گری هوپر، هدیه بحث‌برانگیز فتحی به استراماچونی

فرشاد کاس‌نژاد

خرید بازیکن خارجی همیشه تماشاگران تیم‌ها را نگران و مدیران باشگاه‌ها را خوشحال می‌کند. بازیکنان خارجی کم‌شماری در لیگ ایران درخشیده‌اند و این نکته همیشه درباره هر خرید تازه تردیدهایی می‌سازد.
گری هوپر، بازیکن جدید استقلال احتمالاً به زودی وارد تهران می‌شود اما اینکه فتحی برای مذاکره به ترکیه رفته بود، از دو منظر عجیب است. اول اینکه باشگاه معاونت ورزشی یا نقل و انتقالات ندارد که نیاز نباشد مدیرعامل یک باشگاه برای مذاکره با بازیکن به ترکیه برود و دوم اینکه آلکس لواک، ایجنت گری هوپر مشکلاتی برای ورود به ایران داشت و امکان سفرش به تهران منتفی بود. لواک ترجیح داد در هتل ریتز کارلتون استانبول با فتحی ملاقات کند. گری هوپر برای آزمایش‌های پزشکی نیز بدون ایجنت خود به تهران سفر می‌کند. ایجنت گری هوپر سال‌ها پیش از سوی فدراسیون فوتبال انگلیس نیز مدتی از فعالیت در نقل و انتقالات محروم شده بود.


حضور گری هوپر از نظر دیگری هم بحث‌برانگیز است. او انتخاب امیرحسین فتحی بوده، نه انتخاب آندره‌آ استراماچونی. رابطه فتحی و استراماچونی از ابتدای قرارداد تا امروز هرگز یک رابطه شفاف و مناسب بین مدیرعامل و سرمربی نبوده و معلوم نیست با این خرید جدید، این رابطه چه سرانجامی داشته باشد.
بازیکن سابق سلتیک همین چندی پیش می‌خواست با بریستول سیتی انگلیس قرارداد ببندد اما او را فقط برای دو ماه تا بازگشت مهاجم مصدوم‌شان می‌خواستند. او حدود ۱۳ ماه از فوتبال دور است و باید دید در استقلال می‌تواند نمایش سال‌های دورش در سلتیک را تکرار کند؟
استقلال نه از شیخ دیاباته، آخرین مهاجم خارجی که استخدام کرده تا امروز خاطره خوبی دارد و نه از مهاجمان قبلی‌اش مثل ایسما، گرو و منشا. همگی هزینه‌های بزرگ روی دست استقلال گذاشتند و بحران گلزنی را در استقلال حل نکردند. گری هوپر شاید آخرین نفر در لیست استقلال و آخرین امید برای حل بحران گلزنی باشد. استقلالی‌ها باید آرزو کنند که یک جونیور براندائو نصیب‌شان نشود. استقلال فقط در صورتی می‌تواند از روزهای بد رها شود که مهاجم جدیدش بیاید و قفل دروازه‌ها را بگشاید. استراماچونی نه به مرتضی تبریزی چندان دل بسته و نه شیخ دیاباته آن هیولای گلزنی است که استراماچونی تصور می‌کند. پس چاره‌ای باقی نمی‌ماند، جز انتظار تا ببینیم و از خرید جدید و بحث‌برانگیز تعریف کنیم.