بازتاب حضور زنان در ورزشگاه آزادی در رسانه‌های جهان دخترها فریاد می زنند

رسانه‌های فوتبالی جهان به حضور تماشاگران زن ایرانی در بازی برابر کامبوج پرداختند و این بازی را به یک بازی دو سر برد برای ایران تشبیه کردند.
‌ تیم ملی فوتبال ایران توانست در دیداری آسان و یک طرفه به بردی پر‌گل دست یابد و رکوردهای خوبی از خود به جای بگذارد.
صفحه اینستاگرام کنفدراسیون فوتبال آسیا به این موضوع واکنش نشان داد و آن را اتفاقی خوب برای فوتبال ایران دانست.
بلیچر ریپورت هم نوشت: بعد از ۴۰ سال زنان ایرانی این اجازه را به دست آوردند تا بازی تیم ملی فوتبال کشورشان را از نزدیک تماشا کنند.


ItaSportPress نوشت: ایران تاریخ‌سازی کرد. این دیدار یک بازی دو سر برد برای ایران بود. آنها هم به برد پرگلی برابر کامبوج دست یافتند و هم آنکه تماشاگران بانوی ایرانی نیز در ورزشگاه بازی تیم ملی کشورشان را از نزدیک تماشا کردند.
گلوبو نوشت: از ۵ اکتبر ۱۹۸۱ که دو تیم استقلال و پرسپولیس برابر هم قرار گرفتند، ۳۸ سال می‌گذرد و در این مدت تماشاگران زن نتوانستند در ورزشگاه آزادی تیم ملی کشورشان را حمایت کنند ولی این روند در بازی برابر کامبوج به پایان رسید. هیچ قانون شفافی درباره ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه وجود ندارد ولی ایرانی‌ها که تمایل به تغییرات دارند و علاقه وافری نیز به فوتبال دارند توانستند به این اتفاق مهم دست یابند.
رویترز، آسوشیتدپرس و تی‌دی آلمان نیز به بررسی حضور زنان در ایران و همکاری خوب ایران با فیفا پرداختند که یکی از اتفاقات خوب فوتبالی جهان رخ داد.
گاردین در مقاله‌ای مفصل به این بحث پرداخت و از آینده حضور تماشاگران زن ایرانی در ورزشگاه نوشت.
بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان نیز در کنار آس اسپانیا از جشن هواداران زن ایرانی در آزادی خبر دادند که در یک روز تاریخی به وقوع پیوست و در آن تیم ملی ایران توانست برد پرگلی برابر کامبوج به دست بیاورد.
در گزارش نشریه اکیپ آمده است: پیروزی ایران برابر کامبوج تنها در زمین بازی به دست نیامد و در رابطه با برابری زنان و مردان نیز اتفاق مثبتی در ورزشگاه رخ داد و برای اولین بار زنان اجازه حضور در ورزشگاه را به دست آوردند تا یک برد دیگر برای ایران ثبت شود.
همچنین رسانه‌های دیگر از جمله لوموند فرانسه، بخش رسانه‌ای گاردین و شبکه‌های توئیتر رسانه‌های ورزشی دنیا نیز این اتفاق را بازتاب داده‌اند.
واکنش رئیس فیفا به حضور زنان در ورزشگاه‌
اینفانتینو، رئیس فیفا، با انتشار بیانیه، به حضور زنان و دختران ایرانی در دیدار ایران مقابل کامبوج واکنش نشان داد.
تیم ملی ایران روز پنجشنبه در دومین دیدارش در مقدماتی جام جهانی 2022 و مقدماتی جام ملت‌ها موفق شد با نتیجه 14 بر صفر کامبوج را شکست بدهد اما اتفاق ویژه این دیدار حضور دختران و زنان برای اولین بار بعد از نزدیک به چهار دهه در یک دیدار رسمی بود؛ اتفاقی که با نظارت و تاکید فیفا صورت گرفت.
ساعتی بعد از این دیدار، جانی اینفانتینو، رئیس فیفا‌ که در مراسم بهترین‌های سال فیفا هم در‌مورد این اتفاق صحبت کرده بود، بیانیه منتشر کرد.
در این بیانیه آمده است: «برای اولین بار در 40 سال اخیر، چند هزار زن اجازه پیدا کردند تا برای تماشای یک دیدار فوتبال مردانه در ایران وارد ورزشگاه شوند.
این قدم رو به جلوی بسیار مثبتی است؛ قدمی که فیفا و به ویژه دختران و زنان ایرانی، مشتاقانه منتظر آن بودند.
اشتیاق، لذت و شوری که آنها نشان دادند، فوق‌العاده بود و ما را بیش از پیش برای ادامه راهی که آغاز کردیم، تشویق کرد. تاریخ به ما یاد داده که چنین پیشرفت‌هایی در مراحل مختلف به دست می‌آید و این تنها آغاز مسیر ما است.
در نتیجه‌ فیفا اکنون بیش از همیشه به آینده نگاه دارد، زمانی که همه دختران و زنانی که مایلند در ایران به تماشای فوتبال بنشینند، آزادانه و در محیطی امن این کار را انجام بدهند.
مایلم هم از فدراسیون فوتبال ایران و هم کنفدراسیون فوتبال آسیا تشکر کنم و همین طور مقاماتی که این اتفاق نتیجه تلاش‌ها و همکاری‌های آنها بود.
فیفا به همکاری تنگاتنگش با آنها ادامه خواهد داد و به آنها کمک خواهد کرد تا مسیر درست طی شود که اجازه دادن به همه هواداران، فارغ از جنسیت آنها، برای داشتن شانس حضور در ورزشگاه و لذت بردن از تماشای فوتبال است. از زمان حضور من در فیفا، ما مبارزه کردیم تا به این هدف برسیم.
اما مهم‌تر از همه اینها، امروز می‌خواهم از همه شما تشکر بسیار زیادی داشته باشم و احترامم را به همه دختران و زنان ایران ابلاغ کنم؛ کسانی که با شجاعت برای رسیدن به حق شان ایستادگی کردند و می‌‌کنند.
فیفا کاملا از آنها حمایت می‌کند و در کنار آنها خواهد ماند.»