بیجار و کامیاران نیز راهی مناطق مرزی شده و با کولبری امرار و معاش می‌کنند.


امینی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: کاش مسئولان برای یک بار هم که شده سری به روانپزشکی بیمارستان قدس سنندج و سایر شهرستانهای استان می‌زدند. در آنجا با افرادی مواجه می‌شوند که به علت فقر، بیکاری و به ویژه تضاد طبقاتی دچار اعتیاد و یا به بیماری صعب‌العلاج اعصاب و روان مبتلا شدند اما این بیماران افرادی هستند خلاق که اگر سلامت خود را بازیابند می‌توانند کارهای بزرگ و مفید انجام دهند پس نیاز است که توجه بیشتری به این افراد شود زیرا بیماری روح و روان که امروزه خیلی‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند از چشم‌ها پنهان مانده‌اند. اینها بیشتر افراد تحصیلکرده‌ای هستند که سالها دوری از خانواده را تحمل کردند حال با اخذ مدرک دانشگاهی انتظار دارند که یک شغل برای برطرف کردن مایحتاج زندگی و ساختن آینده خود داشته باشند زیرا استان کردستان استان نخبه‌هایی چون پروفسور پورچهر، ربیرکار است ریاضی‌دان برجسته کرد متولد مریوان در بریتانیا که از میان 50 متفکر برجسته دنیا به عنوان شخص متفکر سال جهان انتخاب شد.
نماینده کردستان در شورای عالی استانها اضافه کرد: در تمام سال به علت وجود مراکز خرید ارزان‌قیمت کالا، جاذبه‌های گردشگری فراوان این استان مملو از مهمانان و مسافران خارجی و کشوری است اما متاسفانه جاده‌های دسترسی به شهرستانهای این استان وضعیت نامناسبی دارند. جاده مریوان- سنندج گرچه یکی از راه‌های ترانزیتی و پرترافیک کشور است اما کیفیت متناسب با این حجم ترافیک را نداشته و به همین دلیل به قربانگاه بسیاری از هموطنان تبدیل شده است. تردد غیراستاندارد تانکرهای حامل سوخت که مردم از آنها به ارابه‌های مرگ یاد می‌کنند از محورهای مواصلاتی استان علاوه بر مشکلات و فجایع انسانی که بارها و بارها شاهد آن بوده‌ایم فاجعه زیست‌محیطی نیز به شمار می‌رود. این در حالی است که حتی یک ریال از درآمد مرز بین‌المللی باشماغ – مریوان و سایر گلوگاه‌های مرزی استان به صورت مستقیم در استان کردستان هزینه نمی‌شود. امینی با اشاره به مشکلات شهرداری‌های استان کردستان ادامه داد: شهرداری‌های این استان در آستانه ورشکستگی قرار دارند. اگر حتی درصد ناچیزی از درآمدهای مرزی به شهرداری‌های استان اختصاص یابد بسیاری از مشکلات خدماتی، رفاهی و عمرانی شهرها رفع خواهد شد زیرا به علت نبود کمربندی تردد این تانکرها از مرکز شهرها صورت می‌پذیرد و این مسئله آسیب جدی به زیرساخت‌های عمرانی وارد کرده است. تا کی باید شاهد سانحه آتش‌سوزی از برخورد اتوبوس مسافربری با تانکر حامل مواد سوخت و صدها حادثه دلخراش دیگر باشیم؟ امینی اضافه کرد: وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان گفت که در برنامه‌ای میان‌مدت مریوان را به عنوان پایتخت تئاتر خیابانی کشور هر ساله میزبان حضور گروه‌های نمایشی، نوای موسیقی شاد اقوام ایرانی است و این نشان از اهمیت فرهنگ در کردستان دارد و نیز همچنان که شهر مریوان شهر جهانی کلاش (نوعی گیوه کردی) در شورای صنایع دست ثبت شد، از وزیر محترم میراث فرهنگی و گردشگری انتظار داریم و در واقع این درخواست کردستانی است برای ثبت جهانی اورامان زیر سازمان یونسکو برای ثبت جهانی یک اثر تاریخی و طبیعی 10 شاخه در نظر گرفته است که منطقه اورامان به دلیل دارا بودن همه موارد قابلیت ثبت جهانی را در فهرست آثار جهانی را دارد زیرا این منطقه تاریخی با بافتی پلکانی و آداب و رسوم خاص از جغرافیای فرهنگی و و تاریخی وسیعی برخوردار است.
وی در پایان افزود: از مسئولان انتظار داریم که از نزدیک مشکلات استان کردستان را لمس کنند زیرا کردستان سرزمین اصالت، فرهنگ، درینگی، تمدن و استانی با آب و هوای چهارفصل و معتدل است. مایع حزن و اندوه است که این استان در زیر بار مشکلات قد خم کند؛ پس بیایید به شادی و هیاهوی کردها جانی ببخشیم.